Broseen Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Er det noen som har erfaring med sub elementene fra Biltema? Jeg har forsterker og kasse, trenger bare å bytte ut sub elementet. Jeg er ikke ute etter noe voldsomt, lurer bare på om elementene fra Biltema er til å leve med? Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Har ikke særlig tro på bilstereo fra biltema. Om det er 12" du er ute etter, ta heller en kikk på dette http://www.mamut.com/dynabel/subdet175.htm fra Eltek. Skal visstnok spille meget greit med tanke på prisen! Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Hvor stor kasse har du, antall liter? Hva slags forsterker er det? En må vite dette for å kunne komme med forslag Lenke til kommentar
Broseen Skrevet 15. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2006 Åj, sakene står hos dama, så er litt vanskelig å si. Men er 12 tommer element. Har funnet ut at det mest sannsynlig blir innfelt i hattehylla siden jeg trenger plassen i bagasjerommet til andre ting. Skjønner hvertfall at jeg bør styre unna Biltema, og det er vel like greit siden det er like billig andre steder. Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Åj, sakene står hos dama, så er litt vanskelig å si. Men er 12 tommer element. Har funnet ut at det mest sannsynlig blir innfelt i hattehylla siden jeg trenger plassen i bagasjerommet til andre ting. Skjønner hvertfall at jeg bør styre unna Biltema, og det er vel like greit siden det er like billig andre steder. 6108874[/snapback] Frimontering gir neppe den beste lyden, men til dette er i alle fall Eltek sitt dynabel-element meget bra. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Du må da iallefall sørge for at det er helt tett mellom bagasje og kupè. IB er fine saker HIFi messig, men det gir ikke det største trykket så om du skal ha mer av det så bør du lage kasse under Lenke til kommentar
Boddiz_ Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Er det noen som har erfaring med sub elementene fra Biltema? Jeg har forsterker og kasse, trenger bare å bytte ut sub elementet. Jeg er ikke ute etter noe voldsomt, lurer bare på om elementene fra Biltema er til å leve med? 6104104[/snapback] De er til å leve med etter min mening. Hadde en 12" som for 5-6 år siden som jeg kjøpte ny på biltema - og det var fantastisk bra ytelse, i alle fall i forhold til pris. Men det klart at et biltema-element til 3-400,- ikke kan sammenlignes med et "merke-element" til 1000-1200,-. Blir vel som natt og dag vil enkelte påstå. Lenke til kommentar
Broseen Skrevet 17. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2006 Da har jeg hvertfall fått noen forslag til billig sub, takker Men dere mener altså at sub i hattehylla er en dårlig løsning? Jeg er ikke veldig kresen igrunn. Hva gjør det til en dårlig løsning rent lydmessig? Lenke til kommentar
Boddiz_ Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Men dere mener altså at sub i hattehylla er en dårlig løsning? Jeg er ikke veldig kresen igrunn. Hva gjør det til en dårlig løsning rent lydmessig? 6120925[/snapback] Nå er ikke jeg den som har mest peiling og erfaring på dette område. Men jeg tror det er en dårlig løsning å ha sub i hattehylla pga bagasjerommet er MYE større en det som er anbefalt volum på en lukket/bassreflekskasse. Dessuten er vel de fleste hattehyller for "svake" (subben vil muligens "bevege" på hattehylla når du skrur opp lyden) - litt dårlig forklart, men jeg håper du skjønner poenget. Og i tillegg blir det vel bittelitt mer tyveri-utsatt dersom du har en sub synlig fra utsiden av bilen (sub = sub + forsterker) Lenke til kommentar
Broseen Skrevet 21. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2006 Nja, men den prisklassen jeg satser på gjør det ikke til noe stort tap Men jeg vil lage en ny hattehylle av tyngre materiale hvis jeg plasserer sub`n der. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Glemte vel å presisere at om en skal ha sub i hattehylla bør en sørge for stiv baffel - dvs ny eller kraftig avstivet hattehylle. At det bør være absolutt tett mellom baggasjerom og kupè er vel allerede nevnt. Infinite Baffle (IB = uendelig stor baffel, eller kasse for å si det enkelt) er aldeles kurante saker og kan fungere meget godt om ren HiFi er målet, men ikke om en er ute etter høyt lydtrykk. Rent lydmessig er det en meget fin løsning uansett om en har kasse eller ikke. om en legger litt flid bak montering og evt. kassebygging kan en få et veldig bra resutat. Alarm er uansett noe en bør ha om en skal ha anlegg i bilen, dessuten går det fint å sikre sakene så det ikke er mulig for tjuvpakkk å raske med seg sakene i en håndvending. Lenke til kommentar
Broseen Skrevet 21. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2006 Takk for tips Hvis det er en nødvendighet å få det fullstendig tett mellom hattehylla og bagasjerommet, så spørs det om jeg ikke bruker en kasse likevel. Det høres ut som mye arbeid, og jeg aner at bakhøyttalerne drukner i bass fra sub`n..? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Ikke vits å legge mye i høyttalere bak medmindre du har surrounddekoder i kjerra. De ville nok fått juling av suben uten kasse så om du likevel skal ha ting bak så er kasse under hattehylla/ny hattehylle med kasse uansett en bedre løsning. Sørg bare for at alt er skikkelig tett og avstiva Lenke til kommentar
Broseen Skrevet 21. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2006 Hvordan skal jeg evt få det helt tett da? Jeg har virkelig ikke peil Lenke til kommentar
TurboJens Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Du vil aldri få det helt tett, spesielt ikke hvis det er en hatchback. Er nok like greit å gå for kasse, så lage en festeanordning slik at den er lett og ta ut hvis du skal ha mye bak. Dropp høyttalere bak hvis det ikke allerede sitter greie høyttalere der, de er mest ment for å gi mer lyd til samtlige i bilen. Hvis du har høyttalere bak bør du ha en deling som kutter diskant fra de, gir vesentlig bedre lydbilde i front hvis diskant kun kommer forfra. (enten via delefiltere i forsterkere, passive eller i spilleren) Lenke til kommentar
phax Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 bygg det i en lukka kasse heller, en lukka kasse tar absolutt ikke mye plass og gir enormt mye bedre lyd. Lenke til kommentar
Northland Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Nå så ikke jeg noen andre som haddre skrevet dette.. Men vis du ikke er så kresen på lyd, hvorfor ikke bare kjøpe deg noen kraftige 6x9 høytalere til og ha på hattehylla? montere et subelement så åpent virker egentlig bare merkelig.. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Tja, syns det er mer merkelig å hive bort penger på et totalt ronert lydbilde. Men det er meg da Lenke til kommentar
Northland Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Jaja, skal ikke krangle med deg. Virker som om du har en del mer peiling en meg.. Tenker bare på at trådstarter ikke var så kresen på lyd.. Det funker jo uansett heilt greit. Lenke til kommentar
c-man Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Hvordan bil er det du har? Hadde en golf I en gang i tiden hvor jeg bytta ut hattehylla med en 12mm forskalingsplate. Hard som f... den plata. Hengte 4 8" høyttalere i den, 2 full-range fra Pioneer, samt 2 sub'er, også Pioneer. Funka fett det, grom bass og greier, men hattehylla var jævli tung å løfte på. Bygde kasse til sub'ene etterpå, bassrefleks, dobbeltporter. Den tok hele bagasjerommet, men gav dårligere lyd (IMO) og langt mindre trykk. Ble til at jeg nappa sub'ene ut igjen og skrudde de fast i seteryggen bak. Var ubehagelig å sitte bak da ja... Jaja... man gjør seg noen erfaringer etterhvert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå