Gå til innhold

Oppsett av 74Gb Raptor + 2x 250Gb i RAID-0

Anbefalte innlegg

Har handla ny PC til konfirmanten med bl.a. 1x WD Raptor (74Gb) til systemdisk etc. og 2x Hitachi T7K250 250Gb-disker i RAID-0. PCen skal primært brukes til gaming.

Har noen tips om korleis partisjoneringa av desse harddiskane bør gjerast for å få høgst mulig ytelse? Dvs kva partisjon skal brukast som til swap-fil, kor skal temp-filene leggast, kor skal XP installerast, bør savegames leggast på annan partisjon enn sjølve spillet, etc.

Alle kommentarar mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville foretrukket å ha en stor partisjon (E:) på de to Hitachi-diskene til musikk, film, etc. og to partisjoner på Raptor-disken:

C: ca halvparten av disken til Windows, swap, spill og savegames.

D: ca halvparten av disken til backup av viktige filer fra E:. Da tenker jeg på bilder fra digitalkameraet og annet egenprodusert materiale. Hvis en av Hitachi'ene skulle ryke er det utrolig kjipt å miste alle feriebildene, skoleoppgavene sine osv. På samme måte kan han ta vare på savegames, bokmerker osv fra C: på E: Hvis Raptoren skulle ryke så ligger vikitge filer som backup på E:

Grunnen til at jeg ville samlet alle de tingene som trenger mest ytelse på C: er at alle harddisker har raskere aksess og raskere transferrate på begynnelsen av disken enn på slutten. Det gir også bedre ytelse å samle alt på ett område av disken enn å tvinge f.eks windows å swap å ligge på begynnelsen og slutten. Det vil i så fall føre til at lesearmen må bevege seg lengre vei og dermed bruke mer tid på å flytte seg mellom windows, spill og swap. Alt på ett sted, starten av disken er altså å foretrekke. Men vær obs på at ikke C: blir så liten at det går ut over ytelsen. Hvis partisjonen blir mer enn ca 2/3 full så begynner det å gå ut over ytelsen.

Lenke til kommentar
Hvis partisjonen blir mer enn ca 2/3 full så begynner det å gå ut over ytelsen.

6107728[/snapback]

huh, må man ta det med i beregningen og ja!...

har lest flere plasser at de kan være en fordel å ha swap på en annen disk(med mindre den er for treig)

2.250GB i raid-0 er da ikke så ille, burde vel hjelpe litt det og ettersom hoveddisken slipper å stresse med det. og raid diskene jobber da ikke så mye uansett!

?

litt delte meninger om dette føler jeg

Lenke til kommentar

Ja, jeg har litt delt mining om det. ;) Swap skal jobbe som virituell ram, altså med ting som programmene trenger raske og små aksesser til. Aksesstiden på 7200rpm-disker er betydelig dårligere enn på Raptor uansett hvor mange 7200-disker man setter i Raid0. (Raid0 forbedrer kun transferrate og ikke aksesstiden) Siden rask aksess er så viktig for swap så vil jeg si det er mest gunstig å ha swap på Raptoren, og da helst i starten av disken siden aksessene er raskest der, samt at det ikke blir for lang og tidkrevende vei for lesearmen å hoppe mellom windows-filer og swap-fila.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...