Gå til innhold

RL: Hvilket våpen har du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er ak47 et veldig presist våpen da? Det er vel heller slagkraften og det at den er så stabil som den er som gjør den så populær?

6237250[/snapback]

 

 

AK47 er unøyaktig som hekkan. Det er ikke noe presisjonsvåpen (selvsagt det finnes unntak) ei er den vel særlig praktisk kontrollerbar?

 

Gammel sovjet militærdoktrine gikk ut på å putte mest mulig bly på målområdet, ikke nøyaktighet... At AK47 ikke var/er så nøyaktig ble jo også vist i vietnam, der M16 utklasset den på rekkevidde, men VC bare eliminerte problemet med å gå i nærkamp :p

 

Populæriteten til AK47 stammer nok fra 3 ting. Tilgjengelighet, pris og pålitelighet.

 

edit: huff, dette ble veldig off topic

6237275[/snapback]

 

 

M16 ble utviklet for helt feil formål(vietnam).

 

AK47 kunne de bare mose kolben i trynet på noen så besvimte de. Gjorde de det med M16 ødela de mest sannsynlig hele kolben. Var vel derfor mange amerikanere valgte å ta AK fra vietnameserne istedet for å bruke tjenestevåpenet.

Lenke til kommentar

ikke bare sot. (som forøvrig var hærens feil. Eugene Stoner hadde gitt dem ganske eksakte spesifikasjoner på hvilket type "krutt" de måtte bruke, men hørte de på ham? ) Den måtte holdes pinlig ren for å ikke jamme. Og som sikkert de fleste vet, så er ikke akkurat jungelen den reneste plassen å kjempe en krig...

Lenke til kommentar

jeg har en ag-3 tilgjengelig, er ikke min, men jeg har den...

den dreper på 3500m og er laget som ett presisjons-våpen, men er også hel-automatisk for å drepe mer effektivt med den(ja, det er laget for å drepe)

 

den er vel kraftigere enn ak-47 og mye mer pressist, og "klikk" er ekstremt skjeldent hvis det er ganske bra vedlikeholdt, og det tåler mye juling...

 

er på skytebana ca 2 ganger pr uke og har vært det siden januar

jeg har også brukt sporlys som vel ikke er tilgjengelig for sivile personer så vidt jeg vet :)

 

Ag3.jpg

Lenke til kommentar
AG3(eller G3A3) er vel det som skal være verdens beste tjenestevåpen for tida.

 

Blir en kombinasjon av kaliberet til AK47(7.62mm mon tro?) og nøyaktigheten til M16. Ser ut som et digg våpen.

 

Og hva er C-8 for noe rart?

6237204[/snapback]

AGen er digg den. Men den er en smule for kraftig til å brukes i bebyggde områder...

7.62 stemmer.

C8 bruker 5.56 ammo, og det at den i tillegg er kortere gjør den bedre egnet. Men som "skogs våpen" er AGen bedre etter min mening.

C8 wikipedia

Bilder av saken

6237254[/snapback]

 

 

det er forskjell på 7.62mm til AG3 og den til AK.

AGn bruker 7.62×51mm mens AK bruker 7.62x39mm

Lenke til kommentar
AG3(eller G3A3) er vel det som skal være verdens beste tjenestevåpen for tida.

 

Blir en kombinasjon av kaliberet til AK47(7.62mm mon tro?) og nøyaktigheten til M16. Ser ut som et digg våpen.

 

Og hva er C-8 for noe rart?

6237204[/snapback]

AGen er digg den. Men den er en smule for kraftig til å brukes i bebyggde områder...

7.62 stemmer.

C8 bruker 5.56 ammo, og det at den i tillegg er kortere gjør den bedre egnet. Men som "skogs våpen" er AGen bedre etter min mening.

C8 wikipedia

Bilder av saken

6237254[/snapback]

 

 

det er forskjell på 7.62mm til AG3 og den til AK.

AGn bruker 7.62×51mm mens AK bruker 7.62x39mm

6239160[/snapback]

 

Ok. Kjenner ikke til AKen jeg.

Men kaliberet stemmer. Siden det er diameteren på innsiden av løpet...

Lenke til kommentar
Har tenkt å begynne med skyting (pistol), men ikke kreka meg til å bli med i en pistolklubb enda ;)

Men anyways, jeg ville likt å skutt med denne en gang: 82A1 .50 Caliber. Hadde vært greit å ha en sånn i tilfelle man måtte ta seg av en tanks en gang.

6244370[/snapback]

 

De ser og virker kule. Men våpen i de kalibrene er ikke morsom å skyte med egentlig. Det smeller, men eller 10 skudd maks er du drittlei fordi du treffer ikke det du sikter på..

Lenke til kommentar
Her er mine våpen:

 

Remingtion 700 adl:

 

(google bilde)

 

http://www.rmefdenver.org/images/guns/rem_700_adlsyn.jpg

 

30-06

 

Er et helt greit våpen. blir veldig fort varmegang i det. Hadde også et i tre-stokk, men det solgte jeg da det holdt med et.

 

Har også en sauer og sønn hagle. Men det har jeg ikke bilde eller modell navn på.

 

Har også en slik en:

 

http://www.isennockauction.com/2005/march/29/2/Mvc-019e.jpg

 

Med syntetisk stokk, 7 skudds mag og 18cm lyddemper. Knall og skyte småvilt med. utrolig god salong.

 

Også har jeg en slik en:

 

http://www.waffenmarti.ch/pages/rifles/hun...2SD_shotgun.jpg

 

En tikka kombi. 12 cal. Vanvittig bra hagle på fugl.

 

Rifla til pappa:

 

http://homepage3.nifty.com/sakaigun/jpeg/sako75.jpg

 

Sako 75. 30-06 med et heftig zeiss sikte.

 

Et våpen jeg SKAL ha en gang:

 

M21:

 

http://files.gamasutraexchange.com/Preview...56db50Large.jpg

 

 

Jeg har forøvrig bestilt meg en svd dragunov rifle med det nyeste PSO-1 sikte.

 

svd01.jpg

6213888[/snapback]

 

Oh lord..

 

Hva koster den rifla der?

 

Hvor bestiller du den fra?

 

Og er den egentlig lovlig i Norge?

6214033[/snapback]

 

Jeg betaler rett over 10 tusen for den. Det inkluderer som sagt det nyeste PSO-1 siktet og laser!(faktisk!)

Jeg kjøper den i russland. Har sett på den allerede. Falt for den rifla! Ligger bare helt perfekt inni skuldergropen...

 

Nei, den er ikke lovlig i norge. Den ble jo laget for militært bruk og det er ikke lov. Men jeg har leilighet i russland så det blir ikke noe problem. Men rifla kommer aldri inn til norge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...