Gå til innhold

2 windows på 1 pc. Få C som driveletter på begge..

Anbefalte innlegg

Har innstallert windows på 2 partisjoner. Den første på "C", den andre på "D", sett fra den første windowsen.

Når jeg booter på den andre windowsen, har den "D" som boot-partisjon. Er vel forsåvid riktig det, men det skaper noe trøbbel, blant annet ved installering av programmer, særlig hvis man glemmer å gjøre om fra c:\program filer til d:\program filer...

Da havner programmet på feil partisjon og i væsrste fall overskriver det noe som alt er installert...

Noe defaulter jo til c:\windows og vil havne i feil windows uten at man kan gripe inn...

Kan man bruke "noe" for å skifte "D" til "C" på den andre windowsen, uten at det lager problem for den første windowsen?

Altså slik at begge windowsene har hver sin "c" som boot-disk... for å kalle det det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skjer når du installerer et program fra den andre windowsen, og du velger feks. d:\program filer\et-eller-annet og det programmet også putter doe i windows katalogen.

Da blir jo det sendt til c:\windows i stedet for d:\windows...

Lenke til kommentar

Nei det gjør det ikke.

Jeg skulle likt å visst hva for et dårlig kodet program som gjør det?

Merk at en del PCer med Windows ferdig installert har det på D. Det er dermed helt nødvendig at programmer finner den rette partisjonen, både til mappen Programfiler og Windows. Det går av seg selv.

Når programmer installeres og trenger å legge noe i Windowsmappen, vet de at de skal legge det i *den kjørende systempartisjonen*/Windows. Hva den kjørende systempartisjonen er, blir så sjekket mot Windowsregisteret. Så hvis du sitter på D og installerer noe, får programmet beskjed om at det er D/Windows som skal brukes.

Jeg sitter faktisk selv nå på en D-partisjon med XP. Og jeg har også Windows på C.

Endret av zjulik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...