Gå til innhold

Mobil særoppgave innlevering

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal skrive en særoppgave om mobiler opp gjennom tidene.

Derfor lurer jeg på en ting,

Hvorfor utvikler mobilene seg?

Spørsmålet høres kanskje dumt ut, men hadde vært fint om noen kunne

utdype et svar på dette.. :) Hvis du føler for det, kan du godt komme med

tips om hva jeg bør ha med i oppgaven :hmm::D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde ha vært innom NMT, GSM og UMTS-telefoner. (NMT var vel analogt hvis jeg ikke husker feil)

Videre få med det når det kom fargeskjermer (de første hadde vel 3 farger før SE kom med T68 som var revolusjonerende).

Det første kameraet osv...

Hvor lang og omfattende oppgave skal dette være?

Lenke til kommentar

Du spør hvorfor mobiler utvikler seg.

Fordi mobilprodusentene fanger opp trender i sammfunnet som kommer. Foreksempel mp3 og digitalkamera.

Fordi produsentene spør forbrukerene selv hva de ønsker på mobilen sin. Er mp3 inn blant ungdommen så hvorfor ikke lage en mobil med mp3avspilling?

Mobiler er som alt annet i sammfunnet under utvikling. Spesielt innen data og IT går det fort.

Teknologien blir også bedre og bedre. Derfor kan den lettere implementeres i mobiler.

Bare noen tanker...

Lenke til kommentar

De utvikler seg med i takt med det kunder etterspørr og det elektronikk industrien klarer å trøkke inn i en liten duppeditt.

Det er som med alt annet, det er stadig rom for forbedringer fra ny kunnskap og teknologi. Og det går stadig raskere ettersom kundene etterspørr mer og mer tjenester og framsetter krav :)

Lenke til kommentar
Men jeg lurer ikke på hvorfor bedrifter lager og utvikler seg. Men hvorfor menneskene stadig vill ha mere, hvorfor? hva er poenget? Finnes det ingen logisk forklaring?

6110811[/snapback]

Fordi når alt annet går fremover vil vi også at mobilen skal det..

Lenke til kommentar
men hvorfor kjøper de fleste de  dyreste og de feteste mobilene på markedet? Har det ikke gått for langt?

6110905[/snapback]

selvrealisering - marshlovs pyramid over behov - lett på tråden mennesker som absolutt skal ha det nyeste - gruppepress - for mye penger - kjeder seg - impuls - nyskjerrig - dumme (er jo en mulighet)....er mange muligheter. Fra et pyskologisk standpunkt er behovspyramiden det mest nærliggende.

Lenke til kommentar
men hvorfor kjøper de fleste de  dyreste og de feteste mobilene på markedet? Har det ikke gått for langt?

6110905[/snapback]

selvrealisering - marshlovs pyramid over behov - lett på tråden mennesker som absolutt skal ha det nyeste - gruppepress - for mye penger - kjeder seg - impuls - nyskjerrig - dumme (er jo en mulighet)....er mange muligheter. Fra et pyskologisk standpunkt er behovspyramiden det mest nærliggende.

6112585[/snapback]

aha:) takker for alle svar ;):thumbup:

Lenke til kommentar

6110905[/snapback]

Her spør du egentlig om flere ting på en gang.

Mange kjøper nok telefoner med funksjoner de ikke trenger eller bruker.

Samtidig må vi huske at mobilen er noe man har med seg og bruker hver dag. For meg er det mer fornuftig å spandere litt ekstra på noe jeg har behov for.

En telefon brukes ikke bare til å snakke/sende meldinger med andre.

Nye funksjoner, hovedsaklig musikkavspilling og kamera utvider bruksområdet og vil på sikt kanskje redusere behovet for å ha mange gadgets med seg.

I stedet for å dra på dig.kam, iPod, PSP og mobil har man bare telefonen.

Dessuten er telefonen et fashion-statement. Personlig er det utenkelig å kjøpe en stygg telefon. Lekkert design og kvalitetsfølelse er avgjørende.

Hvis vi får stadig bedre, mer avanserte og stilige telefoner er det vel ingenting galt med det? Det eneste betenkelige er om man skifter telefon for ofte - og dermed bidrar til unødig forsøpling.

Min konklusjon er at det langtfra har gått for langt, og at jeg ikke helt skjønner hvor langt "for langt" egentlig er. Du må selvsagt konkludere selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...