Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny stereo i bilen.. hjelp!

Anbefalte innlegg

har tenkt meg anlegg til bilen min

bilen er forøverig en maza 626.. men planlegger ny bil innen kort tid uten at det har noe med saken og gjøre

jeg har valgt meg ut følgende komponenter

FORSTERKER: http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=990

CD SPILLER: http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1607

KASSE: http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=374

SUB: http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1056 blir brokoblet

6x9: http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1074

Etter jeg får meg ny bil vurderer jeg og smelle inn: http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=993 dette blir isåfall koblet direkte til cd-spilleren

da dette er sagt kommer spørsmålene.

1. hvordan vil lydkvaliteten bli? jalla råner Yo! dunk dunk eller blir det også allright lyd og høre på.. orker ikke bruke 13-14k på annlegg for og bli fortalt at det ikke duger til annet en og bråke mens jeg "råner"

2. strøm, må jeg ha ekstra batteri eller dynamo? isåfall hva hvem hvordan

3. kan jeg spare betydelig med kroner på og kjøpe dette i svergie?

4. er forsterkeren riktig størelse? holder den eller er den "overkill"

5. kassa jeg valgte.. duger den?

takker for svar og tar konstruktiv kritikk med takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan bil skal du ha dette i??

Skal du bruke den 4 kanalen til både 6x9 og forsterker eller?

Jeg anbefaler en monoforsterker til suben og en til frontsett. Forsterkeren står til 2x400w i bro,og de kan du ta med litt salt, så du får nok ikke skikkelig kontroll på suben.

Jeg ville altså valgt. 2+1.evt 4+1 hvis det er veldig viktig med høyttalere bak.

1. Dunk dunk og passe lydkvalitet. På grunn av 6x9 er som regel bra egnet til bass, men sliter litt i høye frekvenser, og manger ganger så blir lyden ganske sammenpressa, slik at det meste høres likt ut.

Du skal vel ha de i hatte hylla el?

Jeg anbefaler hvertfall et skikkelig frontsett foran med en GOD forsterker til den istedenfor.

2. Kan jeg ikke si uten å vite størrelse på dynamo. Vet ikke hvor mye den forsterkeren egentlig trekker, (skulle helst sett sikring på den :) ) men hvis watten er riktig så blir det vel ca 60A. så se på dynamoen din hvor mye den gir ut, og trekk ifra 1/3 som er ca det bilen bruker.

Hvis du ikke har nok, så hjelper det ihvertfall ikke med kondis, da bør du gå for ny dynamo.

3. Spørs hvor heldig du er og hvor mye du klarer å prute. Skal du spare penger så anbefaler jeg USA.

Sjekk ebay og www.megabillig.com.

Sistnevnte gjør det enkelt å bestille til norge, men er også dyrere enn de andre i USA. Anbefaler www.indoaudio.com, men spørs om de har noe av det du skal ha.

4- Hvertfall ikke overkill.. Følg råd gitt på starten, og velg forsterker utifra rms watt.. Hvis du ser etter så ser du at jo høyere du går i pris på forsterkere, så holder watten seg noenlunde likt, Det er fordi de dyre virkelig leverer den watten og ikke skryter på seg noe. Det gjør at de har bedre innmat, bedre kontroll på elementet, og spiller renere.

5. Klarer ikke jeg å svare deg på, ettersom jeg ikke har drevet noe særlig med basskasser. Anbefaler å gå inn på rockford, evt. sende mail til bilstereospes. og spørre hva som er anbefalt kasse til det elementet og så velge noe rimelig likt det, eller lage noe selv..

Håper du ble klokere av dette!

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg hadde jeg brukt mere penger på spilleren, er bare en linjeutgang på denne spilleren, og hvis du skal ha forsterker til frontsette må du splitte signalet forran forsterkerene, å dette er ikke heldig. Personlig ville jeg droppet 6*9 tommerene siden de har en tendens til å bli presset på av subben når den spiller høyt, dette vil gi en stygg lyd. En kompis av meg fikk denne lyden selv når 6*9 erne var koblet fra. Jeg ville heller fokusert mere på høytalerene fremme, kjøpt noen billige kvalitets høytalere og satt di på forsterker. Du har jo en sub som skal spille di lave notene, og ett sett med komponenter fremme eller høytalere på forsterker er atskillig bedre enn ett sett med 6*9 tommere bak i hattehylla.

1. Nå kan jeg bare snakke om de gamle rockford tingene. Kjører enda med rockford forsterkere fra 2003, og er ganske fornøyd med dem. Selv liker jeg ikke designet på de nye forsterkerene, men dette er en smaks sak regner jeg med. Om de forsterkerene ligner på de jeg har, er de fult brukbare hva lyd angår. Subbene i fra gamle dager hadde en lei tendens til å spille mye høyere rundt rap sangers dype toner, men i resten av spekteret var det nesten ingenting. Skal innrømme at back in the days brydde jeg meg ikke så mye om anna enn de dype tonene.

2. Det kan være en fordel å skifte ut batteriet i bilen og samtidig oppgradere jordingen til batteriet. Ett nyere tørr batteri er ofte mye bedre enn det som står i bilen når du kjøper den. Dette kan ungå at lysene blinker når du spiller litt høyt.

3. tvilsomt at du kan spare betydelig på dette i sverige, uten at jeg har sett prisene på det dette i sverige da. Hvis det er priset likt som i norge får du vel 10 kr igjen for hver 100 lapp du betaler eller noe likt, så er pengene trangt kan det hende at du sparer noen 100 kr kanskje. (vill gjetning) Dessuten kan service/klager på ting du har kjøpt i sverige være litt vanskeligere enn om det var kjøpt i orge, skulle jeg mene. Har selv importert noe før, og takker gudene for at det ikke gikk ødelagt. Ville vært en kattepine å få reklamasjon på det.

4. Forsterkeren ser ut som en fire kanaler? Spilleren har jo bare en kanal ut. Men uansett, denne forsterkeren er ikke over kill. I brokoblet vil den gi massive 400 watt rms, subben er rated som 600 watt rms. Når det gjelder forsterkere er overkill noe man faktisk vil ha, det er mye bedre at forsterkeren gir dobbelt så mye watt som det subben tåler. Dette gjør at forsterkeren bedre kan bruke kreftene og ikke bare bli varm. Det er ikke for masse watt som dreper subber, det er for mye vandring og for lite watt.

5. Det står på siden at den skal ha subben skal ha:

Anbefalt kassevolum - lukket 35,4 liter

Anbefalt kassevolum - bassrefleks 38,6 liter

Det vil si at den kassen er for stor til den subben. Siden du har setta link til denne kassen regner jeg med at du enten ikke kan lage kasse selv eller ikke gidder. I så fall ville jeg heller gått for den lukkete kassen da den er nærmere det subben skal ha. Eller du kan lete rundt på nettet etter en bassreflekskasse som er nærmere 38 liter. Mener å huske at hvis en subb står i en kasse som ikke er optimal for den, kan det føre til at den resonerer galt, eller begynte å bevege seg for mye.

Rådet mitt er å kjøpe ting litt etter litt, med mye sparing i mellom. Da kan du få ett bedre anlegg selv om det kommer til å ta litt tid, men resultatet blir mye bedre. Kjøp inn alt over 6 måneders tid for eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...