underground Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Jeg mener at L skiltet er noe forbanna tull. Enten så er folk i trafikken altfor hensynsfulle at det ikke er realistisk engang. Eller så gjør de alt de kan for å stresse den som øvelseskjører. Hadde skiltet på 1 uke tilsammen fra jeg var 16- jeg tok lappen og det var mye mer behagelig å kjøre uten. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Man føler seg jo som en idiot med det forbanna skiltet bak på bilen Lenke til kommentar
curtiis Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Kan for moro skyld nevne en gang jeg øvelsekjørte og nettopp dette skjedde, at en bil kom uforsvarlig nært bak meg. Jeg satte bilen i revers for å tenne ryggelysene og ruset motoren for skremme han. Han tutet og viste fingeren. Var jammen fristende å slippe clutchen da. Jeg hadde jo L-en jeg, så min feil hadde det ikke vært. 6105000[/snapback] Jo din feil hadde det blitt, rygger du på noen så er det din feil uansett. Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Kan for moro skyld nevne en gang jeg øvelsekjørte og nettopp dette skjedde, at en bil kom uforsvarlig nært bak meg. Jeg satte bilen i revers for å tenne ryggelysene og ruset motoren for skremme han. Han tutet og viste fingeren. Var jammen fristende å slippe clutchen da. Jeg hadde jo L-en jeg, så min feil hadde det ikke vært. 6105000[/snapback] Jo din feil hadde det blitt, rygger du på noen så er det din feil uansett. 6105816[/snapback] Mulig, men når han se en L så har han plikt til å holde avstand. Forsikringen hadde dekket skadene på vår bil. Kanskje også på hans, men det hadde svidd mest på hans side uansett. Og skjønner ikke helt hvorfor folk føler seg dumme med L-skiltet på. Samtlige har vært der. Langt i fra alle fortjener å ta det bort. Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 (endret) Kan for moro skyld nevne en gang jeg øvelsekjørte og nettopp dette skjedde, at en bil kom uforsvarlig nært bak meg. Jeg satte bilen i revers for å tenne ryggelysene og ruset motoren for skremme han. Han tutet og viste fingeren. Var jammen fristende å slippe clutchen da. Jeg hadde jo L-en jeg, så min feil hadde det ikke vært. 6105000[/snapback] Hvordan i all verden klarte du dette? Men alle biler jeg har kjørt, som har manuelt gir er det umulig å få giret i rev. når en beveger seg fremover. Trodde det var en sperre på de fleste biler. Nå er elste jeg har kjørt bare 11 år gammel, så om det er mulig på langt eldre biler vet jeg ikke. Kan for moro skyld nevne en gang jeg øvelsekjørte og nettopp dette skjedde, at en bil kom uforsvarlig nært bak meg. Jeg satte bilen i revers for å tenne ryggelysene og ruset motoren for skremme han. Han tutet og viste fingeren. Var jammen fristende å slippe clutchen da. Jeg hadde jo L-en jeg, så min feil hadde det ikke vært. 6105000[/snapback] Jo din feil hadde det blitt, rygger du på noen så er det din feil uansett. 6105816[/snapback] Mulig, men når han se en L så har han plikt til å holde avstand. Forsikringen hadde dekket skadene på vår bil. Kanskje også på hans, men det hadde svidd mest på hans side uansett. Og skjønner ikke helt hvorfor folk føler seg dumme med L-skiltet på. Samtlige har vært der. Langt i fra alle fortjener å ta det bort. 6106506[/snapback] Selv om du har L på bilen er du ikke tatt vekk fra ansvaret. Du læres opp av personen du kjører med som har fult ansvar for begge. Det kan hende forsikringselskapet hadde sagt at nei, her har dere gjort en så elementær feil, som i tilleg kanskje er gjort med vilje, at vi ikke vil dekke dette for dere. Selv om de ikke har sett at du "rygget", så har du bråbremset uten en god grunn, og det er det faktisk folk som har tapt saker på. Eksempel som jeg høre da jeg øvelseskjørte: Mann som hadde bråbremset for et ekorn i veien og blitt påkjørt bakfra av en annen. Men forsikringsselskapet ville ikke dette det, for et ekorn var ikke noe som var nødvendig å bremse slikt for... Skjønner pokkers meg ikke hva alle her egentlig griner for heller. Det er ca 2 år hvor dere kjører med L på bilen, hvor dere skal lære å bruke den. Da kan dere like så godt lære med en gang at ikke alle bilister er like gode til å vise hensyn, samt prøve og ikke bli en sånn sjofør selv.... Blir du veldig lei av en som ligger og presser langt oppi, sving av veien, vær den som viser hensyn og slipp den/de forbi. Værre er det egentlig ikke. Endret 15. mai 2006 av zeltex Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 15. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2006 Det er mange som gjør det de kan for å gjøre livet surt for de som lærekjører, og noe sånt er ikke bra. Det er bra at noen klarer det uten problemer, men poenget er at det L-skilt fører til av farlige situasjoner på veiene. Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 (endret) Zeltex: Du hoppet sikkert over de siste postene rett før. Det var snakk om å stoppe i en bakke for så å ta løst igjen. Da er det skummelt når noen kommer altfor nært. Nøler man litt for lenge med pedalarbeidet så ruller du fort bak i bilen bak. edit: Enig i det midterste avsnittet ditt, men det var ikke slik jeg mente det. Selvfølgelig bråbremser man ikke på en strekke. Det var snakk om at personer som ser et L-skilt på en bil som har stoppet i en bakke og f.eks venter på grønt lys, bør holde seg ekstra på avstand fordi de er kanskje ikke så stødige på bakkestart enda og det lett kan ende med et lite smell. I situasjonen jeg nevnte i første quoten din var bilen bak så hensynsløs at jeg tente ryggelysene bare for å skremme han Endret 15. mai 2006 av Steffenm Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Det gjør ikke det. Er kanskje noen ganger hvor en opplever sånne situasjoner. Majoriteten av de som kjører er flinke og viser hensyn når de ser en L. Virker som om du har hengt deg opp i de som ikke viser like mye godvilje ovenfor L-kjørere. Da skal du som L være flink og vise at: ok, siden jeg tydligvis kan mer enn deg om trafikksikkerhet trekker jeg meg og lar deg passere, enten ved å svinge inn på bensinstasjon eller inn i en gate og stoppe.... må nesten slutte med det samme.. Værre er det egentlig ikke. Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Zeltex: Du hoppet sikkert over de siste postene rett før. Det var snakk om å stoppe i en bakke for så å ta løst igjen. Da er det skummelt når noen kommer altfor nært. Nøler man litt for lenge med pedalarbeidet så ruller du fort bak i bilen bak. 6106584[/snapback] Jaok, da var det noe jeg ikke fikk med meg, beklager Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 15. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2006 Det gjør ikke det. Er kanskje noen ganger hvor en opplever sånne situasjoner. Majoriteten av de som kjører er flinke og viser hensyn når de ser en L. Virker som om du har hengt deg opp i de som ikke viser like mye godvilje ovenfor L-kjørere. Da skal du som L være flink og vise at: ok, siden jeg tydligvis kan mer enn deg om trafikksikkerhet trekker jeg meg og lar deg passere, enten ved å svinge inn på bensinstasjon eller inn i en gate og stoppe.... må nesten slutte med det samme.. Værre er det egentlig ikke. 6106595[/snapback] Da har du misforstått hva denne diskusjonen handler om. Stort sett hver gang jeg lærekjører må absolutt de fleste bilene suse forbi i farlige situasjoner, bare for å vise seg frem eller for å plage meg. Dette kan hende flere ganger per km. Om jeg skal svinge av veien hver gang jeg ser en bil, så kan jeg ikke være på veien. Der hvor jeg bor er det ivertfall få som tar hensyn. Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Jeg blir litt nysgjerrig på hvor du bor? Var det søre ytre sunnmøre du sa? Selv kjørte jeg mest i Ålesund kommune, og litt i de rundt. Brusdalen (Skodje) og Sula. Opplevde noen folk som ble unødvendig provosert her også, men ikke til den grad du gir inntrykk av. Det var flest av de som respekterte L-skiltet. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 15. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2006 Jeg blir litt nysgjerrig på hvor du bor? Var det søre ytre sunnmøre du sa? Selv kjørte jeg mest i Ålesund kommune, og litt i de rundt. Brusdalen (Skodje) og Sula. Opplevde noen folk som ble unødvendig provosert her også, men ikke til den grad du gir inntrykk av. Det var flest av de som respekterte L-skiltet. 6106630[/snapback] Jeg kjører mest i Ulstein(hvor jeg bor), Hareid og Herøy kommune, og her er det veldig mange som ikke viser hensyn. Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 (endret) Jeg blir litt nysgjerrig på hvor du bor? Var det søre ytre sunnmøre du sa? Selv kjørte jeg mest i Ålesund kommune, og litt i de rundt. Brusdalen (Skodje) og Sula. Opplevde noen folk som ble unødvendig provosert her også, men ikke til den grad du gir inntrykk av. Det var flest av de som respekterte L-skiltet. 6106630[/snapback] Jeg kjører mest i Ulstein(hvor jeg bor), Hareid og Herøy kommune, og her er det veldig mange som ikke viser hensyn. 6106641[/snapback] Ok, det kan jeg faktisk tenke meg. Er av og til på besøk på Hareid/Ulstein-landet og det er en litt annen bilkultur der. Blitt forbikjørt noen ganger på "eidet"? Har også lagt merke til at det er et absurd antall Volvo 240 der i forhold til innbyggertall! Kan det stemme? Endret 15. mai 2006 av Steffenm Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 15. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2006 (endret) Jeg blir litt nysgjerrig på hvor du bor? Var det søre ytre sunnmøre du sa? Selv kjørte jeg mest i Ålesund kommune, og litt i de rundt. Brusdalen (Skodje) og Sula. Opplevde noen folk som ble unødvendig provosert her også, men ikke til den grad du gir inntrykk av. Det var flest av de som respekterte L-skiltet. 6106630[/snapback] Jeg kjører mest i Ulstein(hvor jeg bor), Hareid og Herøy kommune, og her er det veldig mange som ikke viser hensyn. 6106641[/snapback] Ok, det kan jeg faktisk tenke meg. Er av og til på besøk på Hareid/Ulstein-landet og det er en litt annen bilkultur der. Blitt forbikjørt noen ganger på "eidet"? Har også lagt merke til at det er et absurd antall Volvo 240 der i forhold til innbyggertall! Kan det stemme? 6106644[/snapback] Ja det stemmer! Jeg kjørte til Hareid senest i går, og jeg så mange slike Volvoer, og bilkulturen er ikke til å skryte av nei. På strekningen fra Hareid og over eidet har jeg blitt forbikjørt utallige ganger, jeg kan faktisk ikke huske at jeg ikke har blitt forbikjørt der. Bilene som kjører forbi er som regel Volvo 240, Ford Sierra 2.0 CL eller "dyre" og nyere biler. I går var det en av forbikjørerene som svinget av 100m etterpå. Det viser at de vil demonstrére. Edit: Jeg bor faktisk rett over eidet, like ved hotellet. Endret 15. mai 2006 av efikkan Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Jeg kan (boende i Trondheim), ikke si jeg kjenner meg helt igjen med de fleste av dere. Kan ikke huske en eneste ubehagelig episode med biler som skulle kjøre forbi eller "tøffe" seg. Om man vil holde avstand fra en bil hvor man ikke vet hvor kvalifisert hverken elev eller veileder er, har jeg god forståelse for at man vil holde avstand. Gjør ikke det samme selv på vanlige småveier, men er det en motorvei med fartsgrense 80++, holder jeg et ekstra øye med biler med L på. Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Jeg kjenner meg veldig igjen i dette! Da jeg var på trafikkopplæring sa han som var instruktør at det var påbudt med L, men at det ikke var noen bot for å kjøre uten. Så etter to uker med at folk kjørte forbi meg på alaksens steder var jeg lei og tok den av. Problem solved. (Jeg er ikke 100% sikker på at det han fra opplæringen sa stemmer så jeg ville ikke vedda på det) Lenke til kommentar
Tinker Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Kanskje det er annenledes der du bor. Jeg bor ivertfall på Sunnmøre, og her er det et velkjent problem. 6104275[/snapback] Sunnmøring her også. Og ja, når jeg øvelseskjørte var det absolutt et problem. Ble en del farlige forbikjøring og generell nå-skal-jeg-tøffe-meg oppførsel. 6104723[/snapback] Litt OT kanskje, men det er vel sunnmøringens natur som kommer tilsyne. Opp og fram, tid er penger. Dere vet vel hvordan Vigeland skaffet seg modell til Monolitten i Vigelandsanlegget? Litt av det samme. Er forsåvidt enig i at L- skiltet er bare tull. Den tida er du jo under vegleding av en erfaren sjåfør. Men, og det er alvor. Det første året etter at du har førerkort burde du ha et skilt på bilen. Feks NTF (nettopp tatt førerkort) i store bokstaver. For det er da det er farlig, og andre traffikanter bør være obs. Har jobbet i akuttmottak ved sykehus mange år og jeg har aldri sett en L-fører, men du verden så mange NTF' ere! Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Fordel: Informerer andre billister at det er mindre dyktig / lærende sjæfør ute å ferdes. En veiledning til andre traffikanter. Ulempe: Hissige og agressive sjåførere som prøver å skremme den vedkommede som kjører og synes det er komisk. Utfordrer også den øvelseskjørende. Utgjør en stor fare for andre også. Farlig forbikjøringer, belysning, tuting osv. er kjente handlinger. Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Tinker: Jeg kjenner meg ikke igjen i "Den typiske sunnmøring" i det hele tatt. Det må være en myte. Ingen av de jeg kjenner stresser på den måten. Ikke noe ekstraordinært i forhold til vanlige businessfolk som kan bo hvor som helst i landet. Tror travle aksjemeglere med dress og handsfree er mer utbredt på østlandet Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Har ikke merket noe til dette her jeg... kjørt i snart 2 år med skiltet... 6104258[/snapback] Kanskje det er annenledes der du bor. Jeg bor ivertfall på Sunnmøre, og her er det et velkjent problem. 6104275[/snapback] Jeg tror heller ikke det går an å finne en erstatning til den røde L. Poenget er å fortelle andre trafikanter om at sjåføren er fersk og lærekjører. Noen tolker det "Å nei, her gidder vi ikke å ligge bak. Vi må forbi". Mens noen tolker det korrekt; "Her holder vi litt avstand og gir han nok handlingsrom". Skjønte du poenget mitt? Følte det ble litt mye virrvarr. 6104723[/snapback] Jeg opplevde det som et problem at folk tok altfor mye hensyn, så etter bare noen dager etter at jeg fylte 16 tok vi den av kjørte aldri med den mer Ikke helt enig i at den burde fjernes, men det burde ikke være påbudt å kjøre med den på bilen, heller valgfritt... Fordel: Du kan velge selv på hvor flink og trygg du er på kjøringa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå