Tobias Rieper Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Ja, hva skjer egentlig da? Lenke til kommentar
Laka Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 [filosofisk] Hva er virkeligheten? [/filosofisk] Lenke til kommentar
Tobias Rieper Skrevet 5. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2002 Virkeligheten, altså det vi mennesker oppfatter som virkelig. Den verdenen vi kan føle og ta på. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Da blir virkeligheten inernett, cybersamfunn. Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Jeg tviler på at et spill kan bli like virkelig som virkeligheten selv. Men man vet aldri i disse dager... Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Jeg tror det tar en stund før det kommer PC'er som kan takle detaljer ned på subatomisk nivå, og tenk på de stakkarne som må programmere programmene som gjør dette da...huff Lenke til kommentar
Jellyfisk Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Uansett, nå kan spill etterligne virkeligheten gjennom 2 sanser(syn, hørsel), ingen spill er i nærheten av virkeligheten noen av disse to områdene, og alikevel vil det være fem igjen. Ingen av oss vil nok få oppleve at spill blir like "Virkelige" som virkeligheten. Om man går ut ifra at det iallefall en gang vil skje, at det vil være umulig å skille virkeligheten fra spill, så vil spill antageligvis bli enda mer interessant, men også mye farligere. En av tingene som gjør at vi i liten grad blir påvirket av volden i spill er nok at vi ikke har problemer med å skille dem fra virkeligheten. Om vi ikke vil klare det lenger kan det bli skummelt. (For ikke å snakke om propaganda muligheter, om man vil være interessert i å anstrenge seg i det virkelige liv, når man kan gjøre som man vil i "spill" alikevel, osv.) Skummelt uansett. Lenke til kommentar
Nymfo- Olga Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Åssen pokker skal man kode ting oppbygd av celler da??? Tenk deg også bare en enkel pappkartong med Milda Eplenektar, hvor vanvittig komplekst den er bygd opp... Og tatt i betraktning at en maskin ikke kan tenke, og at alt må programmeres kan det aldri måles opp mot den dyanmiske virkeligheten, og alle variabler og fysiske lover og alt som hører med... Hvordan skal man uansett ferdes rundt i spillene??? Omgjøre cellene til elektriske signaler og flytte inn i koden??? Høres ut som en dårlig 80- talls Sci- fi film... Vi søren skal vi med disse spillene uansett hvis de bare kopierer virkeligheten...Og hvis de ikke kopierer virkeligheten (som vi kjenner den) er den ikke like virkelig uansett... Denne teknologien høres ut som noe fra år 122 009 eller noe...Tenk ATOMER! PROGRAMMERT! Se rundt deg og alt det søppelet som ligger rundt deg (eller er det bare meg?) Ta tak i søplebit og se NØYE på den ... bit litt på den. Napp av deg et armhår og slipp det ned på gulvet. Stek en pizza og stikk hodet inn i ovnen og lukt, ta på rillene... Løp foran en bil i fart!( eller tenk deg hva som skjer)...(Man må kunne dø i disse spillene også da??) mange som vil spille DET spillet...Men uansett Så går du og spiller Mafia eller whatever. SÅ langt hadde vi kommet ja.... (thumbs up) Det går for tida i "oooh... sjekk ut bump- mappinga" og " Dynamic Lighting".... Trukke det skulle her være noe problem... Og uansett.. somså lenge det ikke ER virkeligheten er det ikke heller "like virkelig" som virkeligheten...eller?.. (ikke no Matrix tull her nå!)...Det næremste mulige man kan kommer er SIMULERT virkelighet og det høres da uansett utrolig kjedelig ut...Og det finnes da grenser for hva mennesker kan få til... " Algebra er så vanskelig!!!" Babla litt i vei der jeg... Don`t know if any of this makes sense!! :smile: Lenke til kommentar
Nymfo- Olga Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-05 21:51, skrev Jellyfisk:Uansett, nå kan spill etterligne virkeligheten gjennom 2 sanser(syn, hørsel), ingen spill er i nærheten av virkeligheten noen av disse to områdene, og alikevel vil det være fem igjen. Har du 7 sanser??? d00d! Lenke til kommentar
Dreadlord Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-05 22:16, skrev Nymfo- Olga:Åssen pokker skal man kode ting oppbygd av celler da??? Tenk deg også bare en enkel pappkartong med Milda Eplenektar, hvor vanvittig komplekst den er bygd opp... Og tatt i betraktning at en maskin ikke kan tenke, og at alt må programmeres kan det aldri måles opp mot den dyanmiske virkeligheten, og alle variabler og fysiske lover og alt som hører med... Hvordan skal man uansett ferdes rundt i spillene??? Omgjøre cellene til elektriske signaler og flytte inn i koden??? Høres ut som en dårlig 80- talls Sci- fi film... Vi søren skal vi med disse spillene uansett hvis de bare kopierer virkeligheten...Og hvis de ikke kopierer virkeligheten (som vi kjenner den) er den ikke like virkelig uansett... Denne teknologien høres ut som noe fra år 122 009 eller noe...Tenk ATOMER! PROGRAMMERT! Se rundt deg og alt det søppelet som ligger rundt deg (eller er det bare meg?) Ta tak i søplebit og se NØYE på den ... bit litt på den. Napp av deg et armhår og slipp det ned på gulvet. Stek en pizza og stikk hodet inn i ovnen og lukt, ta på rillene... Løp foran en bil i fart!( eller tenk deg hva som skjer)...(Man må kunne dø i disse spillene også da??) mange som vil spille DET spillet...Men uansett Så går du og spiller Mafia eller whatever. SÅ langt hadde vi kommet ja.... (thumbs up) Det går for tida i "oooh... sjekk ut bump- mappinga" og " Dynamic Lighting".... Trukke det skulle her være noe problem... Og uansett.. somså lenge det ikke ER virkeligheten er det ikke heller "like virkelig" som virkeligheten...eller?.. (ikke no Matrix tull her nå!)...Det næremste mulige man kan kommer er SIMULERT virkelighet og det høres da uansett utrolig kjedelig ut...Og det finnes da grenser for hva mennesker kan få til... " Algebra er så vanskelig!!!" Babla litt i vei der jeg... Don`t know if any of this makes sense!! :smile: Du tenker for mye olga. Som nymfo skal du ikke tenke på slike ting :razz: Lenke til kommentar
CAH1 Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Det er et dårlig argument å si: hva skal vi med spill hvis de bare kopierer virkeligheten? Spill er jo et sted man kan få oppleve ting man ellers ikke får. Skulle vært intressant å vite hvordan man skulle lage bullet time som i Max Payne.... [ Denne Melding var redigert av: Smyagol på 2002-10-05 22:42 ] Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Til trådstarteren: Så du betrakter "virkeligheten" utelukkende som fast materiale man kan ta og føle på, eller har jeg misforstått noe? Vår hjerne er så lettlurt at det er skremmende. Steng deg inne i et mørkt, stille rom, vær der en time og jeg skal love at hjernen din finner ut at det er mye rart på gang i rommet rundt deg selv om du er alene. Eller enda bedre, en kveld alene hjemme i et stort, mørkt hus. Jøss, visste ikke at det bodde så mange innbruddstyver på loftet og psykoer i kjellern. Alt hjernen trenger for å fordreie virkeligheten er f.eks. lyder, lukt, bilder. Det må ikke være alt på en gang. Med VR goggles med like bra oppløsning som de feteste spillene i dag, vil det være fullt mulig å narre hjernen til å tro at det man ser er ekte. Ikke fra første sekund, men etter en liten stund, avhengig av graden av innlevelse. Den alvorligste konsekvens av "true-to-life" VR spill i fremtiden vil være at man kan bli bragt i ubalanse mentalt. Det er ikke da lengre snakk om at "det er bare et spill". Den kommentaren har jeg faktisk sett bort fra en stund allerede. Dagens nyeste spill er så realistiske at man kan ikke lengre si slikt, selv på en skjerm. Legg til surroundlyd, som stadig fler spillere har, og realismen stiger ytterligere. Det mest realistiske jeg har sett til nå er Operation Flashpoint 1985 og Resistance. Naturen er veldig realistisk, områdene enorme. Når du har sneket deg frem gjennom fiendeland i en time, og en soldat du ikke har sett med ett springer frem fra skogen foran deg, kan jeg love at du skvetter høyt. Fordi du på det tidspunkt har levd deg så mye inn i det som skjer, hørt tanks på avstand, kommandoer bli ropt ut, fulgt med bevegelser o.s.v., alt dette gjør den helhetlige opplevelsen mer realitisk. OFP med VR goggles og full surround samt (selvfølgelig, som alltid) bedre grafikk, vil bli farlig realistisk. Det avhenger av hva du betrakter som realistisk. Man har kunnet ta og føle på cyber gjenstander i mange år, det er bare det at VR hansker og drakter ikke har vært særlig tilgjengelig på hjemmebruker markedet. Blah blah blah osv osv osv Det er ting stort sett tenåringer tenker mye på, uansett fall. Tenkte mye på slikt når jeg var i tenåra. [ Denne Melding var redigert av: Hidden på 2002-10-05 22:58 ] Lenke til kommentar
CAH1 Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Da gleder jeg meg til Doom 3. Det blir nok skremmende virkelig det ja... Lenke til kommentar
callisto Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 tror neppe spill kommer til å bli som virkeligheten. Og om de fikk det til, hvem vil vel kjenne åssen det er å få ei kule i magan, eller beinet revet av i en eksplosjon? Det finnes sikkert ganske mange milliarder måter å ødlegge en enkelt ting på... Ja det er bare å starte... Lenke til kommentar
Laka Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Muligens om noen mill. år......? Lenke til kommentar
Nymfo- Olga Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-05 22:42, skrev Smyagol:Det er et dårlig argument å si: hva skal vi med spill hvis de bare kopierer virkeligheten?Spill er jo et sted man kan få oppleve ting man ellers ikke får.Skulle vært intressant å vite hvordan man skulle lage bullet time som i Max Payne....<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Smyagol på 2002-10-05 22:42 ]</font> Menh vis man opplever ting man ellers ikke gjør... da kan det jo ikke bare være kopiering av virkeligheten!! Og bruk av Bullet Time er hvertfall ikke bare kopiering av virkeligheten, din høne!!! [ Denne Melding var redigert av: Nymfo- Olga på 2002-10-06 00:52 ] Lenke til kommentar
rLnd Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Hva om hjernen vår styrer og kjører spillet da? Så en film for noen år om noen folk som puttet små greier inn i bakhodet, og så var de i ett spill :smile: . Og når de var i det spillet så fant de ny greie som de puttet i bakhodet osv... Til slutt visste de ikke om det var spill eller virklighet... Tror de tok selvmord eller noe sånt. _________________ MSI KT7266Pro2-A, AMD XP2000+, Taisol CGK760, MSI GF4Ti4400, Chieftec Dragon Midi Sølv, 512MB PC2700, 2*80GB WD, SB Audigy player, Creative Inspire 5300, ViewSonic 19" P95f, Logitech DualOptical, NGT Charlie 1024/512 [ Denne Melding var redigert av: rLnd på 2002-10-06 02:00 ] Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Filmen The Matrix tar jo egentlig opp dette... Der er jo hele verden vi kjenner et "program" Dør man i spillet, dør man på ordentlig.. Jeg kan tro det kan bli slik etterhvert.. Hjernen er så fast bestemt på at den fikk en kule i brystet at den rett og slett kortslutter.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Selv tv-programmer, filmer og tegnefilmer er jo så godt som virkeligheten i dag. Det er bare å tenke på hvor mye av oppmerksomheten din som går med til en film når du sitter og ser på den. Når det begynner å blir skummelt er tar det jo nesten 100% av oppmerksomheten. Så lenge man er oppslukt av det så er det "virkelig". Men jeg tror ikke folk har problemer med å skille mellom "virkeligheten" og virkeligheten. Det tror jeg ikke komer til å skje i fremtiden heller. Spill påvirker jo bare 2 av sansene våre, og når det begynner å lukte nystekte kjøttkaker så klarer man fort å sette over på virkelighetsmodus og sette seg ved middagsbordet... Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-05 21:34, skrev CAT-scan: og tenk på de stakkarne som må programmere programmene som gjør dette da...huff En får la datamaskinene programmere selv da. La den kunstige intelligensen få noen ti-år på seg, så vil dataspillene til slutt bli så realistiske at en knapt ser forskjell på virkelighet og simulasjon. Bare tenk på utviklingen siden 60-tallet, og jeg regner ikke med at utviklingen vil bremses. Tvert i mot. I 2050 vil vi se tilbake på Doom 3 og le høyt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå