Kenny Bones Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 (endret) Hei! Har en pc med følgende maskinvare: AMD Athlon XP 2,4 (overklokket ca 200 mhz. Ligger på en temp på rundt 50c) 512 MB DDRram Sapphire Radeon 9700 non pro 128 MB Ram (AGP) ASUS A7V333 hovedkort Jeg prøvde å overklokke skjermkortet men fant fort ut at temperaturen økte veldig fort. Derfor flyttet jeg alle PCI kort lenger ned i kabinettet så det kom mer luft til skjermkortet, noe som viste resultat veldig fort da temperatur falt ganske drastisk. Så i dag når jeg kom på jobb tok jeg et par vifter og en ribbe fra noen gamle maskiner som jeg tenkte jeg kanskje kan bruke til skjermortet. Disse viftene og kjøleribben har egentlig vært festet til en gammel prosessor så jeg har skrudd den ene vifta på ribben på vanlig standard måte og den andre på siden som trekker luften ut. Men lurer litt på hvordan dere tror det vil gå? Og hvilken påvirkning det eventuelt kan ha på spenning osv. Vil to ekstra vifter dra så veldig med strøm da? Hovedkortet vil vel ikke ha problemer med å dra det? Og en annen ting, jeg vet ikke hvor mange ekstra strømkontakter jeg har til viftekontaktene, så vil det gå bra å bare koble disse to ekstra viftene sammen slik at de bruker bare en kontakt? Endret 16. mai 2006 av raziel014 Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Ved første øyekast ser det ut som om det ikke har noen hensikt med den siste viften. Tror den kanskje kan lage mer trøbbel enn hjelp. Vifter trekker knapt nok strøm, så det er ikke noe problem på den siden. Det jeg lurer på er om du i det hele tatt har hatt problemer med artifacts når du klokker. Husk at skjermkort tåler mye mer varme enn en prosessor En annen ting vil være monteringen av ribben... Det kan bli noe kinkig i og med at den ikke ahr samme festet som VPU-kjøleren du har fra før. Vil du ha noe billig og bra, har du jo denne som du kan feste en 120mm på for skikkelig ompf. Dette brukte jeg på mitt 9600XT før jeg gikk over til vannkjøling. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 15. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2006 (endret) Ikke noe jeg kan gjøre uten å bruke penger på det da? Skal selge maskinen allikevel skjønner du snart og gidder egentlig ikke å bruke noe penger på maskinen som den er. Vil bare prøve å få sugd litt mer ytelse av maskinen for å spille litt Oblivion før maskinen skal selges! Jeg har hatt en del problemer med artifacts pga høy temperatur, noe som ble redusert sterkt når jeg flyttet de andre PCI kortene lenger ned mot bunnen. Derfor lurer jeg på om jeg kanskje kan overklokke enda mer dersom jeg hadde fått tilført litt ekstra kjøling? Men skjermkortet har altså et hull der den originale viften senkes ned i. Så hvordan jeg eventuelt skal få festet denne nye er litt av et mysterium. Kan jo selvfølgelig prøve meg fram med strips osv da. Endret 15. mai 2006 av raziel014 Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 16. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2006 Ok, umulig å få festet kjøleribben på noen som helst måte og kasserte derfor det fullstendig. Men tror dere det er noen vits å sette på en ekstra vifte over den gamle? Altså over den originale viften som kom med skjermkortet? Noen som har prøvd dette før? Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Du kan jo evt tenke på noe sånt: http://www.microplex.no/category.aspx?cat=179&mcat=c179 Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 17. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2006 Hmm, blir det virkelig så stort forskjell av disse? Hadde ikke trodd at luftsirkulasjon generelt i hele kabinettet hadde så mye å si for den overalle ytelsen og temperaturen på kortene. Prøve i går å rett og slett sku på en ekstra vifte oppå den gamle på skjermkortet slik at det er to vifter klin inntil hverandre. Temperaturen på ribben over kjernen sank noe veldig i temperatur og jeg fikk skudd opp frekvensen ytterligere litt til. Nå har jeg jo egentlig en ytelse langt bedre enn det jeg hadde trodd på en så gammel og dårlig maskin. Men angående disse viftene du henviser til baronKanon, tror du det vil utgjøre noe å bare sette på en annen vifte som blåser frisk luft inn i kabinettet? Eller vil ikke det ha noe å si? Jeg må også legge til at kabinettet har ingen vifte originalt og luften står såsi stille utenom der det faktisk er vifter da (skjermkort og prosessor). Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Hvis det ikke sirkulerer luft i kabinettet er det stor sjanse for at du bruker den samme oppvarmede luften til å kjøle ned VPU, og dermed blir den ikke like kald som ved å bruke frisk luft Så en eller annen vifte som skifter ut luften ved skjemkortet kan være lurt. Ett enkelt forslag er å sette en bordvifte inn mot skjermkortet med sidedøren av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå