Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lappen på moped

Anbefalte innlegg

Jeg har snart tenkt å ta lappen på moped, OM det blir aktuelt.

Jeg fyller 16 i august, og har en jobb med ca 4000kr/mnd, spørs hvor mye jeg jobber. Så da kan jeg ha tjent inn underkant av 15.000 til da.

Har veldig lyst til å ta lappen, og da har jeg noen spørsmål.

Jeg regner med at lappen vil komme på rundt 6.000, og har tenkt å kjøpe en scooter til 6.000 - 8.000. Så kommer div i tillegg. (hjelm osv..)

Må man betale veiavgift for scooter, isåfall hvor mye?

Hvor mye koster forsikring?

Ikke minst... er det verdt å svi bort så mye penger på dette?

Kunne fått oppgradert mye PC for så mye penger :tease:

Takker for alle svar :)

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok selv mopedlappen for 2 1/2 år siden. Betalte da 2400 for den. Selv hadde jeg ikke vurdert mopedlappen nå, hadde heller gått for lett sykkel lappen. Alt for dyrt for mopedlappen!

Mener faren min sa at veiavgifta kosta 300,- og at forsikringen kom på 900 i året på han.

Lenke til kommentar

Jeg tar lappen nå.. har også bursdag i august.. Lappen koster meg:

Trafikalt grunnkurs: 2700 + Trafikk opplæring elns 3500 så det er relativt dyrt

I tilleg kommer:

Veiavgift: 365

Omregistrerings avgift: 576

hjelm: rundt 1000

scooter/moped: mellom 4 og 15 tusen for en brukt.

Men ville kjøpt moped;) det er det gøyeste!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Med mindre du har til hensikt å fortsette å kjøre 125, eventuelt ta ein større lapp seinare er det lite poeng i å bruke så mykje på 125-lappen. Dei fleste kjøper moped for å bruke den 2-4 år til dei får billappen og bil.

Lenke til kommentar
ja det koster cirka 6000 før lappen men du må jo registrere den og det koster cirka 10000så det er veldig dyrt å ha en scooter

6293813[/snapback]

koster ikkje 10k å registrere en moped, kjøper du ny så er den ferdig registrert, kjøper du brukt koster det ca 700

Lenke til kommentar

ZaiCoN, det er avgift for omregistrering som er på 700. Når du kjøper den er engangsavgiften vanligvis inkludert i prisen fra forhandler, men den er nok langt unna 700.

Og er det virkelig ikke mer fornuftig å ta lappen til lett-mc i dag, nå som mopedlappen har blitt så utrolig dyr? Den gang jeg hadde tilbud om det kostet den rundt 1500, men når den koster 5000 er det ikke mange gode argumentene for ikke å gå for lett-mc.

Lenke til kommentar

Man kan ta lappen på vår skole, og lappen kommer på noe mellom 3000 og 3600 tror jeg..

Jeg selger SFXen min nå som nettopp er påkostet rundt 8500 kroner..Skal ha 13 k for den ;) Slå til, ekstremt bra tilbud siden jeg skal ha lett mc ;)

Lenke til kommentar

Faen føler meg gammel her jo :ohmy:

Da jeg tok lappen (kun to år siden) på moped betalte jeg rundt 1500 kr tror jeg, tok den via skolen da så hjalp sikkert noe, men enig at du burde heller satse på lettvekt, du blir fryktelig fort lei moped, og er dyrere enn hva det virker som. Bare forsikringa mi kommer på rundt 2500 kr i året + årsavgift + utgifter til mopeden...

Lenke til kommentar

Hei :)

Her en lettsykkel selv :D Du bør heller gå for lettsykkel en moped.

Mopedene er du jo nød til å trimme for at de skal gå framover, men en lettsykekl er det nåk krutt i fra før.

Betalte ca. 10000 for lappen, men det er joen fordelmed at det er bedre opplæring på lettsykkel, så når du begynner å kjøre bil kan du jo alle trafikkreglene. Og hvis du skal ta motorsykkellappen seinere trnger du bare oppkjøringa.

PS: Husk på at du får en god pris for lettsykkelen når du selger den igjenn, hvis du behandler den pent.

Jeg selv vurderte lenge om jeg skulle gå for lettsykkel eller moped, men fant ut til slutt at jeg skulle ta lettsykkellappen. Angrer ikke et sekund på at jeg gjorde det :)

Så jeg anbefaler lettsykkel på det sterkeste :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...