Melkekartong Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Er på utkikk etter en metode for å kjøle ned en filserver med 15++ HDDer. Blokker for en og en harddisk som må monteres i en 5,25" slot er uaktuelt Har kikka litt smått på fasekjøling, men det virker nokså ekstremt å prøve å få kabinett/CPUtemperatur ned til -40°C. En kabinetttemperatur på 5-10°C hadde vært greit. Da kan vel også kabinettet luftisoleres og at man kjøler ned kabinettet kun ved hjelp av en vifte som sørger for luftsirkulasjon og en fordamper (det 'motsatte' av en radiator?) som kjøler lufta? Noen som vet om noen norske/skandinaviske sider/webshops som omhandler fasekjøling? Lurer på om jeg skal ta en tur på dynga og sjekke om jeg finner en fin fryser evt. et fint kjøleskap ;p Lenke til kommentar
bakela00 Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 hva med denne?: http://www.psdata.no/ps.asp?it=110951&mlevel= den bruker 3x5,25" slotter og gir deg 4x3,5" slotter... Så du får extra plass i tillegg Har ikke prøvd den selv, men har blitt fortalt av en som har en slik, at det funker fett å feste i et hvilket som hlst kabinett! som du ser er det integrert vifte i boxen, så den holder nok temp nede Kan jo bli litt bråk om du trenger mange da.. Det har også vært ubekreftet leveringstid på den lenge nå... snart en mnd tenker e.. Har lagt inn bestilling på 2 stk, så jeg skal få de så fort de blir tilgjengelige Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 14. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2006 I dag bruker jeg en fra Microplex. Tar opp 2x5,25" brønner og gir plass til 3x3,14" enheter. Vifte på den óg (tom. filter). Er igrunn ganske fornøyd med den, men jeg tenkte å ordne noe kraftigere. Dersom viftene står og blåser i et rom som allerede er 30°C, tviler jeg på at den lille mengden luft fra vifta på drevramma kan kalles kjøling ;P Lenke til kommentar
bakela00 Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 har du link til den eller? Begynner å gå lei av å vente på den fra ps.. evt et navn? Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 14. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2006 http://www.microplex.no/product.aspx?pid=WIN7500B&mcat=c327 :] Billig er den óg. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Her er nok noe som kan passe deg... http://www.asetek.com/main/page.asp?sideid=406 Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Overklokk kan nok bygge en fasekjøler som kjøler lufta til deg, som feks ned til 5-10C Burde duge for å kjøle ned maskinen det. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Eller bare rett og slett vannkjøling på diskene? Trenger da ikke noe ekstremt, 30-35 grader må da være grei temp på disker? Om du likevel vil ha det så kan du jo skaffe en waterchiller da Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 17. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2006 Jepp. Lurt litt på Vapochill, men trenger noe jeg kan utvide. Dersom jeg en dag vil finne på å kjøpe et større serverkabinett eller bygge et eget kabinett, skal det bare være å dra ut opplegget fra det eksisterende kabinettet og stappe det inn i det nye. Vannkjøling på diskene er også aktuelt, men jeg har aldri sett en virkelig god løsning på det.. At hver disk skal ta opp en 5,25" brønn er uaktuelt Trenger ikke store fasekjøleren til å kjøle ned kabinettet til 5-10C men hvordan er det med støy? (serveren står på et kaldloft, utrolig irriterende hvis den skal begynne å dure som en ultragigantisk kompressor ) Lenke til kommentar
magnulf Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Kan jo eventuelt lage HDD "vannblokk" sjøl da?... Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Kan jo eventuelt lage HDD "vannblokk" sjøl da?... 6119577[/snapback] Det var noe slikt jeg tenkte på, kobberplater så får du til et passende koselig "rack". Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Den ultimate løsningen er jo en slik som jeg har: http://www.frozencpu.com/ex-blc-225.html men til å kjøle en filserver med 15 disker, så blir det jo fort veldig dyrt. Det eneste brukbare for å kjøle sånne mengder disker blir luftkjøling i slike "blokker" som er linket opp tidligere. Kjører selv en server med 4 slike blokker med èn 80mm vifte på hver (altså 12 disker). Fungerer helt fint det. Så lenge diskene hodler seg rundt en 30-40C så er jo det helt helt greit. Lite behov for å superkjøle en harddisk i grunn. -Stigma Lenke til kommentar
Emmerhofferen Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Eg har ein filserver nere i kjellaren, der har eg nokon viter som blåser på harddiskene, der diskene halder ein tempratur på 20-25 grader. Er dette for lav tempratur for diskene så dei kan bli øydelakt!? Kva tempratur bør diskene sånn ca. ver på? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Eg har ein filserver nere i kjellaren, der har eg nokon viter som blåser på harddiskene, der diskene halder ein tempratur på 20-25 grader.Er dette for lav tempratur for diskene så dei kan bli øydelakt!? Kva tempratur bør diskene sånn ca. ver på? 6175938[/snapback] Alt fra 5 til 55 grader er anbefalt. Helst sånn midt mellom der da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå