Gå til innhold

Hvordan starte firma ?

Anbefalte innlegg

Ser du har fått mange gode svar, men tenkte jeg kunne gi deg noen gode linker.

Hvis du skal starte firma råder jeg deg til å lese igjennom disse brosjyrene:

Enkeltpersonsforetak. Et enkeltpersonsforetak er som navnet forteller, et foretak eid av en (fysisk) person. Eier av et enkeltpersonsforetak står fullt ut økonomisk ansvarlig for selskapets gjeld. Enkeltpersonsforetaket er ikke underlagt lovverket for foretak på samme måte som ansvarlig selskap eller aksjeselskap, det er derfor den enkleste selskapsformen å etablere. Du har full anledning til å drive et enkeltpersonsforetak ved siden av en fast stilling. Et enkeltpersonsforetak kan drives av enkeltpersoner eller ektefeller i fellesskap, dog ikke samboere.

Les brosjyren om enkeltpersonforetak

Ansvarlig selskap (ANS/DA). Et ANS/ DA er et foretak eid av flere fysiske personer og representerer et kompaniskap mellom disse. Begrepet "ansvarlig" betyr at eierne i utgangspunktet hefter solidarisk for selskapsgjelden. Dette innebærer at den enkelte eier selv har plikt til å dekke gjelden, dersom det ikke finnes penger i selskapet til å gjøre det. I så måte er det ikke noe skille mellom selskapets økonomi og eiernes private økonomi. Imidlertid kan den enkelte eier til en viss grad regulere sitt ansvar gjennom hva slags ansvarsform eierne velger på foretaket. Et ansvarlig selskap er regulert av selskapsloven og er definert som en juridisk enhet, og kan følgelig eie datterselskaper.

Les brosjyren om ansvarlig selskap

Aksjeselskap (AS). Et aksjeselskap passer for virksomheter som driver med høy risiko, har store verdier, har flere ansatte, flere eiere og har høy avkastning. Det er imidlertid ikke noe i veien for at et aksjeselskap kun har en eier, og at eieren er selskapets eneste ansatte. Dersom du velger et AS, vil du som eier ha en del flere rettigheter fremfor det du har i et enkeltpersonsforetak. Eiere har heller ikke personlig ansvar for selskapets forpliktelser. Eiere kan i utgangspunktet bare tape det som er skutt inn som aksjekapital i selskapet. Aksjekapitalen må minst være 100.000 kroner til sammen.

Les brosjyren om aksjeselskap

Disse kan også være greie:

Hovedlinjene i forbrukerkjøpsloven

Hovedlinjene i kjøpsloven

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei.

Lenge siden det har vært noe liv her.

Nå har det skjedd mye, jeg og pappa har fylt ut alt vi trenger å fylle,

og skal sende det inn i morgen. (Elektronisk registrering)

Men det er en ting jeg lurer på.

Når man har firma, MÅ man ha revisor da?

Det koster 10.000,- ikken sant?

Er det "påbudt"/trenger man det i et ANS/ansvarsselskap?

Lenke til kommentar

For å svare på ditt spørsmål kan vi gå til Revisorloven på lovdata.

i §2-1 kan vi lese dette:

Regnskapspliktige etter regnskapsloven § 1-2 første ledd skal påse at årsregnskapet revideres av en registrert revisor eller statsautorisert revisor i samsvar med § 2-2 (revisjonsplikt) når ikke annet er bestemt i eller i medhold av lov.

Revisjonsplikt etter første ledd gjelder ikke dersom driftsinntektene av den samlede virksomhet er mindre enn fem millioner kroner. Viser årsregnskapet driftsinntekter som overstiger beløpsgrensen, inntrer revisjonsplikten for det etterfølgende regnskapsåret.

Dersom dere ikke omsetter for mer enn 5 mill. i året så har dere ikke revisjonsplikt.

Om dere ikke omfattes av unntaket kan vi gå til regnskapsloven § 1-2 for å se om dere er regnskapspliktige.

Regnskapspliktige etter denne loven er:

4. selskap som definert i selskapsloven § 1-2 første ledd bokstav a, med unntak av 

- selskap som ikke (..) har hatt mindre enn fem millioner kroner i salgsinntekt og et gjennomsnittlig antall ansatte færre enn fem årsverk dersom antallet deltakere ikke overstiger fem og ingen av deltakerne er juridisk person med begrenset ansvar,

§ 1-2. Definisjoner

(1) I denne lov menes med

(a)selskap: virksomhet som nevnt i § 1-1 første ledd,

§ 1-1. Lovens alminnelige virkeområde

(1) Loven gjelder når en økonomisk virksomhet utøves for to eller flere deltakeres felles regning og risiko, og minst en av deltakerne har et ubegrenset, personlig ansvar for virksomhetens samlete forpliktelser. Loven gjelder også hvor to eller flere deltakere har et ubegrenset ansvar for deler av forpliktelsene når disse deler til sammen utgjør virksomhetens samlete forpliktelser.

Etter det jeg kan forstå dere er et ANS som ikke kommer til å omsette for mer enn 5 mill. i året, og har færre enn 5 eiere, så er dere ikke regnskapspliktige og heller ikke revisjonspliktige.

Endret av valentino
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Når det blir nevnt at man må omsette for mer enn 50 000kr, vil dette si det man tjener på en var når den blir solgt, eller er det total beløpet av salget på en vare?

Eks:

Jeg kjøper en vare for 25kr og selger den for 50kr, er omsetningen 25kr eller 50kr?

Lenke til kommentar
Omsetninga vil vere 50,- men fortjenesta vil vere 25,-

så 50000-grensa er at ein har hatt inntekter i firmaet på over 50k , om ein har tapt 100K på det så speler det ikkje noko rolle.

6365989[/snapback]

Ok, var det jeg regnet med. Måte bare få det avklart.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
hvordan går det med firmaet ditt Radi?

Er det noe stort marked for pocket-syklene dine? :)

spent på å høre hvordan det går

6570802[/snapback]

Heihei.

Jo, det går bra. Firma er startet opp,

og 20stk pocketbikes er på vei til norge.

Jeg har fått en del kunder alerede.

Jeg måtte ta opp lån for å få rå til alle pocketbikene i starten,

for da har jeg jo ikke så god økonomi.

Og har ikke satt så mange tusen inn i firma enda, men når jeg får solgt de 20,

Så kjøper jeg mer neste gang, og mer neste gang, og enda mer nete gang.

Jeg får bare la det utvikle seg. OG håper på det beste! :)

Lenke til kommentar

En ting eg har lurt på lenge ang. aksje selskap.

Kan eg, som 18 åring, starte ett aksjeselskap. la selskapet låne penger fra banken til ett eller annet prosjekt. så leige inn arbeidskraft fra en kamerat, som eks. får sinnsyk høy lønn. Deretter får eg store deler av lønnen til kameraten min, privat. Deretter slå aksjeselskapet konkurs, eller selge aksjeselskapet til 10 kr til en liten unge :p

Har då banken noen mulighet til å kreve penger fra meg? ;)

Endret av vegis
Lenke til kommentar
En ting eg har lurt på lenge ang. aksje selskap.

Kan eg, som 18 åring, starte ett aksjeselskap. la selskapet låne penger fra banken til ett eller annet prosjekt. så leige inn arbeidskraft fra en kamerat, som eks. får sinnsyk høy lønn. Deretter  får eg store deler av lønnen til kameraten min, privat. Deretter slå aksjeselskapet konkurs, eller selge aksjeselskapet til 10 kr til en liten unge :p

Har då banken noen mulighet til å kreve penger fra meg? ;)

6583783[/snapback]

Kort sagt: Ja.

Dette blir behandlet i Dekningslovens kapittel 5 om omstøtelse. Omstøtelse er når transaksjoner gjort av bedriften blir krevd omgjort pga. at det er urimelig at de har funnet sted.

For ditt spesifikke eksempel bør du se ekstra godt på §5-4

§ 5-4. Urimelig lønnsutbetaling m.m. til nærstående.

Reglene i § 5-2 om omstøtelse av gaver gjelder tilsvarende for a) utbetalinger til nærstående av lønn, annet arbeidsvederlag eller pensjon, for så vidt angår beløp som åpenbart overstiger det som må anses rimelig under hensyn til det utførte arbeid, virksomhetens inntekter eller forholdene ellers;

b) vederlag til nærstående for kjøp, leie eller tjenester, for så vidt angår beløp som åpenbart overstiger det som uavhengige avtaleparter ville ha avtalt.

og §5-9

§ 5-9. Omstøtelse hvor den annen part ikke har vært i god tro.

Disposisjoner som på en utilbørlig måte begunstiger en fordringshaver på de øvriges bekostning eller unndrar skyldnerens eiendeler fra å tjene til dekning for fordringshaverne eller forøker skyldnerens gjeld til skade for dem, kan omstøtes dersom skyldnerens økonomiske stilling var svak eller ble alvorlig svekket ved disposisjonen, og den annen part kjente eller burde kjent til skyldnerens vanskelige økonomiske stilling og de forhold som gjorde disposisjonen utilbørlig.

Disposisjoner som er fullbyrdet tidligere enn ti år før fristdagen, kan ikke omstøtes.

Lenke til kommentar
men jeg vil ikka anbefale det.

6584044[/snapback]

Hvorfor ikkje? fungerer det, så er det vertfall enkelt å skaffe seg penger :tease:

6584212[/snapback]

Jeg sa jeg ikke viste helt.

Men du måtte vertfall selge firma til en over 18år,

ikke en unge :p;)

Endret av Radi
Lenke til kommentar

Litt offtopic: Var det ikke nettopp en artikkel på VG.no der det stod at en liten gutt hadde blitt påkjørt og drept av en lastebil, mens han kjørte med en pocketbike? Det stod også at pocketbikes var ulovlig å eie/kjøre, men ikke ulovlig å selge såvidt jeg har fortstått.

Dårlig med negativ fokus på produktet du forsøker å selge

Lenke til kommentar
men jeg vil ikka anbefale det.

6584044[/snapback]

Hvorfor ikkje? fungerer det, så er det vertfall enkelt å skaffe seg penger :tease:

6584212[/snapback]

Jeg sa jeg ikke viste helt.

Men du måtte vertfall selge firma til en over 18år,

ikke en unge :p;)

6584544[/snapback]

å? eksisterer ingen olver mot at personer under 18 ikkje har lov å eige aksjer ;)

eller gjør det de?

vet vertfall at flere av kameratene min har fått aksjer i konfirmasjonsgave.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...