Gå til innhold

Formatere min nye Dell I6400


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har nettopp fått min nye inspiron 6400, og nå vil jeg renske ut alt det Dell har lagt innpå. Er det best å avinstallere program for program, eller å legge inn windows på nytt? Jeg har også lyst på to partisjoner, så da må jeg vel formatere maskinen eller noe? Jeg har ikke så mye kunnskaper rundt dette, så jeg trenger litt hjelp.

 

Jeg fikk ikke med noen windows cd. Man må vel ha dette hvis en vil formatere? Og hvordan formaterer en maskinen? Håper noen kan hjelpe, ettersom jeg ikke har full kontroll på dette selv. Og beklager hvis dette allerede er forklart en annen plass. Da har jeg nok leitet for dårlig.

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Jeg har nettopp fått min nye inspiron 6400, og nå vil jeg renske ut alt det Dell har lagt innpå. Er det best å avinstallere program for program, eller å legge inn windows på nytt? Jeg har også lyst på to partisjoner, så da må jeg vel formatere maskinen eller noe? Jeg har ikke så mye kunnskaper rundt dette, så jeg trenger litt hjelp.

 

Jeg fikk ikke med noen windows cd. Man må vel ha dette hvis en vil formatere? Og hvordan formaterer en maskinen? Håper noen kan hjelpe, ettersom jeg ikke har full kontroll på dette selv. Og beklager hvis dette allerede er forklart en annen plass. Da har jeg nok leitet for dårlig.

 

Takk på forhånd!

6108959[/snapback]

 

 

Lurer på det samme!

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg tror ikke det er vanlig at Dell sender med Windows-cd. Det er som regel en recovery-partisjon som er skjult på harddisken din.

 

Du bør nok formatére og legge inn Windows på nytt. Om du da bruker recoverypartisjonen din så får du det bare tilbake slik du hadde det. Jeg ville skaffet en Windowscd (for eksempel fra Dell), og så satt opp systemet og formatért slik jeg ville.

 

Du kan opprette flere partisjoner under Windows-innstallasjonen. Etterpå får du spørsmål om å formatére.

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
De fleste Dell-bærbare blir levert med programvare som gjør at du kan brenne ut CDer som du kan bruke til å installere windows på nytt.

6109606[/snapback]

 

 

Uten å få med alt det "crappe" Dell legger med?? Jeg kjøpte med en slik recovery cd. Er det slik at jeg bare bruker cd'en til å formatere og så er jeg kvitt alle programmene.

Det kan da ikke være slik at vær gang du formatere så får man med alle de programmene.

Lenke til kommentar
De fleste Dell-bærbare blir levert med programvare som gjør at du kan brenne ut CDer som du kan bruke til å installere windows på nytt.

6109606[/snapback]

 

 

Uten å få med alt det "crappe" Dell legger med?? Jeg kjøpte med en slik recovery cd. Er det slik at jeg bare bruker cd'en til å formatere og så er jeg kvitt alle programmene.

Det kan da ikke være slik at vær gang du formatere så får man med alle de programmene.

6110497[/snapback]

 

Hvis du bruker en recovery-cd blir vel maskinen slik den var når du fikk den, og det er jo ikke poenget? Du trenger en XP-cd. Når jeg fikk min Dell for noen måneder siden var det et lite prog som lå i startmenyen (under Dell...recovery...noe slikt). Når jeg startet det fikk jeg brent ut en windows cd. Regner med du og kan gjøre det. Hvis ikke får du få lånt/kopiert en cd fra noen du kjenner. Eget serienummer står jo under maskina di, så dette er helt uproblematisk både rent praktisk og juridisk.

 

Olav

Lenke til kommentar
De fleste Dell-bærbare blir levert med programvare som gjør at du kan brenne ut CDer som du kan bruke til å installere windows på nytt.

6109606[/snapback]

 

 

Uten å få med alt det "crappe" Dell legger med?? Jeg kjøpte med en slik recovery cd. Er det slik at jeg bare bruker cd'en til å formatere og så er jeg kvitt alle programmene.

Det kan da ikke være slik at vær gang du formatere så får man med alle de programmene.

6110497[/snapback]

 

Hvis du bruker en recovery-cd blir vel maskinen slik den var når du fikk den, og det er jo ikke poenget? Du trenger en XP-cd. Når jeg fikk min Dell for noen måneder siden var det et lite prog som lå i startmenyen (under Dell...recovery...noe slikt). Når jeg startet det fikk jeg brent ut en windows cd. Regner med du og kan gjøre det. Hvis ikke får du få lånt/kopiert en cd fra noen du kjenner. Eget serienummer står jo under maskina di, så dette er helt uproblematisk både rent praktisk og juridisk.

 

Olav

6112137[/snapback]

 

 

Takk for svar folkens!

 

Olav: Jeg finner ikke Dell recovery i startmenyen. Jeg vil gjerne brenne ut en windows-cd, som bare inneholder windows. Er det mulig at jeg ikke har med sånn dell recovery, og at jeg dermed ikke kan brenne ut en windows-cd? Eller er det andre måter å gjøre det på?

Lenke til kommentar

 

 

Takk for svar folkens!

 

Olav: Jeg finner ikke Dell recovery i startmenyen. Jeg vil gjerne brenne ut en windows-cd, som bare inneholder windows. Er det mulig at jeg ikke har med sånn dell recovery, og at jeg dermed ikke kan brenne ut en windows-cd? Eller er det andre måter å gjøre det på?

6112571[/snapback]

 

Problemet er at jeg ikke helt husker helt hva det programmet het eller hva det lå under. Jeg fikk imidlertid med en link hvor jeg kunne lese om akkurat dette: support.dell.com/pcrt. Jeg ser imidlertid at denne tjenesten er borte, så det er mulig de har sluttet med hele greia. Søkte også på pcrt på dell.com, og fikk noen treff hvor det så ut til at flere hadde merket seg at den var borte. Det er vel kanskje greiest å få lånt seg en cd som du kan kopiere, evt laste ned fra nett (dette er ikke oppfordring til piratvirksomhet da personen har egen lisensnøkkel).

 

Olav

Lenke til kommentar
Det vil si at så lenge en har egen produktnåkkel så er det fullt lovlig å laste ned samme windowsversjon å bruke denne nøkkelen?

6117226[/snapback]

 

 

Du kan vel ikke laste et operativsystem hos microsoft så det blir vel "litt" ulovelig.

Lenke til kommentar
Det vil si at så lenge en har egen produktnåkkel så er det fullt lovlig å laste ned samme windowsversjon å bruke denne nøkkelen?

6117226[/snapback]

 

 

Du kan vel ikke laste et operativsystem hos microsoft så det blir vel "litt" ulovelig.

6117351[/snapback]

 

Egentlig et ganske interessant tema. Kan ikke tro det skal være ulovlig, det er jo lisensen du i praksis betaler for, så Microsoft vil jo ikke tape noe på slikt. Det er vel faktisk slik at om du ødelegger CD'en så kan du få en ny CD stort sett gratis ved å konakte Microsoft. Hvorfor de ikke har det liggende ute for nedlasting vet jeg ikke, ganske interessant det også. Det ville imidlertid muligens gjort det lettere å få tak i Windows for dem som har "uærlige" hensikter også, kanskje det ligger noe der.. Men denne diskusjonen blir vel litt off-topic. Sum a sumarum er det vel slik at hverken Microsoft eller noen andre skyter deg om du gjør det på den måten, og det er langt på rette siden av det som kan kalles piratvirksomhet.

 

Olav

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...