Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med oppstart, PXE-E61.

Anbefalte innlegg

Hei internett,

Har i et par uker nå hatt et problem med min ellers så trivelige PC. Den har følgende specs:

P4 2,8

MSI 865PE NEO2-V, I865PE

512 MB DDR400

80 GB Maxtor S-ATA 150

200 GB Western Digital S-ATA 150

Et eller annet halvgodt skjermkort, men det er mest sannsynlig ikke relevant

Etter en natt med dårlig vær skrudde jeg på maskinen, og ble møtt av følgende feilmelding:

Jeg er mongo og vil boote fra nettvekret.

Ok, det var ikke akkurat det den sa, men det var det den forsøkte å gjøre. Jeg kunne ikke se noen grunn til dette, og forsøkte å gjenopprette den gamle boot-sekvensen jeg hadde før. HD - Floppy - CD. Dette lot seg ikke ordne, siden maskinen plutselig ikke hadde noen HD i seg. Etter min lekmannsforståelse bytttet jeg da ut det gamle hovedkortet, som var et MSI 865PE (samme som nå, men i "forrige versjon"). Det hjalp ikke, og lekmannsforståelsen slo til igjen, jeg kjøpte ny ram. Det hjalp heller ikke, forsøkte også med et annet skjermkort og forsøkte tilogmed å bytte ut kablene i maskinen. Nok en gang, samme feilmelding, og nå har jeg skjegget i postkassen nok en gang, og problemet vedvarer.

Tenkte etterhvert at det kunne være selve HD'en, og anskaffet da HD nr. to, den nevnte 200 GB Western Digital S-ATA. Ingen forskjell. Og bare sånn for ordens skyld, jeg hører at diskene starter opp. Men de dukker likevel ikke opp i BIOS.

Etter å ha lest litt rundt, så ser jeg at PXE-E61 har noe med nettverkstilgangen å gjøre, og jeg så at folk hadde hatt stor suksess med å disable LAN-boot. Jeg har forsøkt det samme, men det fører ingen vei.

Feilmeldingen er:

PXE-E61: Media test failure, check cable

PXE-MOF: Exiting Intel PXE ROM.

Derfra skjer det ingenting.

Om beskrivelsene mine er dårlige, så er det fordi jeg er på jobb i skrivende stund og ikke får sjekket nøyaktige feilmeldinger. Dessuten liker jeg ikke datamaskiner som er vanskelige.

Gode forslag mottas med stor takk.

Endret av abw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Ser ut til at du har testa det meste som er sannsynlig at kan være feil på hovedkortet ditt, jeg leste litt rundt på noen amerikanske forum og fant ut at en annen kar har hatt samme problem som deg, og har testa å reinstallere og allting. Saken endte med at han faktisk bare byttet batteri på hovedkortet som holder på BIOS informasjonen din, så siden du allerede har testet det meste kan du jo prøve dette!?

Mvh LangZ ^_^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...