Takkformeg Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Trokke dem blir skremt hvis du bremser, heller mer irritert... Holder meg til å dra fra dem ved fartsøkning jeg (irriterer like mye det ) Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 H*n som sitter i passasjersete som da står som "fører" av bilen og vil få bota.. Jada, sjølvsagt, men korleis er det med størrelsen på bota? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 min personlige mening om dette er og var på tidspunktet jeg kjørte med L at fokuset når man kjører bør ikke være på hva som er bak deg men hva som er forran og å irritere seg over oppførsel til alle andre fører bare til magesår. uansett om du har L eller ikke så er det alltid noen som bare skal forbi (enten for å ligge først 10 under ellerfor å kjøre fort) eller ligge helt oppi rumpa på deg fordi de kan. blir bare unødvendig stresset av å tenke på hvor nærme den bak ligger osv når man kjører. hold fartsgrensen og følg trafikkreglene så får folk ta det som de vil. Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 (endret) Jeg har øvelseskjørt i snart 2 år, har aldri merket noe lignende utenom det som skjedde for 1 uke siden. Jeg øvelseskjørte på motorveien med 'L' skiltet bakpå. Skulle til elkjøp for å kjøpe en ny tv, på vei dit så var det en person i en Citroen som kjørte i 70 km/t på 90 sone. Det begynte å samle seg biler bak så jeg tenkte å kjøre forbi han siden han ligger 20 km/t under fartsgrensa. Med engang jeg legger meg over i venstre felt og gir på til 90 km/t og har kommet ca. 1 billengde foran Citroen'en så begynner han å gi på som faen, han la seg rett ved siden av meg på høyre felt. Jeg tenkte å bremse ned å legge meg over til høyre feltet igjen, men så er det 3 biler bak meg som ligger ganske tett, jeg bremset rolig ned og blinket til høyre og den drittsekken i den citroen'en bremsa ned han også. Jeg kom ingen vei. Jeg bremset rolig ned helt til 70 km/t og da gadd jeg ikke mer og ga bånn gass og dro igjen han og la meg over til høyre felt. Måtte dra bilen opp til ca. 110 km/t sånn at jeg kom trygt tilbake til høyre felt. Jeg merket at han også ga på når jeg ga bånn gass. Jeg fikk kjeft fra faren min for å ta denne beslutningen, jeg vet ikke hva annet jeg skulle ha gjort. Jeg følte meg helt utrygg etter det han gjorde, jeg kunne verken svinge eller bremse for mye fordi jeg må ta hensyn til trafikken bak også, og han drittsekken i Citroen'en skulle ha blitt anmeldt. Jeg skulle ha notert skilt nr. til Citroen'en og bilen bak som kunne ha vært en god vitne. Endret 11. august 2008 av MercedesMotor Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Han dusten i citroen'n fikk ødelagt stoltheten sin da han ble passert av en L stakkar.. Er så mange av de dustene.. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg kommer til å bli sånn dust selv (ikke som i tilfellet til MercedesMotor, for jeg kjører aldri så seint =P ) Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Han dusten i citroen'n fikk ødelagt stoltheten sin da han ble passert av en L stakkar.. Er så mange av de dustene.. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg kommer til å bli sånn dust selv (ikke som i tilfellet til MercedesMotor, for jeg kjører aldri så seint =P ) hehe så du komme til å ta igjen på de stakkars uskyldige 'L' folka. :!: Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Jaja... Alltid... Nei, men kommer til å bli hissig på å komme forbi Men ikke sånn kjøre forbi 100 meter før jeg skal svinge av veien aktig Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 (endret) Jaja... Alltid... Nei, men kommer til å bli hissig på å komme forbi Men ikke sånn kjøre forbi 100 meter før jeg skal svinge av veien aktig hehe Why drink and drive, when you can smoke and fly? Endret 11. august 2008 av MercedesMotor Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 L skiltet er nødvendig. Når jeg kjører bak en N00b med L-skilt så er jeg forberedt at han kveler bilen i rundkjøringa, bråbremser foran fotgjengerfelt, eller legger seg i feil felt før rundkjøring. Med L-skiltet har vi bedre mulighet til å se de tullingene som er ute og kjører uten lappen Jada, dere er sikkert kjempeflinke å øvelseskjøre, men dere har ikke lappen. Dere har ikke bestått en test som sier at dere kan nok om bilen og trafikken til å slippes på veiene alene. Jeg er mer for at det innføres ett grønt L-skilt som ferske sjåfører må bruke første 2 mnd etter bestått førerprøve for eksempel . Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Ja, L-skiltet er nødvendig. Men det skal gjøre at andre blir flinkere til å ta hensyn. Det har dessvere motsatt effekt... Jeg synes politiet skal kjøre rundt i sivilbiler med L-skilt for å ta disse drittsekkene... ikke fjern L-skiltet, fjern idiotene av veien! Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Ser selv at det er ikke alltid folk kjører forbi uten grunn, satt på med en kar jeg kjenner igår, da traff vi på en L bil som holdt 65-70 i 80 sonen og vaklet frem og tilbake på veien.. Kjørte selvfølgelig forbi den. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Syns at det burde ver ein mindre prøve som ein kan ta når som helst etter at ein er 16 som viser at eg kan kjøre, og kan sleppe å bruke L-skiltet. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Kan ikke huske å ha opplevd spesielle situasjoner på grunn av L-skiltet, egentlig. Etter min mening er L-skiltet nødvendig. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Antagelig ville mye av problemet vært løst ved å påby bruk av L i tre-fem år etter at du fikk sertifikat. Det har vært en debatt i avisene for en stund siden om det skulle bli påbudt å kjøre med en grønn "L" de to første årene med førerkort. Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 L skiltet er nødvendig. Når jeg kjører bak en N00b med L-skilt så er jeg forberedt at han kveler bilen i rundkjøringa, bråbremser foran fotgjengerfelt, eller legger seg i feil felt før rundkjøring. Jeg ser nå ikke mer enn en håndfull biler som legger seg riktig i rundkjøringer i løpet av en dag på jobb(jobber som servicetekniker i Oslo, blir mye kjøring), og jeg tør påstå at de med L'ene er langt flinkere på det enn de skallede 40-åringene med tysk penisforlenger og baklyssyndrom. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 I løpet av det siste året kan jeg telle på en hånd det antallet bilister jeg har sett som har kjørt feil i rundkjøringene her i byen. Da snakker jeg om å plassere seg i feil fil i forhold til hvor de skal hen, eventuellt også til de idiotene som stopper midt i rundkjøringa for å slippe frem andre. Jeg må dog innrømme at jeg har møtt en del gale trøtte kvinner i 40'årene , som nær har meid meg ned mens jeg har vært i rundkjøringen, og de var på vei inni. Rundkjøringskunnskapene kunne lett vært bedre her til lands. MEN! Den røde L'en forteller meg at en 16'åring kan sitte bak rattet. Det forteller meg også at sjangsen er stor for at denne 16'åringen kan finne på å gjøre noen feil som jeg ikke forventer av en bilist med lappen. Derfor vier jeg ekstra mye opmerksomhet, og er forberedt på mye mer når jeg ser den røde L'en. Det er ikke lenge siden jeg hadde rød L selv. Jeg kjørte opp for 11 måneder siden. Har aldri hatt negative opplevelser med å kjøre med rød L. Og lengre oppe er det noen som synes det burde vært en prøve man kunne ta når man har fyllt 16, som beviser at man kan kjøre - slik at man får fjernet L'en. Denne prøven heter førerprøve, og kan tas når du er fyllt 18. Jeg blir sikkert halshugget når jeg sier at jeg skulle ønske det var 20'årsgrense på å få sertifikat i Norge. Men det er så ufattelig mange gærne 18'åringer på veiene Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 (endret) Jeg blir sikkert halshugget når jeg sier at jeg skulle ønske det var 20'årsgrense på å få sertifikat i Norge. Men det er så ufattelig mange gærne 18'åringer på veiene Skal hente en øks jeg. Endret 19. august 2008 av MercedesMotor Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor I løpet av det siste året kan jeg telle på en hånd det antallet bilister jeg har sett som har kjørt feil i rundkjøringene her i byen. Da snakker jeg om å plassere seg i feil fil i forhold til hvor de skal hen, eventuellt også til de idiotene som stopper midt i rundkjøringa for å slippe frem andre. Jeg må dog innrømme at jeg har møtt en del gale trøtte kvinner i 40'årene , som nær har meid meg ned mens jeg har vært i rundkjøringen, og de var på vei inni. Rundkjøringskunnskapene kunne lett vært bedre her til lands. MEN! Den røde L'en forteller meg at en 16'åring kan sitte bak rattet. Det forteller meg også at sjangsen er stor for at denne 16'åringen kan finne på å gjøre noen feil som jeg ikke forventer av en bilist med lappen. Derfor vier jeg ekstra mye opmerksomhet, og er forberedt på mye mer når jeg ser den røde L'en. Det er ikke lenge siden jeg hadde rød L selv. Jeg kjørte opp for 11 måneder siden. Har aldri hatt negative opplevelser med å kjøre med rød L. Og lengre oppe er det noen som synes det burde vært en prøve man kunne ta når man har fyllt 16, som beviser at man kan kjøre - slik at man får fjernet L'en. Denne prøven heter førerprøve, og kan tas når du er fyllt 18. Jeg blir sikkert halshugget når jeg sier at jeg skulle ønske det var 20'årsgrense på å få sertifikat i Norge. Men det er så ufattelig mange gærne 18'åringer på veiene Ang. sistnevnte er det kanskje veldig enkelt for meg å si, siden jeg har fylt tjue og har hatt lappen i drøyt to år allerede. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 På en måte enig, på en måte uenig.. Man lærer fortere og bedre jo yngre man er, så skeptisk.. Begynne læren tidligere kanskje? Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Det handler ikke om at man lærer bedre jo yngre man er. Jeg har mine tvil om at en på 20 er så mye tregere i læringen enn en på 18. Det handler om umodne 18'åringer som kjøper seg gamle vrak av biler som de mekker på, senker, soter og gudene vet hva. For så å ta de ut på veien for å "teste grenser". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå