Gå til innhold

Oppgradering intel/nvidia, hvor stor psu?

Anbefalte innlegg

Det er endelig tid til nye deler for meg :w00t:

Det jeg har nå, er ganske nøyaktig 3 år gammetl, med untakk av skjermkort som er rett over noe over to år gammelt. Jeg skal først ha nytt hk, cpu, minne og skjermkort, og så skal jeg kjøpe nytt kobinett, ny psu og mer lagring senere.

Har sett på dette oppsetet. Komentarer? Er D940 verdt 400 kr mer en D930 ?

Jeg må kjøpe en psu til, dag jeg hadde tenkt å bruke de gammle delene til sever, men hadde ikke tenkt å kjøpe det helt enda, men holder min gammle Chieftec 360w til dette oppsettet i mellomtiden?

Hadde egentlig ikke tenkt å bruke mer en 6k, men har jo allerede pasert med 500 kr. Det er ikke krise om det kommer opp mot 7k, men må ikke pasere 7k.

Bruker maskinen til ganske varierte oppgaver, endel spill, visual studio, vmware osv. Kommer til å kjøp intel cpu og nvidia skjermkort uansett.

Selle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen spesiell grunn til at du vil velge intel?

AMD gir vel mer for pengene. Uansett.

Jeg har ingen erfaring med det hovedkortet, har aldri hørt om det.

Skjermkortet er konge, men dersom du er en hardbarka gamer, kan det være en idé å kjøpe 1 GB RAM til senere.

Mats.

EDIT:

Jeg sitter idag på en chieftec strømforsyning. Den leverer strøm til mitt

7800GS, AMD64 3000+, en harddisk, og 1280 MB RAM. Er usikker på om den kjører ditt nye system.

Endret av Matsols
Lenke til kommentar

Å kjøpe en PSU som holder den spesifiserte ATX-strørrelsen er det sikre valget slik at du er garantert at du får den inn i kabinettet. [/fantastisk morsom]

Men seriøst:

Først vil jeg bare komme med de to påkrevde kommentarene:

1) Du bør vurdere et system med AMD's X2 i forhold til det Intel systemet i applikasjoner som tilsvarer ditt bruksområde. Er du som de fleste her på forumet vil et system basert på en AMD prosessor gi mer for pengene enn et med Intel.

2) Om ikke mange dagene lanseres AMD's nye AM2-sokkel og system som bruker DDR2, om (trolig) to måneder lanseres Intels Conroe prosessor. Begge disse vil være mer fremtidsrettede og være overall "bedre" (på mange og forskjellige måter) enn systemene du får kjøpt i dag, så du bør vurdere om du vil vente.

Når det gjelder PSU så ser det ut til at hovedkortet støtter, men krever ikke 24 pin ATX, og har ellers bare P4 kontakt, så i teorien skal Chieftec strømforsyningen passe for hovedkortet, men så vidt jeg vet krever det skjermkortet en sekspins PCIe strømkabel som din Chieftec ikke har.

Uansett vil jeg anbefale (et annet oppsett og) en nyere ATX2.x strømforsyning som både har 24 pin strømkabel men også PCIe og EPS-kontakt i stedet for din gamle av heller dårlig kvalitet som det ikke er sikkert er kraftig nok til høy last over lengre tid med hva du tenker på å kjøpe.

En tredje ting du bør tenke på er at det hovedkortet der er så vidt jeg vet over et år gammelt, så selv om du bytter ut et tre år gammelt system er det ikke bare dagens teknologi du kjøper.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Den billigste x2, AMD Athlon 64 X2 3800+, koste ca det samme som en D940, og i følge denne testen på tomshardware, yter de ganske likt men d 940 litt mer.

Hovedgrunn til intel er mine erfaringer fra før.

Hvilken psu kan anbefales til opsettet mitt?

Lenke til kommentar

Ytelsen er nok ganske lik ja, men dersom du blar deg videre til grafene som gjelder strømbruk sier tallene at Intel (940) systemet bruker 62W mer på load og 77W mer idle enn AMD (X2 3800). I prosent betyr det at Intel bruker 29 og hele 60 prosent mer strøm load og idle. Et lavere strømbruk krever mindre kjøling som fører til lavere støynivå og krever mindre av PSU.

Uansett er det ditt valg og bortsett fra et sannsynligvis høyere støynivå vil du ikke kunne merke forskjellen på de to systemene.

Alle disse kan vel i teorien anbefales.

EDIT: Når jeg mente at alle "disse" så mente jeg produsentene og ikke nødvendigvis akkurat de strømforsyningene. En strømforsyning på omtrent 500W vil nok være optimalt for ditt system.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...