Gå til innhold

Få slutt på bruk av L-skilt ved lærekjøring?


efikkan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan for moro skyld nevne en gang jeg øvelsekjørte og nettopp dette skjedde, at en bil kom uforsvarlig nært bak meg. Jeg satte bilen i revers for å tenne ryggelysene og ruset motoren for skremme han. Han tutet og viste fingeren. Var jammen fristende å slippe clutchen da. Jeg hadde jo L-en jeg, så min feil hadde det ikke vært.

 

 

Antar at du sto stille og han kom uforsvarlig nært deg bak. Ellers får du jo ikke satt bilen i revers?

 

...nei, det hadde ikke vært din feil, men personen du øvelseskjørte med sin feil.

Lenke til kommentar
L skiltet er nødvendig.

 

Når jeg kjører bak en N00b med L-skilt så er jeg forberedt at han kveler bilen i rundkjøringa, bråbremser foran fotgjengerfelt, eller legger seg i feil felt før rundkjøring.

 

Med L-skiltet har vi bedre mulighet til å se de tullingene som er ute og kjører uten lappen :whistle:

 

Jada, dere er sikkert kjempeflinke å øvelseskjøre, men dere har ikke lappen. Dere har ikke bestått en test som sier at dere kan nok om bilen og trafikken til å slippes på veiene alene. Jeg er mer for at det innføres ett grønt L-skilt som ferske sjåfører må bruke første 2 mnd etter bestått førerprøve for eksempel .

 

Store ord fra en som har vært i trafikken på egenhånd i 11 mnd.

Lenke til kommentar

Kjørte bak en bil med L skilt idag på mopeden min.. vinglet frem og tilbake og holdt aldri fartsgrensen, bremset og aksellererte hele tiden..

 

Til slutt holdte bilen 50 i 80 sonen så da kjørte jeg likegodt forbi..

 

Greit at enkelte kanskje holder fartsgrensen og kjører skikkelig med L skiltet, men i de fleste tilfeller jeg har vært i gjør de ikke det, ganske irriterende merker jeg.

Lenke til kommentar
Jeg har iallefall lappen, i motsetning til de uten :) Jeg har aldri brukt ordet verdensmester. Jeg har dog påpekt at jeg synes det er trygt med L-skilt fordi jeg da har muligheten til å være oppmerksom på de i trafikken som ikke har bestått førerprøven.

 

Jeg har heller aldri påstått at du har brukt ordet, men du ordlegger deg som om du skulle vært født med lappen i hånden. Du er fortsatt en nybegynner i trafikken, og du er minst like farlig som folk med L i bakruta om du kjører rundt med den holdningen du uttrykker her.

Lenke til kommentar

Det at man har hatt lappen i bare 11 mnd, betyr ikke at man ikke kan ha gode innspill i diskusjonen. Selv har jeg hatt lappen i snart 10 år, og er stort sett enig med det opprinnlige innlegget til L_C.

 

Selv er jeg mer tålmodig med de som har en L i bakruta. Har inntrykk av at de som skal være litt bråkjekke mot de med L i bakruta, selv nylig har fått fjernet sin L...

Lenke til kommentar
Det at man har hatt lappen i bare 11 mnd, betyr ikke at man ikke kan ha gode innspill i diskusjonen. Selv har jeg hatt lappen i snart 10 år, og er stort sett enig med det opprinnlige innlegget til L_C.

 

Selv er jeg mer tålmodig med de som har en L i bakruta. Har inntrykk av at de som skal være litt bråkjekke mot de med L i bakruta, selv nylig har fått fjernet sin L...

 

Jeg har da virkelig ikke påstått at personen ikke har noe å bidra i diskusjonen med? Jeg leser at en person med 11 mnd. fartstid i trafikken slenger rundt seg med "noob" osv., og det finner jeg ganske komisk. Jeg mener selv at en L i bakruta kan både være negativt og positivt, det er mange som på død og liv skal forbi biler bare fordi de har en L i ruta og det kan skape mye farlige situasjoner. Videre er også holdningen "jeg er mye bedre enn en med L i ruta fordi jeg har hatt lappen i hele 11 mnd. og jeg er derfor garantert bedre, jeg har jo bestått førerprøven" også farlig. Det skjer mange ulykker fordi sjåføren overvurderer sine egne evner eller har mangelfull erfaring.

Lenke til kommentar

Jeg synes du har en ufattelig negativ holdning Sluquet. Jeg har ikke sett ned på noen på noen måte, annet enn at jeg har gitt uttrykk for at jeg ikke er enig i at

 

a) 16'åringer skal kunne ta en "test" som gjør at de skikker seg til å øvelseskjøre uten L

b) at den røde L'en skal fjernes helt.

 

Min bruk av ordet n00b er ikke så negativt ladd som det virker som du har tolket det. Jeg beklager virkelig at jeg ikke brukte det korrekte norske ordet for nybegynner istedet. Jeg var ikke oppmerksom på at det fantes så grinete folk her i tråden :) Dette er herved notert

Lenke til kommentar
Ja huff det er farlige greier dette med folk som viser ekstra aktshomhet mot folk med rød L på :dontgetit:

 

Var det dét jeg skrev? Nei. Jeg skrev at personer som deg, selvutnevnte verdensmestere med nesten ingen erfaring i trafikken, er minst like farlig som personer som øvelseskjører.

 

 

Har L_C sagt at h*n er verdensmester?

Jeg kan ikke huske å ha lest det skjønner du ;)

 

Jeg er enig med L_C som faktisk har et par gode poeng, selvom h*n

ikke hadde hatt lappen eller bare har hatt den i 11 måneder ;)

 

 

Husk å ikke legg ord i en persons munn,

om personen ikke har lagt de der selv!

Lenke til kommentar

For en diskusjon.

Selvfølgelig skal en amatør av en 16åring(20,30, whatever) ha Lskilt bakpå bilen.. Det er for å opplyse andre om at her kjører det en uerfaren, og de bak skal ta hensyn til det, og være obs på hva som kan skje.

 

Den siste tiden hvor jeg har kjørt bil har jeg ikke hatt skilt, rett og slett fordi vi har ikke og orker ikke å kjøpe -jepp, jeg er lat. buuu til meg.

 

Nå skal det sies at det er ikke bare de som øvelseskjører som burde hatt L. Har sittet på med mange som er rævva til å kjøre bil.

Hvem er det som bomgirer gang på gang, når man har hatt lappen i ett år liksom?? :roll: Ikke at det spiller å stor rolle..men uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...