Gå til innhold

Core Duo er fremtiden, eller?

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter ny bærbar og Core Duo virker jo meget bra med liten varmeutvikling og effektforbruk samtidig som de leverer nesten stasjonær ytelse. Men er det noe nytt rett rundt hjørnet som vil være bedre, og vil en Core Duo på 1.83 holder en god stund? Jeg vet at sånt er vanskelig å si, men visste ikke om noen av guruene her hadde litt peil. Hva er egentlig Conroe, kommer det til bærbare og blir det bra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bærbar-varianten av Conroe heter Merom, og kommer etter sigende til sommeren (er ikke helt sikker på når -- noe som vet det??). Denne har 64-bits støtte og vil dermed være langt mer fremtidsrettet med tanke på Vista etc. Selv om det nok vil komme stadig nye prosessorgenerasjoner, vil jeg anta at man i bærbar-verden vil holde seg til dual core 64 bits en god stund fremover. Dette er altså IMO verdt å vente på! :)

AMD har sluppet Turion X2 64, som er rimelig lik Merom. Vet ikke når man kan kjøpe maskiner med denne prosessoren, men det burde ikke ta så lang tid før den dukker opp i butikkene. :)

Lenke til kommentar
Tror da Core Duo 1.83 GHz holder en god stund? Er tross alt fremtidsrettet med sin Dual Core teknologi. Men er jo klart at Turion x2 vil være mer fremtidsrettet :p

6109874[/snapback]

Den er ikke fremtidsrettet fordi fremtidige operativsystem vil benytte 64bit. Det er vel nettopp det å være fremtidsrettet går ut på, at den ikke er helt avleggs like etterpå.
Lenke til kommentar
Tror da Core Duo 1.83 GHz holder en god stund? Er tross alt fremtidsrettet med sin Dual Core teknologi. Men er jo klart at Turion x2 vil være mer fremtidsrettet :p

6109874[/snapback]

Den er ikke fremtidsrettet fordi fremtidige operativsystem vil benytte 64bit. Det er vel nettopp det å være fremtidsrettet går ut på, at den ikke er helt avleggs like etterpå.

6109898[/snapback]

Visste ikke at det var 32bits jeg :no: Da er det lite fremtidsrettet spør du meg, det er dog ikke bare fordeler ved 64bits enda, så det er bra at de som støtter 64bit også støtter 32!

Lenke til kommentar

uansett om det ikke er en 64bits, så kommer den til å kjøre 64bits prosesser helt greit. det er ikke akkurat slik at 64bits er dobbelt så bra som 32bits. dual core er fremtidsrettet enten man liker det eller ikke. det kommer stadig flere programmer som støtter dual core. 64bit akuratt nå kan føre til mye irritasjoner når det kommer til støtter for div software, det hender at div applikasjoner blir ustabile med 64bits prosessorer.

uansett, det kommer til å ta en god stund til man får utnyttet 64bits 100%. per idag er det ikke vits å bry seg så veldig mye spør du meg.

nye ting kommer hele tiden, og man kan rett og slett ikke vente på dem. for etter dem igjen kommer det enda nyere ting. så hva er egentlig fremtidsrettet?

Endret av Yarrow22
Lenke til kommentar
uansett om det ikke er en 64bits, så kommer den til å kjøre 64bits prosesser helt greit. det er ikke akkurat slik at 64bits er dobbelt så bra som 32bits. dual core er fremtidsrettet enten man liker det eller ikke. det kommer stadig flere programmer som støtter dual core. 64bit akuratt nå kan føre til mye irritasjoner når det kommer til støtter for div software, det hender at div applikasjoner blir ustabile med 64bits prosessorer.

uansett, det kommer til å ta en god stund til man får utnyttet 64bits 100%. per idag er det ikke vits å bry seg så veldig mye spør du meg.

nye ting kommer hele tiden, og man kan rett og slett ikke vente på dem. for etter dem igjen kommer det enda nyere ting. så hva er egentlig fremtidsrettet?

6110033[/snapback]

Enig der, det er ikke mye som skiller, spesielt nå som de fleste programmer er laget for 32bits og nesten ingen programmer utnytter 64bits fullt og helt.

Lenke til kommentar

6109874[/snapback]

6109898[/snapback]

Visste ikke at det var 32bits jeg :no: Da er det lite fremtidsrettet spør du meg, det er dog ikke bare fordeler ved 64bits enda, så det er bra at de som støtter 64bit også støtter 32!

6109969[/snapback]

64-bits cpuer er fullt bakoverkompatible med både 32bit og 16bit. Fordelene med 64bit er at cpuen kan styre mer minne, og at ytelsen blir bedre fordi den kan regne med større tall uten å dele de. Om en 32bits cpu skal regne et 64bits tall, så må den dele det i to og rekne de hver for seg. :)
Lenke til kommentar

Windows Vista skal også komme som 32-bits program-vare. Så det har ingenting å si! Hvis du ikke bruker 64-bits programvarer til vanlig. Ved neste opertiv system, altså det som kommer etter Vista, støtter kanskje bare 64-bits, men det er lenge tid og da er dataen utskiftet.

Lenke til kommentar
Windows Vista skal også komme som 32-bits program-vare. Så det har ingenting å si! Hvis du ikke bruker 64-bits programvarer til vanlig. Ved neste opertiv system, altså det som kommer etter Vista, støtter kanskje bare 64-bits, men det er lenge tid og da er dataen utskiftet.

6110282[/snapback]

Vista blir nok den siste på 32bit, om den gjør det i det hele tatt. Jeg er sikker på at det vil bli bittert å sitte med en 32bits cpu da. Jeg ville ikke kjøpt noe som ikke er fremtidsrettet.
Lenke til kommentar

6110282[/snapback]

Vista blir nok den siste på 32bit, om den gjør det i det hele tatt. Jeg er sikker på at det vil bli bittert å sitte med en 32bits cpu da. Jeg ville ikke kjøpt noe som ikke er fremtidsrettet.

6110364[/snapback]

Det ville vært merkelig om Vista ikke kom 32bits cpu, men ved enda nyere operativsystem så vil nok den muligheten forsvinne.

Lenke til kommentar
uansett om det ikke er en 64bits, så kommer den til å kjøre 64bits prosesser helt greit.

6110033[/snapback]

Det er jo bare helt feil! eller missforstår jeg nå? :hrm:

6110194[/snapback]

Riktig det... en 32bits prosessor kan ikke kjøre en 64bits prosess. Kan f.eks. ikke kjøre windows 64-bit på en AMD athlon eller Pentium 4.

-Stigma

Lenke til kommentar
uansett om det ikke er en 64bits, så kommer den til å kjøre 64bits prosesser helt greit.

6110033[/snapback]

Det er jo bare helt feil! eller missforstår jeg nå? :hrm:

6110194[/snapback]

Riktig det... en 32bits prosessor kan ikke kjøre en 64bits prosess. Kan f.eks. ikke kjøre windows 64-bit på en AMD athlon eller Pentium 4.

-Stigma

6110416[/snapback]

slik sett, nei.. ikke windows og andre store programmer som er BARE for 64bits ol. men annet software skal nok gå greit. Det er veldig ofte at det blir laget software som er for 64bits, men som har en innebygget støtte for 32bits. Forskjellen er utregningen til prosesssoren. Eller er det jeg som har misforstått nå? :hmm:

uansett man merker nok ikke den store forskjellen mellom 64bits operativsysten og et 32bits. for det er ikke slik at prossessoren har bare store tall å regne ut...

Lenke til kommentar

-Stigma

6110416[/snapback]

Sist jeg sjekket, saa var AMD Athlon en 64-bits prosessor. :whistle: Den heter tross alt AMD Athlon 64 :cool:

Lenke til kommentar

-Stigma

6110416[/snapback]

Sist jeg sjekket, saa var AMD Athlon en 64-bits prosessor. :whistle: Den heter tross alt AMD Athlon 64 :cool:

6110580[/snapback]

Du må skille mellom AMD Athlon (K7) og AMD Athlon 64 (K8). De er totalt forskjellige.
Lenke til kommentar

-Stigma

6110416[/snapback]

6110580[/snapback]

Du må skille mellom AMD Athlon (K7) og AMD Athlon 64 (K8). De er totalt forskjellige.

6110601[/snapback]

Det har jo vært uttalige Amd Athlon prossesorer, Mp og Xp for å nevne noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...