Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble nettverkskabel til nettverkskontakt

Anbefalte innlegg

Noen som kan beskrive hvordan man kobler nettverkskablen i en enkel utnepåliggende nettverks kontakt RJ45 fra Biltema? Nettverks ledningen er tenkt å gå fra en router og ned i en kjeller slik at jeg kan koble opp en pc i kontakten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha en plugg og en kontakt på samme ledning?

Det er bare å koble "likt" i begge ender..

Altså 12345678 på samme sted...

Når du kobler i kontakten trenger du ikke noe mer en et skruejern (vist det er slik jeg bruker), det er ikke bra for kontakten og det bør benyttes en egen tang for å klemme ledningene på plass..

Ellers skal det brukes en annen tang for pluggen for å klemme pinnene inn på ledningene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg

Det er ikke "bare å koble likt" (uten å følge fargestandardene). Det fungerer fint opp til en viss avstand, så begynner den elektriske støyen (cross-talk?) å knerte signalene, som igjen fører til pakketap/ustabilitet, eller i værste fall; ingen forbindelse.

Kvaliteten på kabelen har forørig mye å si på hvor langt man kan koble på denne måten.

Du bør følge en av fargekodene/standardene, enten 568A, eller 568B.

Dette forhindrer/utgjevner støy, og gjør at du kan strekke en kabel på 90-100+ meter uten problemer.

Sjekk forøvrig ut denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=474476&hl=

Endret av Slettet-rXRozPkg
Lenke til kommentar

Trenger bare et koblingskjema som viser hvordan jeg skal koble ledningene i den utenpåliggende nettverks kontakten som er montert på veggen. Har verktøy for dette fra før, men trenger en beskrivelse på dette

Lenke til kommentar

I kontakten skal det være nummerert..

Du kobler det slik som det står i linken oppfor med de fargene på det nummeret osv.

Så kobler du de samme fargene på de samme nummerene i kontakten..

Er det virkelig så vanskelig!?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...