Gå til innhold

Core Duo er fremtiden, eller?

Anbefalte innlegg

sant det der.. men jeg vil egentilig tru at core duo er en av de prosessorene som faktisk viser gode resultater/egenskaper den dag i dag. og den er anvendte til bruksområder den gjennomsnittlige brukerern har bruk for. det er det som gjør den tiltrekkende for meg i allefall.

6112240[/snapback]

Selvsagt kjøper man det når det først er tilgjengelig (og kommet til en levelig pris), så det er fornuftig å kjøpe Core Duo nå. Det jeg mener ikke erfornuftig er å la være å handle nå, i vente på neste gulrot.

Olav

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
64 bits høres bra ut men i praksis vil det ikke ha noe betydning for deg. Vista kommer også i en 32 bits versjon. Det er naturligvis sant at en 64-bits CPU er mer fremtidsrettet men da er det snakk om hvertfall 3 år frem i tid. Jeg sitter også på en 64-bits CPU og kan ikke si at jeg er i en bedre posisjon enn de med en 32-bits. Hvis du likevel vil ha en 64-bits så for all del kjøp den, bedre det enn å sitte og «angre».

6110861[/snapback]

MTP RAM er du i en mye bedre og mer fremtidsrettet situasjon jo, særlig dersom du ser hele tre år frem i tiden. I 2009 er nok ikke 3-4 GB RAM ekstremt på noen måte for en entusiast.

Lenke til kommentar

Men i 2009 så er nok ruklet for lengst klart for utskiftning allikevel. Grunnen til at jeg la opp tråden var egentlig for å få vite om det kom noe "22 mai" som var mye bedre enn Core Duo. Og jeg er helt enig med deg olav1974, nytter ikke å sitte og vente på det neste nye.

Lenke til kommentar

Hvis det er full Vista-"kompatibilitet" man er bekymret for, så bør man nesten heller bekymre seg mer for GPUen enn CPUen (dersom man har øyne som liker søtsaker).

Jeg er kanskje rar, men jeg bruker nesten alltid en tidligere "primærmaskin" til en annen oppgave senere ut i livsløpet, og da kan fort et moderne OS være nyttig.

Ikke noe problem, du har da alltids en haug av solide 32-bits Linux- eller *BSD-distribusjoner å velge blant. De vil garantert (okay, du vet at jeg ikke kan garantere dette, men jeg smører allikevel på litt for deg) vedlikeholdes og utvikles i maaange år fremover. Nå kommer det jo også litt an på hva slags oppgaver du mener da.

Man vil nok oppleve 32- vs 64-bits-dilemmaet betraktelig verre med større usikkerhet og oppgraderingspress hvis man er Windows-slave, vil jeg tro. Like greit å rive seg løs først som sist, er det ikke? :whistle:

Lenke til kommentar

Core Duo er fremtiden ja. Eller, flerkjerne prosessorer er fremtiden. Blir nok mer enn to kjerner om noen år, kansje fire? Ville aldri kjøpt en maskin uten dualcore i dag, men om noen år, kansje fire kjerner er normalt. Hvem vet. :) Annbefaler dualcore uansett bruk du har :)

Lenke til kommentar

Interessant lesning. Jeg er veldig i tvil på om jeg skal slå til på Dell i6400 med Duo Core T2400 nå som Turion 64 X2 er kommet ut, men nå er jeg mindre i tvil. Det virker ikke som om 64-bit støtte på en laptop vil være virkelig nødvendig de første årene, og når det blir det så er jo tiden moden for å bytte ut maskinen uansett, så hvorfor ikke. Jeg vil dessuten ha laptop asap! Lei av dette stasjonære blyvraket

Lenke til kommentar

En liten test av Turion 64 X2 her:

http://www.matbe.com/articles/lire/299/amd...-ddr2/page8.php

Svakere enn Core Duo etter min mening.

Ang. 32 og 64 bit, så må ikke folk tro at selv om en CPU kan kjøre 64bit, gjør den automatisk bedre enn en som ikke har 64bit.

Den der frasen "64bit vil bli mye bedre når program osv blir skrevet til å støtte 64bit." er faktisk like gammel som da AMD kom med sin første AMD64, og slik som jeg ser det har ikke akkurat 64bit TATT HELT AV, slik som folk ville det skulle bli. Vi sitter fortsatt her fortsatt i 2006, en god stund siden 64bit prosessorer komt, og jeg "tror" vi godt kunne klart oss uten. :roll:

Lenke til kommentar

Jeg bryr meg overhode ikke om det står en 32 eller 64 bit prossesor i min pc, bærbar eller ikke , jeg har hatt en 64bit prossesor i maskinen min i flere år uten å ha brukt for det , det finnes jo knapt drivere til 64 bits operativsystem i dag ,men trolig blir dette bedre nå vista kommer.

etter hva jeg har lest bør en minimum ha 1gb med minne ved bruk av vista ,kansje ikke så rart da dette etter min mening er nesten et minimum med windows xp også.

Vista kommer neste år med både 32 og 64bits utgave , dersom man regner med denne vil vare like lenge som windows xp (over 5 år) tipper jeg at neste operativsystem krever mer en 2gb med minne, noe som er maks i dagens bærbare pcèr

En annen grunn til ikke velge 64bit fremfor 32 bit er vel ytelsen , 64bit operativsystem fåes jo i dag både med windows og linux og gjevnt over er ytelsen den samme som 32 bits opperativsystemer.

Endret av Daytona*
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...