Gå til innhold

Hvor viktig er ram-kjøler på 7900GT?

Anbefalte innlegg

Hei.

Sett flere versjoner av 7900GT som ikke har ram-kjøler, selv om de kjører på relativt høye klokkefrekvenser (500+ core).

Se her og her.

Hvorfor har ikke disse kortene kjøleløsninger alà heatpipes eller kjøleribber på ram`en, når andre kort med tilsvarende hastigheter har(dette f.eks)?

Når jeg ser kort uten kjøling av ram, lurer jeg på hvor viktig det er (selv om det aldri skader med kjøling ;)).

Endret av Longinus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en vanlig ram modul, ikke til skjermkort, men til vanlig pc bruker ca 1,5w på hver brikke, så jeg regner med at watt forbruket på rammen på et skjermkort ikke er på så veldig mange watt, derfor trenger man ikke kjøling på et kort på vanlig hastighet.

dessuten hadde produsentene montert ramkjøling dersom det var nødvendig ;)

men om du skal oveklokke, så er det litt å hente på å montere ramsinks

Lenke til kommentar

Hei og takk for raskt svar.

Grunnen til at jeg lurte, er at jeg sendte inn mitt 7800GT tilbake til komplett på garanti, og får tilsendt et 7900Gt 512 GS som erstatning.

Kortet kjører på 550 core og ca 1600 på ram. Det er montert ramsinks, men jeg tenkte å klokke det ved å skifte ut kjøleren med en zalman v700 jeg har liggende. Det er problemer med å feste ramsinks`ene som fulgte med (de faller av, selv om det er "lim" på dem), og jeg tenkte å forhøre meg om det er krise om jeg kjører uten ramsinks (andre kort kjører ram på 1600 uten). Har ikke tenkt å overklokke ram, kun core.

:)

Lenke til kommentar

om det er ramsinks, så ville jeg brukt det også. men så bruker jeg alltid ramsinks, da jeg overklokker. alternativt så kan du bare kjøpe deg er sett nye ramsinks. du får slike som kommer med vf700/900 i løs vekt. eller i 8 pack da, men du skjønner.

Lenke til kommentar
Hei og takk for raskt svar.

Grunnen til at jeg lurte, er at jeg sendte inn mitt 7800GT tilbake til komplett på garanti, og får tilsendt et 7900Gt 512 GS som erstatning.

Kortet kjører på 550 core og ca 1600 på ram. Det er montert ramsinks, men jeg tenkte å klokke det ved å skifte ut kjøleren med en zalman v700 jeg har liggende. Det er problemer med å feste ramsinks`ene som fulgte med (de faller av, selv om det er "lim" på dem), og jeg tenkte å forhøre meg om det er krise om jeg kjører uten ramsinks (andre kort kjører ram på 1600 uten). Har ikke tenkt å overklokke ram, kun core.

:)

6101456[/snapback]

Først av alt.... HELDIGGRISEN! :D Det kortet blir vel fort en 25-35% oppgradering på ytelsen i forhold til det du hadde.

RAMsinks er strengt tatt ikke nødvendig, ikke om du ikke skal klokke RAM'en ihvertfall. Brikkene blir svinvarme, men de er designet for å tåle det. Det går nok bra. På den annen side er ramsinks veldig billige og enkle å installere, så jeg ser ikke noen egentig grunn til å ikke ha noen på, but thats just me =)

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk for info Stigma. :)

Prøvde å montere ramsinks på mitt tidligere 7800GT, de klebet seg bra fast og var vanskelig å rikke, men etter noen timer heavy gaming ble de mer og mer lealøse og noen datt av. Tror "limet" smeltet. :!:

Men vi (jeg) prøver igjen med ny optimisme.

Lenke til kommentar

Tror ramsinks er sykt viktig å ha på 7900GT kort, jeg har hadd 2 7900GT kort nå. Og begge har fått problemer etter et par dager, får ikke engang kjørt 3dmark test på kortet. Men når jeg klokker ned kortet så funker det. Funka fint i ca 1 uke. Så det er nok viktig å ha ram-kjøler på 7900GT kort.

Lenke til kommentar
Tror ramsinks er sykt viktig å ha på 7900GT kort, jeg har hadd 2 7900GT kort nå. Og begge har fått problemer etter et par dager, får ikke engang kjørt 3dmark test på kortet. Men når jeg klokker ned kortet så funker det. Funka fint i ca 1 uke. Så det er nok viktig å ha ram-kjøler på 7900GT kort.

6103014[/snapback]

du må kjøle baksiden av kortet, se i andre blogger, så ser du kjøleløsninger.

hvis du skal ha oc. Hvis det var "ic" disse strømgreien på baksiden som blir 80 grader. ved oc.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Det er små høydeforskjeller stort sett over hele kortet siden de forskjellige duppedittene har litt forskjellige høyder. Også kan PCB'et hvor disse er påmontert være litt forskjellig fra produsent til produsent, så blir nok vanskelig å lage en "universell" kjøleblokk.

En masse RAM-sinks med dobbelsidig termisk tape er nok det beste :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...