Gå til innhold

LCD skjerm gir såre øyner? +Funker d med 2xCRT?

Taggi

Anbefalte innlegg

Kjøpte for noen måneder siden en LACIE photon 20tommer lcd skjerm men fikk veldig raskt problemer med veldig såre/vonde øyner, flere som har dette problemet?. Måtte derfor gå tilbake til min gamle crt som funker greit enda, men selvfølgelig surt å ikke kunne bruke en skjerm til 6k. Er det noe spesielt med LCD skjermer som kan forårsake dette?

Uansett, problemet er at jeg brukte den tildels i en 2skjerms-løsning med min gamle skjerm når jeg jobber og trenger derfor en ny skjerm. Bare lurte på om det fungere like greit med 2crt skjermer eller vil det bli flimring på skjerm ved å ha to slike nært hverandre? 2crt vil også ta stor plass, finnes det noen relativt smale crt skjermer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig sannsynlig at du har samme problemer som jeg hadde - for sterkt skjermlys, for høy lysstyrke i et for lite belyst rom. Selv med skjermens Light View satt på "Night photo" kan det fortsatt være intenst. Hadde øyerykninger blant annet. Etter justering gikk det fort over.

Løsningen ble å bruke skjermkortet til å justere ned kontrastnivået/lysstyrke nivået. I mitt tilfelle bruker jeg f.eks. på denne maskinen ATi sitt Catalyst Control Center og går inn i "Color" og sette Contrast på 50. Når det er sterkt sollys, som i disse dager, kan man heller justere det tilbake opp...og ned igjen på kveldstid.

Årsaken er nesten garantert at LCD skjermen har en lysstyrke nesten det dobbelte av CRT skjermer (LCD skjermer bruker bakbelysning, denne kan være veldig intens) som er langt høyere enn CRT skjermen(e) du har og at du vil trenge litt tid på å venne deg til dette :)

EDIT: !"#"!¤"¤AS@£€$@£, elsker dette forumet noen ganger.

Endret av Boye
Lenke til kommentar
Har du prøvd og sette til 75Hertz på skjermen?

6103769[/snapback]

Hadde den på max frekvens tror jeg.

Høres ut som samme problem som deg ja Boye, begynte å skjegle(typo?) når jeg lukket øynene. Skal prøve med instillingene som du anbefalte, se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...