Gå til innhold

Vifteløst AGP skjermkort fra ATI?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nettopp kjøpt 20" LCD flatskjerm og skjermkortet mitt sliter med native oppløsning - 1600x1200.

Jeg ønsker å finne et nytt AGP skjermkort, ATI og vifteløst.

I dag har jeg et ATI Radeon 9600 som ikke er kraftig nok for oppløsningen. Det ser ut til at jeg kan forvente bedre resultater med f.eks. et X1600 eller X800.

Er det noen som vet om et slik kort i salg i en norsk nettbutikk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde for litt siden et Radeon 7000 64 MB som kosta 140,- på komplett.no.

Det hadde ingen problemer med 1600x1200@75Hz.

Radeon 9600 må være minst 2 ganger kraftigere enn Radeon 7000, så jeg tviler det er grafikkortet som lager krøll. Har du installert Catalyst? Selv X800 kan hakke i Windows-bruk uten Catalyst installert.

Mitt X800PRO kort pleide å hakke noe voldsomt når jeg scrollet i Windows om jeg ikke hadde lagt in Catalyst.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Jeg har nettopp kjøpt 20" LCD flatskjerm og skjermkortet mitt sliter med native oppløsning - 1600x1200.

6106834[/snapback]

Tenker du på ytelse i spill nå?

Vanlig 2D grafikk på 1600x1200 skal ikke et 9600 kort svette med. Da ligger feilen et annet sted...

Lenke til kommentar
Jeg hadde for litt siden et Radeon 7000 64 MB som kosta 140,- på komplett.no.

Det hadde ingen problemer med 1600x1200@75Hz.

Radeon 9600 må være minst 2 ganger kraftigere enn Radeon 7000, så jeg tviler det er grafikkortet som lager krøll. Har du installert Catalyst? Selv X800 kan hakke i Windows-bruk uten Catalyst installert.

6107409[/snapback]

Hmm... Jeg synes også det er merkelig at kortet sliter sånn men det gjør det...

Skjermkortet kan vise 1600x1200@75Hz eller 60Hz.

Jeg har forsøkt å installere nyere Catalystdrivere, men det hadde ingen effekt.

Problemet er forsåvidt ikke at det hakker. Det virker heller som om at skjermkortet ikke klarer å levere data raskt nok. Jeg bruker DVI.

Det første symptomet er at skjermen blinker (blir svart) i ca ett sekund når ATI-kortet får mye å tygge på. Eksempelvis hvis WindowBlinds står på og jeg flytter et vindu raskt fram og tilbake over skjermen.

Det andre symptomet er at det løper artifakter (Grønne - og = streker) over skjermen når jeg åpner Civilization i et vindu. Dette husker jeg fra da jeg hadde 1MB skjermkort som noe som skjedde når jeg forsøkte å presse mer ut av det enn det klarte.

Jeg skal forsøke å tweake mer på innstillingene samt bytte til VGA. Ser at tidligere modeller av Radeon var plaget med "Horizontal lines or screen flicker" på DVI og har en setting for dette i Catalyst... Kan være beslektet.

Skal se mer på dette når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar

Ser ut som problemet mest sannsyneligvis ligger i skjermkortet. Men om det ikke er så problematisk kan du jo bare bruke VGA-utgangen inntil du evt. anskaffer nytt skjermkort, da f.eks et vifteløst kort.

Det kraftigste vifteløse, AGP-kortet fra ATI, som enda er i salg, som jeg kan finne i prisguiden er dette.

Så du kan jo vurdere dette istedet. En titt i prisguiden viser at du ikke har så mye å velge i blandt vifteløse AGP-kort, desverre. :(

Lenke til kommentar

Det kan være innstillinger som lager trøbbel, for jeg klarer å gjøre problemet verre. :|

VGA signalet er crappy sammenlignet med DVI, men jeg har flere kabler jeg kan prøve.

Desverre - eller heldigvis - finnes det vifteløse modeller som prisguiden ikke har fanget opp, jeg må bare finne et av disse kortene.

Når det gjelder ATI vs ikke-ATI har jeg hatt 6-7 kort fra ATI og 2 ikke-ATI...

Og jeg har stort sett vært 100% fornøyd med ATI og 0% fornøyd med de andre. Så jeg har en forkjærlighet for den røde logoen.

Skal fortsette å google og eventuelt sette inn et gammelt kort for å teste.

Takk for hjelpen så langt.

.tommyb

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Edit: Jau, du var visst trådstarter, du. Og du har visst funnet et kort ser jeg.  :)

6351934[/snapback]

Ja, det stemmer... Har bare vært for opptatt til å ha noen fortgang i denne saken :) Har for eksempel ikke fått testet skjermen på et annet skjermkort ennå. Supporten på NEC "gissade" at jeg hadde en "trasigt monitor", men jeg tror ikke dette selv. Ennå.

.tommyb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...