mintman Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 (endret) Jeg skal installere SUSE på pc'en min her, men kan ikke mye om Linux. Den skal installeres på en egen partisjon (H). Jeg har valgt Custom partisjonering og valgt at den skal bruke partisjon (H), men så står det også følgende: Set mount point of /dev/hda1 to /windows/C Set mount point of /dev/hda5 to /windows/D osv..... Er dette riktig eller vil jeg på noen måte slette Windows partisjonene mine? Endret 14. mai 2006 av gstavdal Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Den bare forteller deg hvor du vil finne Windowspartisjonene dine. Lenke til kommentar
mintman Skrevet 14. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2006 Ok, takk. så da er det riktig da.... Lenke til kommentar
einarjh Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Dette vil ikke slette partisjonene nei, men det vil gjøre dem tilgjengelige for lesing (eller også skriving, hvis det er FAT32) i Linux. Til opplysning: Primær partisjon 1 på disk 1 = hda1 Logisk partisjon 1 (partisjon 2) på disk 1 = hda5 Bokstavene de monteres under i /windows/ behøver ikke nødvendigvis stemme overens med hva de heter i Windows, det er bare gjetning fra SUSE-installeren. Lenke til kommentar
mintman Skrevet 14. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2006 Nå ble jeg i tvil igjen. Jeg har følgende partisjoner: C: D: E: F: G:H: Windows er på C: men jeg vil ha Suse på H: Følgende står i Partisjoneringvinduet mitt: Delete Windows partition /dev/hde1 (16.0 GB) -> Dette er H: disken Create swap partition /dev/hde1 (1.4 GB) Create root partition /dev/hde2 (6.0 GB) with reiserfs Create partition /dev/hde3 (8.5GB) for /home with reiserfs Set mount point of /dev/hda1 to windows/C Set mount point of /dev/hda5 to windows/D Set mount point of /dev/hda6 to windows/E Set mount point of /dev/hda5 to windows/F Set mount point of /dev/hda6 to windows/G Er dette greit, eller må jeg endre på noe? Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Det ser greit ut det, det er en veldig stor swap-partisjon, men alle windowspartisjonene dine er inntakte. Lenke til kommentar
mintman Skrevet 14. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2006 (endret) Nå er det litt krise her. Når jeg starter maskinen kommer det opp; GRUB loading, Please wait... Error 22 Ingenting skjer og jeg kommer hverken inn i Windows XP eller SUSE. Hva er feil? Edit: Jeg kom meg inn Windows XP ved å følge denne: http://www.neowin.net/forum/index.php?showtopic=292614 Men hvordan skal jeg nå boote til SUSE? Må alt installeres om igjen? Endret 14. mai 2006 av gstavdal Lenke til kommentar
mintman Skrevet 14. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2006 Jeg har nå forsøkt å reinstallere Suse 10.1, men samme feilmeldinga kommer opp: GRUB loading, Please wait... Error 22 Noen som vet hvordan jeg kan unngå dette. Jeg har søkt rundt på nettet, men ikke funnet en løsning. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 virker som det er noe feil med bootloaderen. såvidt jeg husker så skal innstalasjonsprogrammet til Suse kunne fixe denne. Du kan eventuelt starte innstalasjonscd'en til windows og reparere MBR derfra, men da vil du ikke få tilgang til Suse... Lenke til kommentar
mintman Skrevet 14. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2006 Du kan eventuelt starte innstalasjonscd'en til windows og reparere MBR derfra, men da vil du ikke få tilgang til Suse... 6105149[/snapback] Ja det har jeg fått til. Men prøver å installere en gang til, og akkurat det samme skjer igjen. Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Hva slags disker har du? SATA, SCSI, ATA? Tok bare et kjapt søk på google, og så noe på skolelinux sine mailinglister om at det hjalp å endre rekkefølgen på diskene. Lenke til kommentar
mintman Skrevet 15. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2006 Kjører SATA disker, men med IDE tilkobling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå