Badger Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Har handla ny PC til konfirmanten med bl.a. 1x WD Raptor (74Gb) til systemdisk etc. og 2x Hitachi T7K250 250Gb-disker i RAID-0. PCen skal primært brukes til gaming. Har noen tips om korleis partisjoneringa av desse harddiskane bør gjerast for å få høgst mulig ytelse? Dvs kva partisjon skal brukast som til swap-fil, kor skal temp-filene leggast, kor skal XP installerast, bør savegames leggast på annan partisjon enn sjølve spillet, etc. Alle kommentarar mottas med takk! Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Ville brukt raptoren til Windows og spillinstallasjoner. og de to Hitachi-diskene til lagring av film musikk, etc. Paa ratoren kan du lage en egen partisjon til windows, en annen til spill og evnt. en til swap-fila. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Jeg ville foretrukket å ha en stor partisjon (E:) på de to Hitachi-diskene til musikk, film, etc. og to partisjoner på Raptor-disken: C: ca halvparten av disken til Windows, swap, spill og savegames. D: ca halvparten av disken til backup av viktige filer fra E:. Da tenker jeg på bilder fra digitalkameraet og annet egenprodusert materiale. Hvis en av Hitachi'ene skulle ryke er det utrolig kjipt å miste alle feriebildene, skoleoppgavene sine osv. På samme måte kan han ta vare på savegames, bokmerker osv fra C: på E: Hvis Raptoren skulle ryke så ligger vikitge filer som backup på E: Grunnen til at jeg ville samlet alle de tingene som trenger mest ytelse på C: er at alle harddisker har raskere aksess og raskere transferrate på begynnelsen av disken enn på slutten. Det gir også bedre ytelse å samle alt på ett område av disken enn å tvinge f.eks windows å swap å ligge på begynnelsen og slutten. Det vil i så fall føre til at lesearmen må bevege seg lengre vei og dermed bruke mer tid på å flytte seg mellom windows, spill og swap. Alt på ett sted, starten av disken er altså å foretrekke. Men vær obs på at ikke C: blir så liten at det går ut over ytelsen. Hvis partisjonen blir mer enn ca 2/3 full så begynner det å gå ut over ytelsen. Lenke til kommentar
eXa Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Hvis partisjonen blir mer enn ca 2/3 full så begynner det å gå ut over ytelsen. 6107728[/snapback] huh, må man ta det med i beregningen og ja!... har lest flere plasser at de kan være en fordel å ha swap på en annen disk(med mindre den er for treig) 2.250GB i raid-0 er da ikke så ille, burde vel hjelpe litt det og ettersom hoveddisken slipper å stresse med det. og raid diskene jobber da ikke så mye uansett! ? litt delte meninger om dette føler jeg Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 (endret) Ja, jeg har litt delt mining om det. Swap skal jobbe som virituell ram, altså med ting som programmene trenger raske og små aksesser til. Aksesstiden på 7200rpm-disker er betydelig dårligere enn på Raptor uansett hvor mange 7200-disker man setter i Raid0. (Raid0 forbedrer kun transferrate og ikke aksesstiden) Siden rask aksess er så viktig for swap så vil jeg si det er mest gunstig å ha swap på Raptoren, og da helst i starten av disken siden aksessene er raskest der, samt at det ikke blir for lang og tidkrevende vei for lesearmen å hoppe mellom windows-filer og swap-fila. Endret 15. mai 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
eXa Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 jeg mente ikke at du har delte meninger.... ok da skjønner jeg. men hvis man har 2 identiske disker, da vill du skillt de? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Ja, hvis man har f.eks to like Hitachi-disker i maskina (og ikke noen fler disker) så ville jeg lagt windows på begynnelsen på den ene og swap på begynnelsen av den andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå