heljik Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Skal kjøpe ca 37" flatskjerm til sommeren som også skal benyttes til en HTPC etterhvert. Trenger da en flatskjerm som kan vise normal/høy oppløsning fra pc, 1280X1024 eller bedre. Såvidt jeg forstår, er en VGA inngang ca 640x480? i så fall udugelig. Det er endel ( (rimelige...) skjermer som leveres kun med VGA inngang som pc grensesnitt, det er vel fusk og frekk markedsføring?? DVI ser ut til å være vanlig på litt dyrere skjermkort og skal vel kunne gi full HD oppløsning og dekke mitt behov. HDMI ditto. Men trenger jeg f eks både DVI og HDMI evt dobbelt opp av den ene? (kople flere enheter til TV som benytter digital overføring, pc, sat.tuner mv).? når skal nettbutikkene begynne å informere anstendig om sine produkter? Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Litt usikker på hva du egentlig spør om, men jeg kan jo rette opp noen feil oppfattninger du har. VGA er ett nå eldrende skjermgrensesnitt. Det var i sin tid også betegnelsen på en gitt oppløsning. Men det har blitt ett bredere ord siden da og definere bare den analoge koblingen mellom en PC og skjerm. Men VGA støtter MYE høyere oppløsning enn 640x480. Men VGA interfacet er ikke det du vil bruke mot en flatskjerm. Du kan, og det ser helt greit ut...men det er DVI og HDMI som gjelder. DVI er en digital kobling mellom PC og skjerm og arvtakeren til VGA. HDMI er DVI pluss lyd og litt til. DVI er i dag defacto standard på alle nye skjermer og skjermkort som lages og ikke noe "dyrt ekstra". HDMI er det litt værre med. Men det kommer litt etterhvert. AKIRA Lenke til kommentar
Boye Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Egentlig er det her litt interessant HDMI er vel det en vil ha hvis en tenker på kopibeskyttelse / HDCP? Du kan alltids få billige adaptere fra DVI -> HDMI. Men i projektørsammenheng kan det hende du får problemer med å få et ekte uskalert/ubehandlet bilde hvis en bruker HDMI/DVI i PC sammenheng. Jeg har blant annet det problemet! Projektøren min har blant annet HDMI og VGA/DSUB innganger. Den er LCD basert og kjører 1280x720. Jeg sammenliknet en gang forskjellen mellom DVI->HDMI og VGA. Forskjellen var forbløffende liten, annet enn at bildet var skarpere med VGA. Dette var med maskinen like ved siden av projektøren for å redusere tap over kabeloverføring. Trolig er 1280x720 på 60Hz såpass kontrollerbart at signaltap over lengde ikke er et problem? Derimot.....hvis jeg ser på LCD skjermene jeg bruker til data akkurat nå, som kjører 1600x1200, hvor venstre skjerm er tilkoblet via DVI og den andre kjører analogt, og begge er av samme skjermtype...er det liten tvil om at skjermen som kjører DVI/digitalt har skarpere fokus og renere farger Lenke til kommentar
heljik Skrevet 15. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2006 Første innlegget mitt var litt upresist, så for å sitere CJ Hambro, det står fritt opp til enhver å gi uttrykk for den forvirring som hersker i ens sinn :-) VGA: såvidt vites støtter den kun lavere oppløsninger, men jeg skjønner at det er kommet nyere og høyere oppløsninger også. POenget er vel hvilke porter som bygges inn i "rimelige" TV apparater. På nettbutikker annonseres flatskjermer med såkalt PC grensesnitt : VGA (HD-15). Noen har kun dette oppgitt. Første spm er da: holder en slik port for høyere oppløsning, dvs full HDTV fra PC til skjerm? DVI: ser at "etterkommeren" til DVI er varslet, men at de fleste flatskjermer og komponenter har DVI eller DVI-D eller lignende innebygget. HDMI: forstår at dette er litt mer avansert, jf innlegg foran. En flatskjerm til 15k må fungere i 5 - 8 år fremover uten å bli avlegs pga endret teknologi. andre spm: Skal jeg gå for skjerm og komponenter med DVI eller HDMI? Til en flatskjerm skal jeg med tiden kople til flere enheter: sat.tuner, pc, spillmaskin, ren dvd-spiller. Tredje spm: Får jeg et problem med for få innganger på skjermen? Kan flere enheter dele HDMI / DVI inngangen? mvh h. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 En standard flatskjerm TV har som regel bare en DVI eller HDMI inngang, to SCART innganger, en S-video og en VGA. Du får fint kjørt HD oppløsning over VGA. Men ett minste krav til en skjerm er DVI. Har den HDMI er det bare ett pluss men for meg ikke ett krav. Her får andre rette meg om det bør være det. Med så mange enheter vil du etterhvert ha behov for en DVI hub. En enhet som du plugger mange inn i, men som har en utgang. Så bytter du på den. Det finnes sikkert de der ute med mer enn en DVI eller HDMI inngang, men jeg tror det vil være spesielle skjermer med spesielle høye priser. AKIRA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå