Gå til innhold

Kan man 'un-kortslutte' en harddisk?


Anbefalte innlegg

Fjor: Jeg og en venn satt på kabelstrømper, hadde drivi på en stund og jeg klarte å koble to ledninger feil (vanlige 4-pins). Det hadde seg da slik at strømmen gikk igjennom denne feilkoblede ledningen og videre til harddisken. Ergo, når jeg fyrte opp maskina startet den ei. Eller, den startet men slo seg av i samme sekund. Jeg la harddisken, som forresten er en 120 GB Samsung Spinpoint, på hylla og kjøpte en ny 200 GB. (Meget surt, ja).

 

Har nå behov for en hdd til min gamle data (som var den jeg brukte da det skjedde) så det hadde vært fint om det faktisk var mulig å redde den.

 

Oppsummering; Jeg kortslutta en HDD for ca et år siden ved å koble 2 av de 4 ledningene i en vanlig 4-pins (molex?)-kontakt feil. Så snart jeg plugger inn harddisken starter og stopper maskina på nanosekundet. Hva eksakt har føkka harddisken så krafig at det skjer ved en feilkobling? Er det mulig å fikse?

 

Håper på svar. Alle svar hjelper ;-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har vel ikke kortsluttet, men heller gitt disken feil spenning?

Slikt er det somregel håpløst å reparere på, om du får tak i et nytt printkort til den så kan du jo bytte, men er nok enklere å kjøpe nytt.

Ellers så kan du jo studere kortet å se om det er en sikring / diode som er brent.

Lenke til kommentar

du har ikke kortsluttet noe fra det jeg kan lese, men heller gitt harddisken feil (for høy?) spenning.

 

Dersom du ikke får start på harddisken etter du har koblet den slik at den før riktig strøm igjen, så har du nok svidd noe i elektronikk-kretsene. Det er håpløst å reparere ved mindre du ihvertfall bytter ut hele elektronikk-kortet.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...