Gå til innhold

komplett S270, erfaringer og varmeutvikling

Anbefalte innlegg

har kjøpt en Komplett S270 etter mye om og men.

endte opp med:

AMD Turion 64 Mobile MT-37 2.0GHz

Crucial DDR SO-DIMM PC2700 1024MB

Samsung SpinPoint M40 80GB 5400RPM

MSI Combo WLAN+Bluetooth MiniPCI

Fikk den i forrige uke men måtte sende den tilbake da nettverkskortet var defekt, tastaturet noe løst og i mine øyne for stor varmeutvikling.

Komplett har ytt meget god service og jeg regner med at den er i hus imorgen.

De har oppdatert BIOS for å løse evnt. varmeproblemer, men mener at en 2,0 Gz cpu skaper stor varme, og at det derfor er å regne med. Alternative vifter var ikke tilgjengelig.

Har som sagt ikke fått testet den etter BIOS oppdatering, men spørsmålet er som følger,

Er dette et problem for andre eiere av MSI S270 kjøpt hos komplett? varme,

ønsker gjerne tips om løsninger og evnt, program for å teste varmeutvikling og div.

Hva som er akseptabelt for denne modell ..

Min s270 ble meget varm uten at jeg kjørte noen applikasjoner, dvs den sto bare på. Etter 20 min var den ubehagelig å ha på fanget samt høyre hånd blei noe svett.

Vifta gikk jevnt uten noe differansiering da den blei varmere(muligens problemet).

Så på film fra hd i batterimodus, men etter 25 min skrudde av da det lukta litt funny samt blei ubehagelig varmt.

veldig kjedelig hvis dette er å forvente i en liten laptop med relativt stor cpu.

Hadde valgt 1.8 eller 1.6 hvis dette hadde blitt nevnbart bedre.

Er klar over den omfattende lenken på denne laptop samt andre lenker med denne, samt test på HW. HW testen sier etter min hukkommelse at den blir noe varm under men ikke veldig oppå. Har ikke klart å finne noe hittils -så spør derfor direkte.

takker for all ekspertise, og evnt svar på dette spørsmål.

mvh

Endret av ajaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leit å høre, Ajaa.

Jeg er såpass gira på å kjøpe denne at jeg velger å tro at du har mottatt et uheldig eksemplar. Selv venter jeg på at Komplett skal få inn MT-40-prosessorene igjen. Har ikke hørt om andre som har klaget på ekstrem varme, men så er det da skrekkelig sjelden S270'n blir nevnt her for tiden. Har hw-folket med S270 smeltet fast i tastaturet eller er de alt for langt inne i laptop-nirvana til å beskrive sin lykkerus?

Gi et lite PIIIP!!

J.

Lenke til kommentar

Kommet i hus men fortsatt ikke 100%,

"topplata" sitter ikke skikkelig, så man kan faktisk fysisk separere dem.

Skal sende tilbake i dag for å få fikset chassiet.

Har latt den stå på i ca 1 t med strøm tilkoblet.

Synes fortsatt at den blir for varm, ikke kjørt noen krevende programmer.

Håper noen kommmer med noen kloke ord, komplett svar er at slik er det.

Endret av ajaa
Lenke til kommentar

sitter akkurat nå på 3. timen med stømpluggen i på skolen, med identiske specs som trådstarter. Har ikke merket noe til ubehagelig varmeutvikling noen gang. Har hatt maskinen i noen mnd nå, og er storfornøyd.

Er ferdig dataingeniør om 3 uker og jobber med hovedprosjekt akkurat nå. Kjører noen resurskrevende java applikasjoner etc, uten at maskina blir noe nevneverdig varm.

Lenke til kommentar

Høres ut som komplett har slurva me maskinen din. Mest sannsynlig er det dårlig kontakt mellom cpu og kjøleelementet, slik at det ikke varmen ledes godt nok. Dermed surrer vifta mer eller mindre på full guffe hele tiden. Send den inn å be dem se på det på nytt. '

Lenke til kommentar

Har sendt en inngående mail til komplett der jeg ber dem om å sjekke hardware slik at man kan utelukke det som årsak til varme.

Er litt usikker på hvor mye man skal pushe komplett på å feilsøke, og lurer på om noen har erfaringer med dette?

Ser for meg at jeg får den tilbake der varme fortsatt er slik som det var da jeg sist sendte den inn.

Er det noen programmer eller diagnose oppleggish som jeg kan kjøre for å sjekke det som foregår inne i notebooken samt varmeutvikling?

Det hadde da vert kjempe fint å hatt noe sammneligningsgrunnlag, er det noen som har dette? evnt, vet om artikler som beskriver dette, tenker spesielt på varme.

Lenke til kommentar
er det mulig å "underklokke" for å få ned varmeutvikling?

hvis så, noen som har erfaring med dette og S270?

6126652[/snapback]

Om du legger inn de utility tools'a som følger med, så får du jo speedstepping da :yes:

Jeg sitter akkurat nå på 700MHz (vanlig 2.0GHz) og skriver i openoffice og surfer.

Edit: og maskina er ikke noe varm. Det er den ikke ellers heller.

Endret av Nero Burningwr00m
Lenke til kommentar

Ok, jeg kjøpte Komplett sin S270 for 1,5 uke sia nå... og jeg har ikke hatt så veldig mye problem med varme, eller den blir god og varm men ikke veldig mye annet en når jeg spiller.

PC-en funker fett til og spille med og er utrolig lett og bra, men i dag... så pluttselig skrudde skjermen seg av og jeg prøver og boote, og på 3 forsøk starte skjermen igjen. Så kommer windows loading og så skrur skjermen seg av! og etter 100 forsøk til så har jeg ikke fått noe liv i skjermen.

Driver nå atm og prøver og starte med en annen skjerm og kødder masse. Men ja, har hatt litt problemer med at taster løsner, og er ikke lette og sette på uten riktig teknikk som jeg har lært meg for det skjer hele tiden.

Jeg kan enda returnere PC-en tror jeg og vuderer saken sterkt nå... Er usikker på om jeg skal ha en annen eller en lik eller bare sende den til reprasjon. Elsker denne pcen men virker som den er litt uferdig, bare stappa masser av gode deler inni.

Og btw, noen som har en ide hvordan jeg kan fikse skjermen? Har lett overalt for og finne ut av det.

Specs:

2,2 ghz AMD

2 gb ram

100 gb harddisk

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hei igjen,

etter mye om og men får jeg den "ny" innkjøpte S270 snart tilbake fra rep.

Komplett har imponert med innsats og vilje til å gjøre en skikkelig jobb denne gang.

Har blitt enige med dem at hvis den fortsatt blir for varm skal jeg reklamere å få igjen pengene.

I denne sammenheng.

Er det noen som kan hjelpe meg med et sammenligningsgrunnlag?

Tenker på temp Cpu og HD.

Gjerne temp når den bare står på f.eks etter 30 min og når den gjør noe som krever ressurser.

Kommer til å bruke hardware controllen som i denne tråden ble anbefalt.

Lenke til kommentar
er det mulig å "underklokke" for å få ned varmeutvikling?

hvis så, noen som har erfaring med dette og S270?

6126652[/snapback]

Om du legger inn de utility tools'a som følger med, så får du jo speedstepping da :yes:

Jeg sitter akkurat nå på 700MHz (vanlig 2.0GHz) og skriver i openoffice og surfer.

apropo speedstep,

har ikke fåt den tilbake så er ikke 100% sikker, men fulgte ikke med utility toolsa som jeg fikk.

Er speedstep det samme som PowerNow? Amd mobil, der programmet kontinuerlig justerer hastigheten?

hvis ikke; kan speedstep lastes ned noe sted?evnt erstatte PowerNow?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Etter inmari mye om og men med komplett og nye feil ved rep har jeg nå hevet kjøpet.

Da jeg sist fikk den tilbake var den ikke like varm ved høyre tastatur, men ble istedenfor veldig varm ved pekeplate samt håndledd støtte.

kjøper brukt X1 i stede.

lykke til de som går for denne modellen, personlig tviler jeg på at jeg kommer til å kjøpe en maskin som ikke blir fabrikk bygd på en stund.

Endret av ajaa
Lenke til kommentar

Synn at noen opplever så mye trøbbel ja....

Jeg er veldig fornøyd med min :) Beste pc`n jeg har hatt....

Og så liten da (hehe, men så gikk jeg jo fra Dell XPS bærbar da)

Men nå skal pc`n bort til fordel for hagle til rypejakta :) (har 2x pcr for tia nå)

Men et lite spørsmål, hvis en skal koble pcn til tv, bruker en da vga utgangen med et adapter? Til projektor er det jo greit da den har vga inngang, men tvhar stort sett s-video eller lignende....

Lenke til kommentar
Noen som har testet Linux på denne?

//Swiss

6126710[/snapback]

Jeg kjører fedora på denne. Funker helt greit, bortsett fra at det mangler driver til kortleseren.

Anbebaler denne guiden:

http://www.expertofficepc.com/linux/msi270.html

Edit: Når det gjelder varme opplever jeg innke noen problemer. Når prosessoren går for fullt blir den varm, men ikke overopphetet. Prosessoren er MT-32 1,8 GHz.

Endret av premium
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...