Gå til innhold

Effektiv temperatur og naturlige materialer

Anbefalte innlegg

Som de fleste vet er det grisekaldt å oppholde seg ut når gradestokken kryper under null og det blåser bra samtidig.

Det jeg lurer på er om denne effektive temperaturen også fungerer på materialer som metall, tre, stein, etc.

Jeg vil anta at det ikke er tilfelle, men aner ikke hvordan jeg skal forklare det vitenskaplig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

selvfølgelig gjør det det.. et hvilket som helst materiale vil avkjøles fortere hvis du blåser litt på det i tillegg ;)

menneskekroppen er bare fysisk.

ikke fall for det åpenbare glippen å tro at effektiv temperatur noen gang blir lavere enn temperaturen i vinden.

Lenke til kommentar
ikke fall for det åpenbare glippen å tro at effektiv temperatur noen gang blir lavere enn temperaturen i vinden.

6104796[/snapback]

Det var forsåvidt det jeg ville fram til. Det føles jo mye kaldere, men er faktisk ikke det? Kjører du et termometer i et materiale som er utsatt for kulde og vind så vil det ikke være kaldere enn omgivelsene?

Lenke til kommentar

Det har vel noe å gjøre med at når lufta står "stille", så "varmer" du opp lufta som er i kontakt med huden. Når det blåser kommer ny "kald" luft i kontakt med huden hele tiden, og det vil føles kaldere enn om den samme luften stod stille.

Endret av gaardern
Lenke til kommentar
selvfølgelig gjør det det.. et hvilket som helst materiale vil avkjøles fortere hvis du blåser litt på det i tillegg ;)

menneskekroppen er bare fysisk.

6104796[/snapback]

Joda, men disse objektene produserer ikke vame selv, og de har ikke noe fuktighet som kan fordampe.

Men når de avkjøles via luft, så vil jo overflaten være kaldere enn kjernen. Og når det blåser, så vil overflaten ikke være "beskyttet" av et luftlag som er noe varmere enn omgivelsene, som har blitt varmet opp av at det har avgitt varme. Altså blir dette beskyttende luftlaget ført bort, og overflaten utsatt for kaldere luft, noe som gjør at varmeoverføringen fra overflaten til luften blir mer effektiv. Altså kjøles overflaten fortere ned, og den interne temperaturforskjellen blir større, slik at varme fraktes mer effektivt fra objektets kjerne og ut til overflaten, hvor det medvirker til å øke denne temperaturgradienten...

Lenke til kommentar

Tja.. egentlig blir det jo _litt_ varmere når det blåser, hvis man antar at legemet har samme temperatur som omgivelsene. Luften vil komprimeres på siden vinden stopper i mot, og dekomprimeres på motsatt side. Når luft komprimeres blir den varmere.

Faktoren du snakker om, wind-chill factor, vil bare påvirke legemer som er varmere enn omgivelsene. Ved en oppvarming, når luften som blåser er varmere enn legemet, vil denne faktoren virke motsatt. Ørkenfolk har jo masse klær på seg for å ikke bli for varme...

RM

Lenke til kommentar
[snipp]

6104796[/snapback]

Joda, men disse objektene produserer ikke vame selv, og de har ikke noe fuktighet som kan fordampe.

Men når de avkjøles via luft, så vil jo overflaten være kaldere enn kjernen. Og når det blåser, så vil overflaten ikke være "beskyttet" av et luftlag som er noe varmere enn omgivelsene, som har blitt varmet opp av at det har avgitt varme. Altså blir dette beskyttende luftlaget ført bort, og overflaten utsatt for kaldere luft, noe som gjør at varmeoverføringen fra overflaten til luften blir mer effektiv. Altså kjøles overflaten fortere ned, og den interne temperaturforskjellen blir større, slik at varme fraktes mer effektivt fra objektets kjerne og ut til overflaten, hvor det medvirker til å øke denne temperaturgradienten...

6123457[/snapback]

Ser ikke helt hva du korrigerer meg for, det er da fortsatt slik at nedkjølingen skjer fortere hvis du blåser på et objekt enn om luften står stille rundt det? Og at en vind med temperatur har sin ekvivalente tilstand i stillestående luft med lavere temperatur uavhengig av hva slags materiale vi ser på? (såkalte "effektive kuldegrader"?)

Lenke til kommentar

Dersom en gjenstand, det være seg en stein eller noe helt annet, har stått i et kjølerom i lang tid slik at temperaturen i material er lik omgivelsestemperaturen så vil ikke gjenstanden bli kaldere selv om det skulle bli orkan inne i kjølerommet.

Dersom gjenstanden har en annen temperatur enn omgivelsene så vil den kjøles raskere ned dersom det er bevegelse i luften rundt den, forutsatt at lufttemperaturen er lavere enn temperaturen i gjenstanden.

Det er forsåvidt det samme som skjer i en varmluftsovn. Bevegelse i luften bidrar til at temperaturen i luften blir jevn slik at oppvarming skjer raskere enn ved stillestående luft der man vil ha en temperaturgradient fra pizzaen (dersom det er det du har i ovnen) og til varmeelementene i steikeovnen.

Lenke til kommentar
[snipp]

6104796[/snapback]

6123457[/snapback]

Ser ikke helt hva du korrigerer meg for, det er da fortsatt slik at nedkjølingen skjer fortere hvis du blåser på et objekt enn om luften står stille rundt det? Og at en vind med temperatur har sin ekvivalente tilstand i stillestående luft med lavere temperatur uavhengig av hva slags materiale vi ser på? (såkalte "effektive kuldegrader"?)

6123852[/snapback]

Ikke vet jeg heller. Var dautrøtt når jeg skreiv det.

Lenke til kommentar

Litt off-topic, men folk som bor i skikkelige varme strøk (ørkenstrøm ol.) går ofte i svarte drakter, selv om sola står midt på himmelen og steker. Grunnen til dette er at lufta som er på innsidene av drakten vil fortere varmes opp. Den varme lufta vil stige opp og ny "kald" luft vil strømme inn fra undersiden.

Lenke til kommentar

Såkalt "effektiv temperatur" er vel et estimat på hvor raskt menneskekroppen kjøles ned i forskjellige vindhastigheter i forhold til vindfritt. Jeg er ikke helt sikker, men tror definisjonen på "effektiv temperatur" er basert på menneskekroppen og dermed ikke gjelder andre organismer eller materialer. Jeg regner med den effektive temperaruren er basert på empiriske forsøk med mennesker med normal bekledning ved de ulike vindstille temperaturene og sammenlignet med samme temperatur og andre vindhastigheter.

Jeg tror ikke effektiv temperatur har noe å gjøre med nedkjølingshastighet/oppvarmingshastighet generellt for alle typer materialer og organismer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...