Gå til innhold

Kopling av 2 skjermer på en pc

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem jeg håper å få hjelp med her. Jeg har ofte bruk for mye informasjon samtidig på skjermen og tenkte jeg skulle prøve å kople 2 gamle crt-skjermer til samme PC i stedet for å kjøpe en ny stor kostbar skjerm. Jeg forklarte problemet til en forhandler og kom ut av butikken med en Goodway Videosplitter 2P. Nå får jeg samme informasjon på 2 skjermer. Jeg ble fortalt at jeg kunne dra et vindu fra den ene skjermen til den andre, akkurat som om de to skjermene var en stor. Jeg kan ikke skjønne at jeg har koplet feil heller. Det er jo VGA-kopling fra pc'n inn til videosplitteren og to uttak, hunnplugger, til hver sin skjerm.

Har forhandleren rett og slett misforstått meg, evnt trodd at videosplitteren har andre funksjoner enn den vitterlig har, eller har jeg koplet feil? Lar det seg overhodet gjøre å kople to skjermer til en pc og jobbe på dem som om de var en?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det der er en vanlig videosplitter, den vil bare fordele samme signal til 2 skjermer.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=116327&view=detailed

Hvis du har en vanlig PC så bør du kanskje skifte skjermkort. De fleste nye skjermkort har 2 utganger, og da kan du sette opp Windows til å bruke 2 skjermer.

Hvis du har en bærbar så finnes det en spesiell boks (tror det er Matrox) som har en inngang og 2 to utganger, den er et slags eksternt skjermkort. Du kan da sette opp Windows til f.eks å ha et skrivebord som er 2048 punkter bredt, det fordeles da på 2 skjermer som er 1024 hver.

Men jeg antar dette er en dyrere løsning enn et nytt skjermkort.

Lenke til kommentar
Tror det der er en vanlig videosplitter, den vil bare fordele samme signal til 2 skjermer.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=116327&view=detailed

Hvis du har en vanlig PC så bør du kanskje skifte skjermkort. De fleste nye skjermkort har 2 utganger, og da kan du sette opp Windows til å bruke 2 skjermer.

Hvis du har en bærbar så finnes det en spesiell boks (tror det er Matrox) som har en inngang og 2 to utganger, den er et slags eksternt skjermkort. Du kan da sette opp Windows til f.eks å ha et skrivebord som er 2048 punkter bredt, det fordeles da på 2 skjermer som er 1024 hver.

Men jeg antar dette er en dyrere løsning enn et nytt skjermkort.

6106018[/snapback]

Det høres veldig lokisk ut det du sier. Så spørs det om min pc som er en drøyt tre år gammel Pentium 4, 2 gigahertz prosessor, kan ta et nytt skjermkort? Pc'n heter HP pavilion 7975. Vet noen hvordan det ligger an for denne gamle maskinen?

Lenke til kommentar

Det er "alltid" muligheter, men ting kan være litt vanskelig i noen tilfeller.

Jeg ser for det første at HP har veldig lite informasjon på sine sider om din maskin, så det første jeg hadde gjort er å åpne den opp og se hvilke porter du har ledige/brukt i din maskin. Dersom du har mulighet for å ta et bilde og laste opp her vil det gjøre ting lettere og sikrere.

Din maskin har PCI-porter (hvite) og ganske sikkert en AGP-port (brun) og du får i dag kjøpt skjermkort med mulighet for to skjermer til begge portene fra 250,-, men det viktige å finne ut først er hvilke du har og hvilke som er ledige.

Når jeg googlet etter bilder av PCI/AGP porter kom jeg over denne siden som omhandler akkurat hva du tenker på:

http://www.checkraised.com/site/articles/a...e_show.php?a=24

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...