Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Har laget et spill i eclipse, og vil gjøre jar-fil ut av det. Ved å bruke ecplise sitt tool, går prosessen forholdsvis greit. Når jeg skal kjøre jar-fila etterpå, skjer det ingenting. Når jeg skriver kommandoen "java prosjektnavn.jar" i cmd, får jeg denne feilmeldingen:

"Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFounError: prosjektnavn/jar"

Har også prøvd å bruke pluginen fat-jar, men det var akkurat samme feil.

Setter stor pris på hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Har laget et spill i eclipse, og vil gjøre jar-fil ut av det. Ved å bruke ecplise sitt tool, går prosessen forholdsvis greit. Når jeg skal kjøre jar-fila etterpå, skjer det ingenting. Når jeg skriver kommandoen "java prosjektnavn.jar" i cmd, får jeg denne feilmeldingen:

Har også prøvd å bruke pluginen fat-jar, men det var akkurat samme feil.

Setter stor pris på hjelp.

6110255[/snapback]

Refferansen til main-class i metainf filen din er feil. 100% umulig at den heter prosjektnavn/jar.

Denne skal heter feks pakkenavn.pakkenavn.pakkenavn.klassenavn

Vennlig Hilsen

HV

Lenke til kommentar
Refferansen til main-class i metainf filen din er feil. 100% umulig at den heter prosjektnavn/jar.

Vennlig Hilsen

HV

6110892[/snapback]

Kan du vennligst utdype? Veit det er merkelig at den heter navn/jar, og fila heter selvølgelig ikke det. Hvor finner jeg metainf-filen? Har prøvd å bruke en manifest.txt-fil med følgende innhold:

Main-Class: Singleplayer.Oppstart.java

Lenke til kommentar

Vennlig Hilsen

HV

6110892[/snapback]

Kan du vennligst utdype? Veit det er merkelig at den heter navn/jar, og fila heter selvølgelig ikke det. Hvor finner jeg metainf-filen? Har prøvd å bruke en manifest.txt-fil med følgende innhold:

Main-Class: Singleplayer.Oppstart.java

6110955[/snapback]

ahh skrivefeil metainf er selfølgelig manifest filen.

Hvis du ikke bruker extra jar filer eller andre ressurs filer, kjører du bare igjennom veiviseren og lar eclipse opprette denne filen selv, da velger du oppstart klassen din i siste steg.

Hvis du trenger extra filer med i pathen, skrive du selv en fil kalt "manifest.mf", i notepad eller hva du måtte ønske.

Dette er et eksempel:

-------------------------

Manifest-Version: 1.0

Main-Class: minpakke.minklasse

Class-Path: lib\skinlf.zip lib\jbossall-client.jar

---------------------------

Legg merke til at du ikke skriver filending på main-class.

Legg merke til 2 tomme linjer bak class-path

Vennlig hilsen

HV

Lenke til kommentar
Hvis du ikke bruker extra jar filer eller andre ressurs filer, kjører du bare igjennom veiviseren og lar eclipse opprette denne filen selv, da velger du oppstart klassen din i siste steg.

Det var da dette jeg gjorde først, men får likevel feil.

Hvis du trenger extra filer med i pathen, skrive du selv en fil kalt "manifest.mf", i notepad eller hva du måtte ønske.

6111018[/snapback]

Nei, jeg trenger forsåvidt ingen andre filer enn de som er i pakka mi.

Feilen jeg får når jeg prøver å kjøre fila etter å ha gjort dine anbefalte endringer, er nå et popupvindu der det står:

"Failed to load main-class manifest attribute from ~sti\navn.jar". Trykker på ok, og ingenting skjer.

Feilen når jeg kjører i cmd-modus er akkurat den samme som før.

Endret av wolfbee
Lenke til kommentar

Feilmeldingen er jo ganske klar. Det er jo dette som er unaturlig "~sti\navn.jar". "

Hva med å lage et nytt prosjekt som kun innholder 1 klasse som kun inneholder 3-4 linjer der du kun viser en JOptionPane.showMessag... ? Alla HelloWorld. Da er du sikkert på at du får testet kun det som er problemstillingen din.

Vennlig hilsen

HV

Endret av HV
Lenke til kommentar
<snip>

Når jeg skriver kommandoen "java prosjektnavn.jar" i cmd, får jeg denne feilmeldingen:

</snip>

6110255[/snapback]

For å starte ett program pakket i en jar fil fra kommandolinjen er kommandoen f.eks:

java -jar prosjektnavn.jar

merk "-jar" biten.

mvh

CPL

Edit:

-bonusmellomrom

Endret av threiran
Lenke til kommentar
<snip>

Når jeg skriver kommandoen "java prosjektnavn.jar" i cmd, får jeg denne feilmeldingen:

</snip>

6110255[/snapback]

For å starte ett program pakket i en jar fil fra kommandolinjen er kommandoen f.eks:

java -jar prosjektnavn.jar

merk "-jar" biten.

mvh

CPL

Edit:

-bonusmellomrom

6112478[/snapback]

Det her gjorde faktisk susen, dvs. at jeg fikk opp en mye klarere feilmelding denne gangen. Den egentlige feilen til at alt fucka opp var at fila mi start.JPG, ble kalt med navnet start.jpg. Tror det er ecplise som renamer filextensions eller noe slikt. Ivertfall så var det bare å fikse dette, så fikk jeg en utmerket jar-fil. Tusen takk begge to! :)

Dersom dere er interesserte, kan dere prøve spillet her: http://folk.ntnu.no/ormestoy/blockdude/ Merk at highscorelista sannsynligvis ikke fungere helt uten feil. Husk uansett å trykke x ingame for å avslutte/lagre highscore!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...