Gå til innhold

Hvordan boote fra USB ... ?

Anbefalte innlegg

Mange hovedkort har støtte for å kunne boote fra USB, f.eks fra en minnepinne. Greit så langt, men går det an å sette opp Raid0 eller Raid5 med USB minnepinner og boote fra Raid-arrayet?

For å få til dette må vel USB-kontrolleren eller bios ha innebygget Raid-funksjonalitet på USB og det er vel ikke vanlig?

Jeg vet at Windows ikke kan boote fra software Raid0 eller Raid5. (Kun fra Raid1 og vanlig ikke-raid)

Kan Linux boote fra software Raid0 eller Raid5? Går dette an å sette opp med USB-enheter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

geir__hk: Greit. Da kan jeg glemme å ha windows på et software Raid-array av minnepinner.

Finnes det eller er det ventet å komme det støtte for hardware raid med minnepinner? Eller er dette mulig å sette opp med software raid i Linux?

Lurifaksen: Rent fysisk tenkte jeg bare på å sette det opp med 8 minnepinner i 2 USB-hub'er med 4 porter hver. Evt. starte i det små og teste ut med 2 minnepinner i portene på hovedkortet uten USB-hub'er i mellom hovedkort og minnepinnene.

Edit: ahh.. du spurte hvorfor og ikke hvordan .. ;)

Jeg vil gjerne teste å kjøre et OS fra minnepinner i Raid på grunn av ytelse.

• Harddisk: Aksesstid ~10ms transferrate ~50MB/s (pose)
  • Én minnepinne: Aksesstid ~0,1ms transferrate ~20MB/s (sekk)
  • 8 minnepinner i Raid0: Aksesstid ~0,1ms transferrate ~160MB/s (både i pose og sekk :D )

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
. . . . .

[*]8 minnepinner i Raid0: Aksesstid ~0,1ms transferrate ~160MB/s (både i pose og sekk :D )

6112905[/snapback]

Feil. Av erfaring så vet jeg at usb2 -hardisker får en maks transferrate på rundt 15 - 20 MB/s. Men en ting du åpenbart glemte med 8 minnepinner i raid, du får 8 ganger mer lagringsplass også :D

Men når du er inne på det der med maksimal ytelse på systempartisjon: Ta en titt på denne saken.

Husker en gang i tiden at jeg fant en liknende modell som man kan stappe rett ned i et ledig PCI-slot, men klarer ikke finne den nå.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne teste å kjøre et OS fra minnepinner i Raid på grunn av ytelse.

6112905[/snapback]

Haha. Dette kan jo bli utrolig bra, men har dessverre ikke sett noe med USB og RAID i samme setning.

Regner med du poster her hvis du finner en løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...