Simen1 Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Mange hovedkort har støtte for å kunne boote fra USB, f.eks fra en minnepinne. Greit så langt, men går det an å sette opp Raid0 eller Raid5 med USB minnepinner og boote fra Raid-arrayet? For å få til dette må vel USB-kontrolleren eller bios ha innebygget Raid-funksjonalitet på USB og det er vel ikke vanlig? Jeg vet at Windows ikke kan boote fra software Raid0 eller Raid5. (Kun fra Raid1 og vanlig ikke-raid) Kan Linux boote fra software Raid0 eller Raid5? Går dette an å sette opp med USB-enheter? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Nei, det går ikke. Du får nemlig ikke lov til å lagen et dynamisk volum på en ekstern disk (minnepinne) i windows. Jeg lurer på hva du lurte på, egentlig. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Jeg ble svært nysgjerrig på hvorfor du skal sette opp et array med minnepinner? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) geir__hk: Greit. Da kan jeg glemme å ha windows på et software Raid-array av minnepinner. Finnes det eller er det ventet å komme det støtte for hardware raid med minnepinner? Eller er dette mulig å sette opp med software raid i Linux? Lurifaksen: Rent fysisk tenkte jeg bare på å sette det opp med 8 minnepinner i 2 USB-hub'er med 4 porter hver. Evt. starte i det små og teste ut med 2 minnepinner i portene på hovedkortet uten USB-hub'er i mellom hovedkort og minnepinnene. Edit: ahh.. du spurte hvorfor og ikke hvordan .. Jeg vil gjerne teste å kjøre et OS fra minnepinner i Raid på grunn av ytelse. Harddisk: Aksesstid ~10ms transferrate ~50MB/s (pose) Én minnepinne: Aksesstid ~0,1ms transferrate ~20MB/s (sekk) 8 minnepinner i Raid0: Aksesstid ~0,1ms transferrate ~160MB/s (både i pose og sekk ) Endret 16. mai 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) . . . . .[*]8 minnepinner i Raid0: Aksesstid ~0,1ms transferrate ~160MB/s (både i pose og sekk ) 6112905[/snapback] Feil. Av erfaring så vet jeg at usb2 -hardisker får en maks transferrate på rundt 15 - 20 MB/s. Men en ting du åpenbart glemte med 8 minnepinner i raid, du får 8 ganger mer lagringsplass også Men når du er inne på det der med maksimal ytelse på systempartisjon: Ta en titt på denne saken. Husker en gang i tiden at jeg fant en liknende modell som man kan stappe rett ned i et ledig PCI-slot, men klarer ikke finne den nå. Endret 16. mai 2006 av geir__hk Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Jeg vil gjerne teste å kjøre et OS fra minnepinner i Raid på grunn av ytelse. 6112905[/snapback] Haha. Dette kan jo bli utrolig bra, men har dessverre ikke sett noe med USB og RAID i samme setning. Regner med du poster her hvis du finner en løsning. Lenke til kommentar
eXa Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Regner med du poster her hvis du finner en løsning. 6115631[/snapback] det er jo selvfølgelig uber obligatorisk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå