Gå til innhold

PC til mor...

Anbefalte innlegg

Min kjære mor har innsett at den gamle 486-en bør byttes ut og har spurt poden om han kan hjelpe. Tenkte først å kjøpe noe brukt,men det er jo moro å skru da......

Trenger hjelp til å sette sammen en BILLIG maskin som takler litt kabal og nedlasting av matoppskrifter (ISDN).

Beholder diskettstasjon, tastatur/mus og lydkort fra den gamle maskina, men trenger "resten" (dvs. ikke brenner, DVD ol.)

Hva gir mest PC for penga og passer sammen?

Max 4000-5000 kr. u/ skjerm!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lydkortet fra den gamle 486 kan du nok glemme uansett, men du får interne i mange nye Hovedkort idag

jeg oppgraderte en kamerat sin PC

Ny AMD 1.6Ghz CPU

MSI k4t Hovedkort (intern lyd)

512 Mb DDR RAM

ny kasse

og en passende kjøleribbe på toppen av CPUen

dette kom på ca 5000Kr med frakt

tviler på at mora di er så gir på et tower på 70cm i høyden så du kan sikkert nye deg med et midi tower til halve prisen (ca 500-700) med 300-350W PSU

så får du se hva du ellers måtte trenge, om du vil ha AMD eller Intel er opp til deg, trenger ikke gjøre dette til en AMD vrs Intel diskusjon, for det er bare barnslig

du trenger nok og et nytt skjermkort, jeg tror et radeon 7500 kan gjøre underverker eller et geforce2, samme det egentlig, til kabal og matoppskrifter så har det ikke så mye å si :wink:

Lenke til kommentar

Kjøp et nForce HK med integrert skjermkort, lydkort og nettverkskort. Gir mye for penga. Og kjøp en billig AMD Duron 1,2GHZ, koster under 400 kroner. Sleng i 256mb DDR-ram også, kjøp den billigste brikken du finner. En harddisk trenger du vel ogsåm det er vel bare å ta en, velg Segate, tror mora di vil sette pris på støysvak PC.

Lenke til kommentar

saken er jo den at du ikke får tak i eldre hardware med mindre du ønsker å kjøpe brukt...og selv om du får tak i det brukt så er det ikke mye å spare på det. Kaster du i de lappene det koster å kjøpe en ny så har mor di en pc som holder mye lengre uten at det er noe spesielt mye dyrere enn en brukt.

Hvis du f.eks. planlegger å kjøpe en brukt pc fra QXL så er det lurere å sjekke etter et pc tilbud fra en eller annen webshop, fordi på QXL tar folk blodpris for ting jeg vil kategorisere som "ingenting".

Lenke til kommentar

Dette holder i bøtter og spann!

Den klarer sikkert å spille matoppskrifter i fancy Flash!:p

AMD PC-pakke i deler

Miditower, Hovedkort med audio VGA LAN, AMD 1.2GHz, 256MB Ram, 56x CD-rom, 40GB HDD, floppy, høyttaler, tastatur og mus.

Dette er et pakketilbud fra http://www.psdata.no

Koster 2999,-

(sorry, men jeg ække god på sånn linking og tøys)

[ Denne Melding var redigert av: gixer på 2002-10-06 01:10 ]

Lenke til kommentar

Jeg vil gå en annen vei enn den typiske "AMD-pakka" eller "celeron-pakka"

Du sier at din mor kun skal spille kabal og surfe på internet, event bruke office..

Til dette trenger du ikke mer maskin enn 400-500mhz..

Ved å kjøpe en VIA C3 pakke kan du få et STILLE og kompakt system, og det er kanskje det som en mor tenker over..

Pc'n skal ikke ta så stor plass vettu! Og ikke skal den bråke heller.

Se på denne linken.

http://www.databutikken.com/no/page.php?ca...884526&name=ITX

For 1100kr får du følgende:

Prosessor: Via C3 800mhz

Prosessorkjøler m/stillegående vifte

Hovedkort

Skjermkort med tv-ut

Lydkort

Alt dette på 17x17cm!

256mb ram - 300kr

Seagate U6 40.0Gb 5400rpm UDMA100 IDE stillegående HD - 700kr

Minitower: 500kr

CD-rom: 300kr

Dvs en pc som dekker din mors behov med glans til under 3000kr!

Du trenger ikke kjøpe mer enn du trenger - man pakker ikke til polferd når man reiser charter til syden :grin:

Lenke til kommentar

Her er et forslag mor vil sette pris på :smile:

Lian Li PC42 micro tower i børstet aluminium, ca 1200,-

Alu deksler til å montere på "gammel" Cd-rom og floppy ca 150,-

Micro ATX hovedkort med innebygget lyd, LAN, og skjermkort ca 6-700,-

AMD Duron 1200 ca 500,-

Titan CPU cooler + Titan turtall regulator ca 100,-

256 mb SDRAM ca 300,-

Micro ATX PSU 180w ca 350,-

1 stk Papst 80mm 12DB vifte ca 150,-

Bruk mus, tastatur, cd-rom, floppy, skjerm fra den "gamle" maskinen.

Her har du en bitte liten sexy maskin som er stillegående og perfekt til surfing, office programmer og kabal :smile:

NB! prislappp under 3500,- :smile: :smile:

produktene finner du på http://www.microplex.no og på http://www.officeshop.no (har handlet begge steder og er fornøyd med servicen)

NB! Hvis du virkelig ønsker en stille maskin så invister i 3 stk Magic Fleece støydempingsmatter ca 90,- pr.stk

Alternativt kan du bruke et VIA 933Mhz system uten prosessorvifte til omtrent samme pris.

Her er bildelink til Lian Li kabinettet

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=PC42USB

Skal selv bygge meg en slik for å ha som show off i stua :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-06 00:09, skrev bullox:

Min kjære mor har innsett at den gamle 486-en bør byttes ut og har spurt poden om han kan hjelpe. Tenkte først å kjøpe noe brukt,men det er jo moro å skru da......

Trenger hjelp til å sette sammen en BILLIG maskin som takler litt kabal og nedlasting av matoppskrifter (ISDN).

Beholder diskettstasjon, tastatur/mus og lydkort fra den gamle maskina, men trenger "resten" (dvs. ikke brenner, DVD ol.)

Hva gir mest PC for penga og passer sammen?

Max 4000-5000 kr. u/ skjerm!!!!

du kan også gå for en duron cpu da. de er billige og helt ok ytelse.

Lenke til kommentar

Kvinner ser litt annerledes på PC'er vet du :smile: de setter mer pris på det estetiske!

Men jeg må innrømme at jeg er litt betatt av Alu serien til Lian Li, de er rett og slett dødslekre, dessuten så har PC-42 et stuevennlig format på kun 34 x 19 x 32 cm (hxbxd)

PS! PSU var med i regnestykket, kr 346,- hos Microplex

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...TNR=FSP18050NIV

:smile:

Lenke til kommentar

Eks. på komplett boks:

kabinett m/ 300W kr 500 kjøpt hvorsomhelst

HK ASUS A7N/266-VM m/ integrert sjermkort kr 675

XP1800 kr 700

DDR-RAM 256 Micron kr 560

60GB Seagate barracuda IV kr 700

kr 3.135 + frakt

[ Denne Melding var redigert av: enry på 2002-10-07 21:05 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...