Jørgen Sørheim Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Psilocybe gir her et lite nyansert og lettvint svar på noe som kanskje kan være en alvorlig krise i livet til en person. folk som prater om å ta livet sitt trenger hjelp, det er det ingen tvil om. Jeg vet hva jeg snakker om har selv vært i en lignende situasjon. Det finnes psykriatisk legevakt ved de fleste sykehus, der får man prate med en psykriatisk sykepleier som da vurderer alvoret i situasjonen, er man veldig dypt nede, hvor man ikke ser annen løsning enn selvmord, kan man bli innlagt til behandling, men som regel blir man henvist til lege, som igjen kan vurdere et behandlingsopplegg. Jeg gikk selv på VOP i over 1 år.. Ta aldri lett på et rop om hjelp! 6108741[/snapback] Misforstå meg rett, jeg mener ikke at man skal ta lett på slike ting. Jeg konkluderer med at man bør overlate dette til kyndige mennesker, og unngå å leke hobby-psykolog. Jeg har venner og eks-kjærester med psykiske problemer i alle farger og fasonger, så jeg har plukket opp litt, jeg også. Tro meg, om en person vil dø, så er det bare et spørsmål om når, ikke om. Veldig mange som snakker om at de ønsker å dø, tenker lite over hva det innebærer. Å dø er å opphøre som menneske, å forsvinne for evig og alltid. Borte vekk. For mange er det gjerne et ønske om å sette livet på pause, eller gjøre hverdagen til et lettere sted å oppholde seg i, og selvfølgelig bør man reagere på dette. Men, reagér på en skikkelig måte, involver foreldrene. Men, når det er sagt, så må du være enig i at ungdom har lett for å ta hardt i. Hvilke tenåringsforeldre får ikke slengt "jeg hater deg, og skulle ønske du var død!" etter seg minst en gang i livet? Og, om setningen "tenk på alt det fine du kommer til å oppleve i livet" var nok til å få kompisen her over kneiken, så var det ikke mye krise. Beklager. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 FOR SISTE GANG, ikke spør slike spørsmål her. ingen her har kompetanse til å svare på noe slikt. 6109794[/snapback] Hva vet du om det? For alt du vet er flere her inne utdannet psykologer. Dessuten er ikke trådstarter den eneste med suisidale venner og det kan hjelpe å dele erfaringer. Så er det noe som burde lukkes, så er det kjeften din. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 (endret) Psilocybe: Ja jeg er enig i at ungdom kan ta hardt i, spesielt i den værste hormonelle fasen. Men man bør uansett ikke leke hobbypsykolog. Endret 15. mai 2006 av Vultur Gryphus Lenke til kommentar
kremt Skrevet 15. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2006 FOR SISTE GANG, ikke spør slike spørsmål her. ingen her har kompetanse til å svare på noe slikt. for alt vi vet er den beste løsningen å smøre avføring i ansiktet hans kan noen moderatorer lukke tråden plx? 6109794[/snapback] Og hva var det godt for? Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 (endret) FOR SISTE GANG, ikke spør slike spørsmål her. ingen her har kompetanse til å svare på noe slikt. 6109794[/snapback] Hva vet du om det? For alt du vet er flere her inne utdannet psykologer. Dessuten er ikke trådstarter den eneste med suisidale venner og det kan hjelpe å dele erfaringer. Så er det noe som burde lukkes, så er det kjeften din. 6110249[/snapback] la oss si det slik, jeg har sett resultatet av selvmordstanker som gikk den gale veien. når trådstarter spør "hva skal man si" til en person med selvmordstanker burde man ikke svare med mindre man er personen med selvmordstankers personlige psykolog, det å ha selvmordstanker er et svært sensitivt ommråde hvor man bør kjenne til hva som skapte disse tankene før man gir råd. å ta sjansen på at det fins flere utdannete prykologer som kan dette på hw.no's Off topic forum er vell litt tullete? "personen med selvmordstankers personlige psykolog", heheheheh, artig..... Endret 15. mai 2006 av Henrik2k Lenke til kommentar
.patrick Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 ta han med på stranda å slæpp av helt.. ps ta med grill, grill ftw Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Herregud, ta kontakt med noen profesjonelle. Jeg vet om flere som har tatt livet av seg - og det på klinikker - uten forvarsel. Men for all del - ta det alvorlig - ved å kontakte foreldre, event. psykolog. Eller politiet hvis du mistneker at han holder på å ta en overdose el. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 15. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2006 ta han med på stranda å slæpp av helt.. ps ta med grill, grill ftw 6110419[/snapback] På stranda, nå? Kan vel ikke fryse ihjel heller Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 La'n skyte seg selv. Hvis folk skal være emo så kan de være det for seg selv. Det er trolig deg det er noe galt med fordi du ikke har vært en god nok venn opp til nå, slik at han har lyst til å ta livet av seg selv. (Tenkte jeg skulle ta en annen vri, siden Henrik2k alt har tatt standarsvaret mitt) Lenke til kommentar
Ozwald Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Samme om personen mener det eller ei, tydeligvis er det jo noe galt, om det er så alvorlig som personen skal ha det til er en annen sak, men han/hun sier det antagelig for en grunn. Og hva skader det å prøve å sette seg litt inn i situasjonen og prøve å hjelpe litt, isteden for å bare le han/hun i tryne å si "nei vet du hva, du tuller, for det har jeg lest i en bok". Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Antakeligvis så går kompisen til trådstarter gjennom noen depresjoner. Om dette er vanlige "ungdomsdepresjoner", årstidsdepresjoner eller om det er mer alvorlige saker er ikke godt å si. Det beste tipset du kan få, som du allerede har fått, er å ikke leike hobbypsykolog. Det du skal gjør, som venn, er å ta kompisen din på alvor, lytte når han vil prate, ikke presse ham til å prate og være en god kompis. Det kan være tungt å være aleine med slik informasjon som du har om kompisen din. Det er ikke sikkert du vet hva du skal gjøre, hvordan kompisen din egentlig har det osv. Derfor kan det være en idé å ta seg en prat med helsesøstra på skolen din eller eventuellt en lege, så kan du få relativt kyndige råd. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 De som snakker om det gjør som regel aldri alvor av "truslene". Har jeg lest. 6109623[/snapback] Kan ikke stole helt sikkert på hva du leser. Kan jo være opp til hver enkelt person. 6109631[/snapback] "SOM REGEL" - ikke helt sikkert. Dette har det blitt gjort masse undersøkelser på, det har blitt konkludert med at dette vil være utfallet i de fleste tilfellene. Som jeg også tok høyde for i min første post, vil ikke dette stemme for alle. Det er jo også andre faktorer som spiller inn. Men personlig syns jeg det virker ganske mye mot sin hensikt om man går ut å proklamerer at man vil ta selvmord. Man skal ikke gamble med liv, slike ting som dette bør bli tatt alvorlig. Men det er som sagt andre faktorer inne i bildet som kan få folk til å komme med slike utsagn som dette, uten å mene det i det hele tatt. Sier ikke at dette er tilfellet her. Lenke til kommentar
veos Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Har ikke lest alle inleggene, men det ligger noe i at de som virkelig ønsker å dø gjør det gjerne uten å si i fra. Sikker på at kameraten din ikke er ute etter litt oppmerksomhet? -Støtter forslagene om å være mye la med han, og ikke minst oppmuntre han! Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Første gang spør man etter hjelp, neste gang gjør man kanskje alvor ut av det. Fordi om man ikke har som hensikt å ta sitt eget liv når man sier at man ønsker å dø, så betyr ikke det at følelsene man sitter med ikke er jævlige. Personlig ville jeg sett på det som et overgrep dersom noen sladret til foreldrene mine. Når man betror en så personlig ting, så er det kun ment for den personen man sier det til, ikke for alle andre. Dersom en person virkelig har planer om å ta selvmord, så gjør han det. Det hjelper ikke å forhindre han i å ta selvmord der og da - målet er å få personen til å ønske å leve. Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Tja, prøv å få han til å tenke på noe annet, se en film, dra til byen, spill et spill, ha det gøy, nyt livet. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Tror du er viktig du er der for han. Ikke bare over nettet, men snakk med han face to face. Råd han å oppsøke hjelp, vist han syntes dette er vanskelig hjelp han på vei, å si at du gjerne blir med han vist han syntes det er kjipt å måtte gå aleine. Viktig å ta vare på vennene sine. Ikke bare er du i fare for å miste en god venn, men tror ( i vertfall jeg) at jeg ville følt meg evig skyldig vist jeg ikke gjorde noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå