Gå til innhold

Corecenter alarm går når sidedeksel settes på?

hol

Anbefalte innlegg

Etter å ha byttet chassis går nå alarmen på CoreCenter Cool'n'Quiet hver gang jeg skrur på PC'en. Tar jeg av sidedekslet slutter alarmen og gå. Jeg kan ikke se at verdiene på CoreCenter endrer seg om sidedekselt er av eller på. Ingen verdier blinker rødt men alarmen går alikevel. Noen som har noen forslag til hva dette kan skyldes?

I kampen mot støy har jeg nå følgende config:

- Lian Li 6070 Scand chassis med støymatter

- MSI K8N Neo4 Platinum

- AMD 3500+ med Zalman CNPS9500 vifte

- NVIDIA GeForce 6600 GT med Zalman Quiet VGA Cooler vifte

Jeg kjører siste BIOS versjon og Corecenter fra MSI ver. 2.0.1.2. Cool'nQuiet er aktivert i BIOS og strømstyring er satt til minimal.

Jeg har følgende verdier i CoreCenter i øyeblikket:

- Vcore 1.08 - 1.51 v

- 3.31 v

- 5.00 - 5.03 v

- 12.08 - 12.14 v

- cpu temp 34'C

- sys temp 35'C

- cpu fan speed rundt 1240 rpm

- nb fan speed rundt 7670 rpm

På forhånd takk for hjelp!

Endret av hol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd å justere disse men det har ingen virkning :(

Kan ikke skjønne at det er noe annet som forandrer seg enn luftflyten når jeg fjerner sidedekselet - alle temperaturer er relativt konstante og burde være langt under faresonen...

Lenke til kommentar

Jeg avinstallerer gjerne CnQ hvis dette ikke gir meg noen fordel :) . Det er kun min egen uro for at noe er galt som gjør at jeg prøver å finne ut av hvorfor alarmen går - hadde aldri dette problemet før ombygging...

Kjenner du til andre overvåkningsprogram for temp, vifte etc som er verdt å bruke?

Lenke til kommentar
Speedfan er kanskje et alternativ som må prøves.

6103666[/snapback]

Sjekket kjapt en artikkel på PC World vedr. Speedfan. Ser slettes ikke dumt ut :)

Dette kan være et godt alternativ å prøve...

Bør jeg være bekymret pga CnQ alarmen jeg får eller kan det være CnQ i seg selv som gir falsk alarm?

Endret av hol
Lenke til kommentar
Speedfan er kanskje et alternativ som må prøves.

6103666[/snapback]

Sjekket kjapt en artikkel på PC World vedr. Speedfan. Ser slettes ikke dumt ut :)

Dette kan være et godt alternativ å prøve...

Bør jeg være bekymret pga CnQ alarmen jeg får eller kan det være CnQ i seg selv som gir falsk alarm?

6103724[/snapback]

Pga viften nesten står i ro vil du få alarm. Så er CnQ som gjør at alarmen starter. Jeg ser ikke poenget med å skru den av vis du vil ha en lydløs PC, jeg ville heller avinstallert corecenter.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Har prøvd å kjøre opp viftehastighetene for å se om alarmen stanser - men uten hell. Har i øyeblikket NB Fan på rundt 7670 rpm og og CPU Fan på rundt 3960 rpm. Alarmen forsvinner kun hvis jeg tar av sidedekslet på kabinettet...

Ser ut som løsningen blir å avinstallere CoreCenter, la CnQ være aktiv i bios og bruke Speedfan som overvåkning. Har installert Speedfan og kan ikke se at den viser noen unormale verdier :)

Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor CoreCenter utløser alarmen når jeg ikke kan finne noe galt :hmm: - kan endret luftstrøm i kabinettet utløse alarmen uten at det forøvrig har noen betydning?

Lenke til kommentar

Jeg har et socket 478-hovedkort fra MSI og CoreCenter lagde bare helvete for meg. Alarmer om vifter som ikke gikk når de gjorde det, pluss at den konstant stilte ned hastigheten på CPU-vifta uten at jeg hadde noe kontroll over det. Bruker SpeedFan nå, og alt er bare fryd & gammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...