Gå til innhold

Får ikke pakket ut tar.gz

Anbefalte innlegg

Har nå endt opp med Ubuntu for å teste ut Linux og se hvordan det "funker" for meg. Skal prøve å oppgradere Firefox til versjon 1.5.0.3. Men når jeg skal pakke denne ut får jeg feilmelding at jeg ikke har permission til det.Må jeg logge meg inn som root for å få det til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke hvis du pakker den opp i hjemmeområdet ditt. Du kan enten høyreklikke tar.gz-fila og velge extract, eller du kan skrive tar xzvf pakke.tar.gz i konsollet. Firefox er klar til å brukes etter at den er pakket opp, bare dobbeltklikk firefox-fila inne i mappen som blir pakket ut.

Har du breezy må du installer libstdc++5:

sudo apt-get install libstdc++5 (eller installer via synaptic).

Lenke til kommentar
Fulgte denne guiden:

https://wiki.ubuntu.com/FirefoxNewVersion

Der står det at man skal extracte til /opt. Men når jeg forsøker det, så får jeg feilmelding at jeg ikke har permission til å extracte.

6109323[/snapback]

Skal ikke late som jeg er noe ekspert, men den guiden synes jeg var reinspikka tull. Pakk ut i et område du har skriverettigheter, altså hjemmeområdet ditt. Hvis du ikke har skriverettigheter må du starte firefox som root for å få oppdatert, det er ikke noe ideell løsning.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

FF 1.5.x er forøvrig ikke en del av Breezy .. kanskje det er like greit å vente til Juni så har du FF 1.5.x klar sammens med et stabilt OS?

alternativet er så klart å oppgradere til Dapper, noe som hos meg har gått uten problemer selv om den fortsatt er "beta"

en annen mulighet er å pakke opp .tar.gz-fila (tar -xvzf firefox.tar.gz e.l.) i hjemmeområdet ditt og kjøre den direkte derfra

Lenke til kommentar

Installerte du libstdc5++?

Du har nok trykket riktig, filen heter firefox. Hvis du vil se hvorfor den ikke starter, må du starte i konsollet. Naviger deg inn i mappen og skrive ./firfox eller hele filbanen, f.eks: /home/bruker/firefox/firefox

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Hva heter "run" filene i Linux?

6109490[/snapback]

De kan hete hva som helst, og ha filendelse eller ikke ha det! Hvis du skriver

ls -l *

på komandolinjen vil alle filene skrives ut, samt en del info om de. Linjene som starter med -(strek) og har tegnet x på plass 4,7 og/eller 10 er kjørbare filer, dette kan du forøvrig også se i filbehandlerern.

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar
er ikke firefox 1.5 i pakkesystemet til ubuntu?

6109520[/snapback]

Ubuntu(som de fleste andre distroer) kommer kun med oppdateringer, ikke oppgradering av programmer. Vil du ha siste versjon av alle program hele tiden, må du gå for en roling release distro, som Arch eller Gentoo.

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar

Ja, jeg fyrer løs med flere dumme spørsmål, så får dere heller la være å svare hvis dere ikke gidder :)

Skal nå prøve å installere mplayer. Ifølge denne guiden skal jeg skrive en hel masse kommandoer:

sudo apt-get install mplayer-386

sudo apt-get install mplayer-fonts

sudo apt-get install mozilla-mplayer

sudo cp /etc/mplayer/mplayer.conf /etc/mplayer/mplayer.conf_backup

sudo gedit /etc/mplayer/mplayer.conf

Hvor er det man gjør dette? Er det i terminalvinduet?

Lenke til kommentar

OK. Jeg har extracta mplayer katalogen til Desktop. I terminalvinduet står det geir@ubuntu:~$

Står jeg da i desktop? Hva må jeg skrive for å komme inn i mplayer katalogen(som heter MPlayer-1.0pre7try2) ?

når jeg nå skriver første linje sudo apt-get install mplayer-386 får jeg feilmeldingen:

Reading package lists... Done

Building dependency tree... Done

E: Couldn't find package mplayer-386

Lenke til kommentar

1. Du følger en guide for forrige Ubuntu-versjon. Vær forsiktig, og IKKE legg til de repositoriene i sources.list.

2. Hvis du har lagt til i sources.list som i punkt 2, gjør om slik det var.

3. Gå til Administration - Synaptic Package... I Synaptic velger du Settings - Repositories.

Sørg for at det er en hake foran hver "channels" under fanen "installation media". Ta bort hake foran CD-ROM'ene.

4. Følg punkt 5 i guiden og utover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...