pleiadene Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Hei!skal nå ha meg ett fz 30,og vil samtidig ha en tele konverter,i den forbindelse lurer jeg på hvem av disse 3 eller andre jeg skal gå for ,og hvorfor!Samt tips på blitz og minnekort.Lønner det seg og kjøpe vidvinkel konverter? Panasonic DMW-lt 55 E.....1,4* 1700 ,- Olympus-TCON-17.....1,7* 873,- Raynox DCR-2020 Pro......2,2*pris ukjent disse 3 eller evt andre. Lenke til kommentar
sarom Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Hei!skal nå ha meg ett fz 30,og vil samtidig ha en tele konverter,i den forbindelse lurer jeg på hvem av disse 3 eller andre jeg skal gå for ,og hvorfor!Samt tips på blitz og minnekort.Lønner det seg og kjøpe vidvinkel konverter? Panasonic DMW-lt 55 E.....1,4* 1700 ,- Olympus-TCON-17.....1,7* 873,- Raynox DCR-2020 Pro......2,2*pris ukjent disse 3 eller evt andre. 6107341[/snapback] Olympus TCON 17 fungerer helt utmerket på Panasonic FZ10 og Canon S2 IS. Gir bedre bildekvalitet enn med Canon's convertere. Skulle da tro at den også passer til FZ30. Lenke til kommentar
aiwuser Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Ser på siden til Lensmate at TCON-17 skal passe til Powershot S3 IS. Ser at man må kjøpe et adapter. Men er det 52 eller 58 mm adapter? Har sett at Lensmate sine adaptre får god kritikk på nettet. Har imidlertid ikke sett de til salgs i Norge. Er det noen annen adapter som passer til S3 IS og Tcon-17? Lenke til kommentar
sarom Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Ser på siden til Lensmate at TCON-17 skal passe til Powershot S3 IS. Ser at man må kjøpe et adapter. Men er det 52 eller 58 mm adapter? Har sett at Lensmate sine adaptre får god kritikk på nettet. Har imidlertid ikke sett de til salgs i Norge. Er det noen annen adapter som passer til S3 IS og Tcon-17? 6110367[/snapback] Du må ha Canon's Objektivadapter/solblender-sett LAH-DC20. Og så må du ha en "step down ring" med filterfatning 58mm til 55mm. Min er fra Hama. Dette for at Canon's adpter har 58mm skrufatning og Tcon17 har 55mm skru. lomorks.no og Oslo kameraservice har iallefall tidligere altid hatt godt utvalg i step-ringer. Lenke til kommentar
aiwuser Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) Takk for info. Fant step down ring fra Hama hos det digitale mørkerom. Olympus telekonverter TCON-17 har mpx.no Mpx har også Canon sitt adapter Nå funderer jeg på om jeg skal gå for denne løsningen med Canon sitt adapter, eller ta arbeidet med å bestille fra Lensmate. Endret 16. mai 2006 av aiwuser Lenke til kommentar
amplitude Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Har selv TCON-17 til FZ30. Har ikke noe sammenligningsgrunnlag med de andre merkene, men kan si at jeg er meget fornøyd med kvaliteten på bildene. Synes å være bra optikk, lite lystap, og god skarphet mot kantene. Med tanke på prisen er denne verdt et forsøk. Den passer rett på 55mm skrufatningen på FZ30-linsa. Vær obs på linser med forstørrelser over 2X av ukjente merker som selges på Ebay. Man risikerer dårlig optikk med elendig skarphet i kanten på bildene. Jeg kan ikke dokumentere dette, har bare lest advarselen i et forum en gang. Hvis du søker litt på googles er Raynox-linsa mye omtalt i diverse forum. Lenke til kommentar
amplitude Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Lønner det seg og kjøpe vidvinkel konverter? 6107341[/snapback] Behovet for en vidvinkel konverter vil melde seg etter at du har fotografert en stund. Ikke sikkert du trenger dette. Kommer litt an på hva du driver å fotograferer. Liker du panoramabilder eller tar du mye bilder inne? For min del dekket den behovet for å få med mest mulig bredde i små rom. Bruker WCON-07C som har 55mm gjenger som passer rett på FZ-30. Er meget fornøyd med kvaliteten på bildene. Tror også 0,7X er passe i de mest vanlige situasjoner på FZ-30.(gir 25mm). Tror at mer vidvinkel enn dette gir meget buet fortegning på bildet. Men det kan jo være en effekt i seg selv hvis man ønsker dette. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Samt tips på blitz og minnekort Jeg kjøpte en av blitzene til Metz, og da en som Metz anbefaler til FZ30. Den heter Mecablitz 36 C-2, hvilket jeg er meget fornøyd med. Den har vridbar reflektor i 5 trinn fra 90 til 180 grader. Den har flere automatiske modus og full fres, slik at man kan gjøre alt fra belyse større lokaler til svært forsiktig direkte belysning på kort hold. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå