Gå til innhold

Stripping for en del funksjoner i Windows?

Anbefalte innlegg

Hei!

På skolen min (går i 10.) har jeg og en kamerat litt ansvar for datasystemet, pga. IT-Ansvarlig ikke kan så mye som hun burde. (Hun er over 60, og hadde det ikke vært for oss, hadde vi sitti på Windows 98 :p )....

Problemet er at rektoren våres kjøpte inn noen brukte bærbare for en "billig" penge.

Vet ikke akkurat hvor mye disse kostet, men problemet er at de er rett og slett for trege. Compaq Amanda 700, eller noe i den dur, heter de.

Følgende spes.

Intel Pentium III 700MHZ

192MB SD RAM

20GB HDD

osv.

Som sagt er maskinene litt i underkant av hva man egentlig burde ha for å få brukt XP raskt nok. Problemet er at mange av elevene som er "kule" skal hele tida kopiere ikoner, endre skrivebordsbakgrunn, laste ned bilder osv. Dette er ganske frustrerende, fordi en må alltid rydde opp i dette.

Det som jeg lurer på er hvordan en kan få laget en "ekstra-begrenset-bruker?"

Ettersom vi egentlig bare har bruk for Office, Internett Explorer, Norman Antivirus (pålagt av kommunen å kjøre) og bruk av minnepenn ser vi ikke helt behovet for å måtte fly rundt og rydde på maskinene.

Og tro meg, det er ikke morsomt å sitte og vente i 4 min på at en bærbar maskin starter opp med et skikkelig stygg bakgrunn, hele skrivebordet fyllt av ikoner og masse bilder her og der.

Håper at noen kan svare meg på dette.

Mvh.

Truls

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar.. Jeg er redd at linux blir uaktuelt pga. de fleste har en pc hjemme med Microsoft basert programvare, og jeg tror at det hadde blitt totalt kaos...

Det som er litt viktig er at vi har tilgang til lagring på minnepenn...

Skolen/Kommunen bevilliger lite penger nok som de gjør til IT, så tror ikke jeg får noe gjennomslag for software som koster, dessverre....

Men, policy? Hva er det? :blush: Har litte erfaring med slikt som dette...

Virket som noe brukenes, men kan noen enkelt forklare hva det er/gjør?

Takker for alle svar! :)

Mvh.

Truls

Endret av Trussl
Lenke til kommentar
Men, policy? Hva er det?  :blush:  Har litte erfaring med slikt som dette...

Virket som noe brukenes, men kan noen enkelt forklare hva det er/gjør?

6110491[/snapback]

Han mener nok Group Policy, en funksjon i XP Professional som lar deg sette bestemte begrensninger til de forskjellige brukerne av maskinen. Dette finnes ikke i XP Home. Bruker Home selv, men tror du starter det ved å skrive: Start -> Kjør... og: gpedit.exe

Lenke til kommentar
Du kan jo se om det er noe unødvendige greier på: Kontrollpanel -> Legg til/fjern programmer -> Legg til/fjern Windows-komponenter

6129264[/snapback]

Ja, forsåvitt, men da er det jo alltids bare å innstallere programmene igjen etterpå. Skjønner problemet, vi i IT-klassen på videregående var slike drittunger som måtte teste ut IT-lærern sine kunnskaper og sjekke hva vi hadde muligheten til å gjøre, og tror vi gjorde han ganske frustrert. Men, altså, det som må gjøres, er å installere alt som SKAL være på PC'n, og dermed lukke tilgangen til forskjellige plasser i f.eks. kontrollpanelet - passordbeskytte slik at bare dere kan åpne igjen kan være en måte å gjøre det på. PolEdit er et gammelt program vi brukte i Win98, dere kan prøve ut dette kanskje? Har ikke brukt det selv på noen år, men tror det kan være verdt å sjekke ut :) Søk på google etter poledit. Syns å huske at du kan passordbeskytte dette.

Lenke til kommentar

Shared Computer Toolkit er en slags samling av alle mulige Group Policy Objects, som er spesiellt beregnet på delte miljøer (internettcafer, biblioteker osv). Du kan få detaljstyring på alt mellom himmel og jord med Group Policy, men det er sterkt anbefalt med en win2003 server hvor du definerer alle policyene.

Det finnes mye shareware som gjør akkurat dette litt enklere, men aller billigste er å bruke Group Policy, siden dette er inkludert i XP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...