Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med lyden etter oppgradering til SLI

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg ny maskin for rundt en måned siden. Og den har jo da fungert 100% smertefritt, helt til jeg for litt siden bestemte meg for å dytte i enda et skjermkort. Altså, kjøre SLI.

Problemet mitt er at etter at jeg satte i det skjermkortet og enablet "SLI- Mutli GPU", kommer det en fantastisk irriterende, skjærende og mer eller mindre konstant lyd ut av hodetelefonene mine. Men det "artige" med dette problemet er at den lyden blir lavere hvis jeg disabler ovennevnte. Lyden er der fortsatt, men den er bare blitt lavere.

En annen "artig" sak med dette problemet er at det dukker bare opp når jeg går inn i et spill. Har testet med F.E.A.R og Half-Life 2. I Windows er det ingen ulyd i det heletatt. Desuten er lyde kun hørbar igjennom hodetelefoner, og da til gjengjeld såpas hørbar at den ikke er til å overhøre. Igjennom høytalerene mine er den knapt hørbar. Man må nesten putte øret inn i høytaleren for å høre det.

Jeg har testet litt frem og tilbake med drivere, men er ellers ganske clueless ang. hvor jeg i det heletatt skal begynne her.

Hjelp motas med stor takk! :)

Følgende er specs på pc-en min:

Asus A8N32-SLI Deluxe

AMD Athlon 64 X2 4600+ stock kjøler

Corsair TWINX2048-3500LLPRO

2x XFX Geforce 7900 GTX 650/1600

Mist 600W PSU

Har ikke overklokket noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du front lyd utgang? Altså ikke lydutgangen som er på hovedkortet?

Eller annet lydkort enn hovedkort lyd?

Uansett, det jeg vil du skal sjekke er å se på enten hovedkortet el lydkortet du har,

hvordan det er konfigurert med de små jumperene som sitter der.

Du trenger en manual for å vite hva som er hva, med mindre dette er forklart

via enten en lapp som står på kabinett kablene, eller lydkortet sin manual.

Jeg hadde ett lignende problem, og jeg måtte sette Left Rear, altså venstre bak høyttaler/lyd til Høyre Bakre, Right Rear altså. Siden da har jeg ikke hatt problemer.

Forklaringen som jeg hadde i manualen var med andre ord FEIL.

Iallefall var kablene merket feil da. Velg en ;)

Dette kan ta litt tid. Selv om du bruker kun intern lyd, så kan dette være problemet.

OG jeg har også mutet mic utgangen via høyttaler for front lyd utgang.

I det hele tatt, her må det eksperimentering til, med mindre du har det skikkelig og korrekt forklart i en eventuell manual.

Andre ting du kan sjekke:

Lyd kabel til cd-rom type drev. Ikke korrekt koblet kan gi merkelige absurde lyder.

Skjermkort trekker strøm fra enhet som også går via lyd, og det gir dårligere/feil signal, interferens.

Prøv å ha skjermkorta på sine helt egne strøm kabler.

600W skal være nok altså!

Edit: Sine og ikke signe.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
Hei!

Sjekk at hovedkort og skjermkort har nok strømkabeler.

Prøv nye drivere til lydkortet.

Hilsen, 

efikkan.

6108854[/snapback]

All strøm er koblet riktig og begge skjermkortene får strøm fra 6pins pcie kontaktene. Det sitter en molex kontakt midt på hovedkortet "EZ_PLUG", jeg aner ikke hva denne er til, men i følge manualen skal jeg bruke den kun hvis skjermkortene ikke har egne strømutak. Og det har de jo. :)

Ellers har jeg prøvd med de nyeste nforce 4 drivere, samt en beta utgave. Har også prøvd med en Realtek AC'97 audio driver jeg fant på Asus sin hjemmeside for hovedkortet. Den nyeste vel og merke.

Sære greier...

Lenke til kommentar
Jeg prøvde siste 84.56 drivere for nvidia skjermkort, og det har vist seg at de  er korrupte / mangelfulle. Ser du har testet med flere drivere da.

Anbefaler 84.25 eller 81.98. Og den engelske, ikke internasjonale eller andre lokaliserte drivere.

6109094[/snapback]

Jeg har stort sett prøvd forskjellige audio drivere. Har lagt inn 84.21 på skjermkortet nå. Hvor finner jeg de driverene du anbefaler der?

Lenke til kommentar

Det er et problem med hovedkortet A8N32-SLI. De har _alltid_ hatt problemer med lydutgangene og det er visst bare en ting som skal fungere for å få det lavere, men skurrelyden blir ikke 100% borte. Tror trikset var å dra ut lydkabelen til kabinettet (pipinga etc), er sikkert mulig å google dette opp.

Anbefaler å bruke 100-200kr på et enkelt lydkort hvis du har plass, evt et eksternt USB-kort. Jeg kjøpte selv X-Fi.

Lenke til kommentar
Det sitter en molex kontakt midt på hovedkortet "EZ_PLUG", jeg aner ikke hva denne er til, men i følge manualen skal jeg bruke den kun hvis skjermkortene ikke har egne strømutak. Og det har de jo.  :)

6109144[/snapback]

Sikker på den ikke er for å gi hovedkortet ren strøm du, eller altså at den er for

å sikre cpu og komponenter på hovedkortet nok strøm el så.

Jeg har en tt 680w og har koblet alle ledninger fra psu til hovedkortet, der det er

meningen.

Ta og google EZ_plug da, hadde jeg gjort NUUUUHH!! =))

Lenke til kommentar
Det er et problem med hovedkortet A8N32-SLI. De har _alltid_ hatt problemer med lydutgangene og det er visst bare en ting som skal fungere for å få det lavere, men skurrelyden blir ikke 100% borte. Tror trikset var å dra ut lydkabelen til kabinettet (pipinga etc), er sikkert mulig å google dette opp.

Anbefaler å bruke 100-200kr på et enkelt lydkort hvis du har plass, evt et eksternt USB-kort. Jeg kjøpte selv X-Fi.

6109162[/snapback]

Jeg vet om de problemet du nevner der, og jeg fant løsningen på det. Det var rett og slett å mute PC speaker... men dette er en helt annen lyd som kom etter at jeg installerte to skjermkort. Den er ikke skurrende, den er mere skjærende. Forferdelig irriterende.

Mulig lyden ikke har noe med skjermkortene å gjøre i det heletatt, men jeg syntes det er rart at lyden blir lavere så fort jeg disabler "muli GPU" i nvidia kontrollpanelet.

Lenke til kommentar
Jeg har stort sett prøvd forskjellige audio drivere. Har lagt inn 84.21 på skjermkortet nå. Hvor finner jeg de driverene du anbefaler der?

6109159[/snapback]

vel nå stumblet jeg vel litt, for jeg har jo windows 64 bit. Men det er iallefall

nyere enn 84.21 og få tak i for x32.

www.guru3d.com er det vel, har masse drivere og greier.

Men ikke stol 100% på det du finner av drivere der.

Jeg har 84.25 fra nvidia sin egen side.

Ettersom det sies her at det er ett kjent hovedkort problem så er det vel gjerne

det.

Ser du har ignorert det jeg skrev om jumpere.

Hvis du kan mute lyden fra alle andre kilder FYSISK vet du, enn da lyd ut,

så skal du jo få bedre signal ut, om enn aldri så lite.

Ser ut som du har tenkt å SKIPPE den ideen, det vil jeg anbefale deg å IKKE gjøre

på det sterkeste. Det fungerte fint her, og jeg har vært i samme situasjon.

Skjønner ikke at du ikke bare kan prøve men det er jo din pc.

Lenke til kommentar
Bruker du front lyd utgang? Altså ikke lydutgangen som er på hovedkortet?

Eller annet lydkort enn hovedkort lyd?

Uansett, det jeg vil du skal sjekke er å se på enten hovedkortet el lydkortet du har,

hvordan det er konfigurert med de små jumperene som sitter der.

Du trenger en manual for å vite hva som er hva, med mindre dette er forklart

via enten en lapp som står på kabinett kablene, eller lydkortet sin manual.

Prøv å ha skjermkorta på sine helt egne strøm kabler.

600W skal være nok altså!

6109076[/snapback]

Jeg glemte å si at problemet gjelder uansett hvilke audioutgang jeg bruker... altså, uansett om jeg plugger i front panel eller bak på kabinettet. Og jeg bruker intern lyd.

I kabinettet jeg har så sitter alle frontpanel audio kontaktene sammen slik at det kunn er én vei å plugge de. Men jeg har ikke rørt de, og det funket helt fint før jeg satte i skjermkort nummer 2.

Skjermkortene har egen dedikert pcie strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...