Gå til innhold

Core Duo er fremtiden, eller?

Anbefalte innlegg

Riktig det... en 32bits prosessor kan ikke kjøre en 64bits prosess. Kan f.eks. ikke kjøre windows 64-bit på en AMD athlon eller Pentium 4.

-Stigma

6110416[/snapback]

Sist jeg sjekket, saa var AMD Athlon en 64-bits prosessor. :whistle: Den heter tross alt AMD Athlon 64 :cool:

6110580[/snapback]

Du må skille mellom AMD Athlon (K7) og AMD Athlon 64 (K8). De er totalt forskjellige.

6110601[/snapback]

Det har jo vært uttalige Amd Athlon prossesorer, Mp og Xp for å nevne noen.

6110662[/snapback]

Både MP, XP og Barton var av K7-generasjonen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Riktig det... en 32bits prosessor kan ikke kjøre en 64bits prosess. Kan f.eks. ikke kjøre windows 64-bit på en AMD athlon eller Pentium 4.

-Stigma

6110416[/snapback]

Sist jeg sjekket, saa var AMD Athlon en 64-bits prosessor. :whistle: Den heter tross alt AMD Athlon 64 :cool:

6110580[/snapback]

Du må skille mellom AMD Athlon (K7) og AMD Athlon 64 (K8). De er totalt forskjellige.

6110601[/snapback]

Det har jo vært uttalige Amd Athlon prossesorer, Mp og Xp for å nevne noen.

6110662[/snapback]

Sorry, jeg trodde det var ganske åpenlyst at jeg refererte til K7...

-Stigma

Lenke til kommentar

64 bits høres bra ut men i praksis vil det ikke ha noe betydning for deg. Vista kommer også i en 32 bits versjon. Det er naturligvis sant at en 64-bits CPU er mer fremtidsrettet men da er det snakk om hvertfall 3 år frem i tid. Jeg sitter også på en 64-bits CPU og kan ikke si at jeg er i en bedre posisjon enn de med en 32-bits. Hvis du likevel vil ha en 64-bits så for all del kjøp den, bedre det enn å sitte og «angre».

Lenke til kommentar
uansett om det ikke er en 64bits, så kommer den til å kjøre 64bits prosesser helt greit.

6110033[/snapback]

Det er jo bare helt feil! eller missforstår jeg nå? :hrm:

6110194[/snapback]

-Stigma

6110416[/snapback]

slik sett, nei.. ikke windows og andre store programmer som er BARE for 64bits ol. men annet software skal nok gå greit. Det er veldig ofte at det blir laget software som er for 64bits, men som har en innebygget støtte for 32bits. Forskjellen er utregningen til prosesssoren. Eller er det jeg som har misforstått nå? :hmm:

uansett man merker nok ikke den store forskjellen mellom 64bits operativsysten og et 32bits. for det er ikke slik at prossessoren har bare store tall å regne ut...

6110563[/snapback]

Øøøøh, altså, nei. Hvis programmet har støtte for både 32bits og 64-bits så kan den selvfølgelig kjøres på både 32bits og 64bits CPU'er, men da er jo applikasjonen ikke en ren 64-bits applikasjon heller. Kjører du den app'en på 32-bit prosessor så bruker du jo nettop bare koden som er laget for 32-bit prosessorer. At personen som skrev programmet valgte å legge med en alternativ rute for 32-bits prosessorer slik at disse også hadde støtte er jo hyggelig om det er tilfellet, men det betyr jo på ingne måte at en 32-bits prosessor kan kjøre 64-bit kode. Det var poenget mitt.

En AMD64 f.eks. støtter både 32bits kode og 64-bits kode. Du kan ikke si det samme om en 32-bits prosessor, og da er de jo nettop ikke likestillte.

Men joda, rent ytelsesmessig så er det små forskjeller på 32bit og 64-bit, men ettersom det er ingen fordeler ved å bruke 32-bits softwar og hardware, så er det jo bare et tidsspørsmål før all programvare som blir skrevet til 64-bits (selv om dette selvfølgleig vil ta veldig veldig lag tid. ALle de gamle prosessorene må jo bli tilstrekkelig faset-ut først).

-Stigma

Lenke til kommentar

Dessuten, er fortsatt minst 6mnd til vista kommer, sikkert et år til før det begynner å virkelig komme mange 64bit programmer...

Går for 32bit sjøl, tror ikke jeg har bruk for noe annet på en laptop.

Endret av blackninja
Lenke til kommentar

Å lure på om Vista kommer i 32 bit er jo tåpelig. Her sitter det et tonn av potensielle kjøpere med 32 bit systemer og jeg tviler på at alle oppgraderer bare fordi det komme nytt windows.

Det jeg spør om er om en core duo leverer såpass mye ytelse at den vil holder til Vista og være brukbar i over et år, eller om jeg vil få et hinsides ytelseshopp ved å vente 1 mnd.

Lenke til kommentar
Det jeg spør om er om en core duo leverer såpass mye ytelse at den vil holder til Vista og være brukbar i over et år, eller om jeg vil få et hinsides ytelseshopp ved å vente 1 mnd.

6111648[/snapback]

Du trenger ikke å være bekymret for det!

Lenke til kommentar

64-bit prosessor i en laptop er strengt tatt ikke nødvendig, som nevnt tidligere. Slik jeg ser det er den eneste ekstra fordelen 64-bit har over 32-bit at en kan ha 4GB RAM eller mer. Ytelsen varierer i noen få prosent i favør til begge deler, alt etter hvilket benchmark som brukes. Uansett er det slett ikke noen ulempe om prosessoren også støtter 64-bit. Den innebygde driverstøtten i Vista vil nok gjøre sitt for at det meste av hardware vil være støttet både i 32-bit utgaven og 64-bit utgaven av Vista. I WinXp 64-bit er hw driverstøtten en del dårligere enn i 32-bit versjonen etter mine erfaringer. Det kan rett og slett bli litt arbeid om en har litt sær hardware og vil kjøre Xp 64-bit knirkefritt. Det har mye å gjøre med hvor flinke de som har produsert maskinvaren er med å lage oppdaterte drivere for 64-bit OS.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Så moralen i denne fortellingen er at hvis jeg kjøper en Core Duo i dag så vil maskinen funke fett med Vista og være en grei bærbar om et år som vil fungere topp til vanlig pc bruk og webdesign og slikt selv om jeg ikke har det aller hotteste på markedet?

Endret av cybervision_
Lenke til kommentar
Så moralen i denne fortellingen er at hvis jeg kjøper en Core Duo i dag så vil maskinen funke fett med Vista og være en grei bærbar om et år som vil fungere topp til vanlig pc bruk og webdesign og slikt selv om jeg ikke har det aller hotteste på markedet?

Ja, det kan du godt si

Endret av ZanZel
Lenke til kommentar

6111948[/snapback]

Absolutt, per dags dato er det den eneste mobilprosessoren med dobbelkjerne. Den støtter faktisk også virtualisering, om du måtte trenge det.

Lenke til kommentar

Tviler på at jeg trenger det når jeg ikke vet hva det er :)

Er et noe stort poeng å legge mye cash i gå fra 1.83 til 2.16 tusen hertz. eller er det slik at 1,83 holder og at det ikke er verd 2 kilo å gå opp de få hertzene...

Endret av cybervision_
Lenke til kommentar
Windows Vista skal også komme som 32-bits program-vare. Så det har ingenting å si! Hvis du ikke bruker 64-bits programvarer til vanlig. Ved neste opertiv system, altså det som kommer etter Vista, støtter kanskje bare 64-bits, men det er lenge tid og da er dataen utskiftet.

6110282[/snapback]

Jeg er kanskje rar, men jeg bruker nesten alltid en tidligere "primærmaskin" til en annen oppgave senere ut i livsløpet, og da kan fort et moderne OS være nyttig.

AtW

Lenke til kommentar
Tror da Core Duo 1.83 GHz holder en god stund? Er tross alt fremtidsrettet med sin Dual Core teknologi. Men er jo klart at Turion x2 vil være mer fremtidsrettet :p

6109874[/snapback]

Den er ikke fremtidsrettet fordi fremtidige operativsystem vil benytte 64bit. Det er vel nettopp det å være fremtidsrettet går ut på, at den ikke er helt avleggs like etterpå.

6109898[/snapback]

Visste ikke at det var 32bits jeg :no: Da er det lite fremtidsrettet spør du meg, det er dog ikke bare fordeler ved 64bits enda, så det er bra at de som støtter 64bit også støtter 32!

6109969[/snapback]

64-bits cpuer er fullt bakoverkompatible med både 32bit og 16bit. Fordelene med 64bit er at cpuen kan styre mer minne, og at ytelsen blir bedre fordi den kan regne med større tall uten å dele de. Om en 32bits cpu skal regne et 64bits tall, så må den dele det i to og rekne de hver for seg. :)

6110204[/snapback]

Det er vel ikke helt riktig. Såvitt jeg vet er dette kun tilfelle for K8 da det er en X86 prosessor med 64bits intrusksjoner mens en ekte 64bits prosessor alla IA64 klarer ikke å kjøre 32bit. Eller den klarer det men må bruke en emulator som krever ekstremt mye cpu kraft og det utgjør at prosessoren blir treg som fy på 32bit code.

Lenke til kommentar
Tror da Core Duo 1.83 GHz holder en god stund? Er tross alt fremtidsrettet med sin Dual Core teknologi. Men er jo klart at Turion x2 vil være mer fremtidsrettet :p

6109874[/snapback]

Den er ikke fremtidsrettet fordi fremtidige operativsystem vil benytte 64bit. Det er vel nettopp det å være fremtidsrettet går ut på, at den ikke er helt avleggs like etterpå.

6109898[/snapback]

Visste ikke at det var 32bits jeg :no: Da er det lite fremtidsrettet spør du meg, det er dog ikke bare fordeler ved 64bits enda, så det er bra at de som støtter 64bit også støtter 32!

6109969[/snapback]

64-bits cpuer er fullt bakoverkompatible med både 32bit og 16bit. Fordelene med 64bit er at cpuen kan styre mer minne, og at ytelsen blir bedre fordi den kan regne med større tall uten å dele de. Om en 32bits cpu skal regne et 64bits tall, så må den dele det i to og rekne de hver for seg. :)

6110204[/snapback]

Det er vel ikke helt riktig. Såvitt jeg vet er dette kun tilfelle for K8 da det er en X86 prosessor med 64bits intrusksjoner mens en ekte 64bits prosessor alla IA64 klarer ikke å kjøre 32bit. Eller den klarer det men må bruke en emulator som krever ekstremt mye cpu kraft og det utgjør at prosessoren blir treg som fy på 32bit code.

6112096[/snapback]

Hvis jeg ikke tar feil, så har 32bits prosessorer også mulighet til å kjøre applikasjoner som i utgangspunktet bare er beregnet til 64bits, ved hjelp av emulator. Det eneste er at det koster nok litt i form av hastighet. Jeg ser ingen grunn til at man ikke kan emulere noe som:

hvis(tall > 32bit)

tall = tall/2

gjør så videre det du må. :p

Lenke til kommentar

6111948[/snapback]

Som andre har sagt: ja

Ville bare ellers nevne at jeg synes det stort sett er helt idiotisk å vente på noe nyere teknologi i dataverdenen. Det kommer nytt med bare måneders mellomrom. I fjor sensommer/høst kjøpte min bror pc med Dothan-prosessor, og "forståsegpåere" mente man heller skulle vente på Sonoma. Sonoma var så vidt begynt å bli vanlig når jeg kjøpte pc et halvt år senere og folk ropte og skrek om at jeg må vente på Core Duo. Vel nå er Core Duo mer eller mindre akkurat introdusert, og igjen skal man sitte å vente på neste nyvinning i form av Meron. Og firekjernesteknologi er vel ikke så langt unna det heller... Nei kjøp pc når du har bruk for det, og ikke tenk på hva som kommer om et par måneder.

Og som noen har vært inne på så vil det være en stor andel maskiner med eldre teknologi som softwareprodusentene bare lengter etter å få selge programmer til, så det er ingen fare på flere år når det gjelder programvare. Ny hardware høres og ser veldig flott ut på papiret, men når det kommer til praktisk bruk så tar det ganske lang tid før gjennomsnittsbrukeren merker noen forskjell av betydning.

Olav

Lenke til kommentar

6111948[/snapback]

Som andre har sagt: ja

Ville bare ellers nevne at jeg synes det stort sett er helt idiotisk å vente på noe nyere teknologi i dataverdenen. Det kommer nytt med bare måneders mellomrom. I fjor sensommer/høst kjøpte min bror pc med Dothan-prosessor, og "forståsegpåere" mente man heller skulle vente på Sonoma. Sonoma var så vidt begynt å bli vanlig når jeg kjøpte pc et halvt år senere og folk ropte og skrek om at jeg må vente på Core Duo. Vel nå er Core Duo mer eller mindre akkurat introdusert, og igjen skal man sitte å vente på neste nyvinning i form av Meron. Og firekjernesteknologi er vel ikke så langt unna det heller... Nei kjøp pc når du har bruk for det, og ikke tenk på hva som kommer om et par måneder.

Og som noen har vært inne på så vil det være en stor andel maskiner med eldre teknologi som softwareprodusentene bare lengter etter å få selge programmer til, så det er ingen fare på flere år når det gjelder programvare. Ny hardware høres og ser veldig flott ut på papiret, men når det kommer til praktisk bruk så tar det ganske lang tid før gjennomsnittsbrukeren merker noen forskjell av betydning.

Olav

6112225[/snapback]

sant det der.. men jeg vil egentilig tru at core duo er en av de prosessorene som faktisk viser gode resultater/egenskaper den dag i dag. og den er anvendte til bruksområder den gjennomsnittlige brukerern har bruk for. det er det som gjør den tiltrekkende for meg i allefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...