Gå til innhold

Durelyd i prosessor!

Anbefalte innlegg

Heihei!

Har en ca. 5 år gammel IBM maskin. Den har fungert helt smertefritt inntil nå. Får noen dager siden la jeg merke til at maskinen begynte å dure mer enn normalt. Jeg trudde at det kanskje kunne være støv i viftene e.l., men etter å ha støvsugd maskinen var det fortsatt like mye lyd. Og når jeg hørte ekstra godt etter, hørte jeg at det kom fra prosessoren..

Er det noe jeg kan gjøre med dette, eller er maskinen rett og slett ferdig? :cry:

Endret av -=Martin=-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke hørt om durelyd fra prosessorer før.

Er du sikker på at det ikke er en lyd som kommer fra vibrasjon et sted?

Har prosessoren åpen kjerne eller er det ett beskyttelses lokk, for å si det slik, over cpu'n? Isåfall sjekk at dette sitter riktig så godt fast.

Alternativt kan du fjerne det og kjøre uten. Dette vil gi bedre temperaturer for cpu'n. Men såklart ingen direkte beskyttelse for en tung kjøler.

Lenke til kommentar

Takk for svar, amiganostalgia!

Det kan godt hende at det er vibasjoner, som du sier. Nå jeg tar på kabinettet, kjenner jeg at det vibrerer litt. Det er i det området hvor prosessoren er det vibrerer.

Jeg vet ikke helt hva du mener med "beskyttelses lokk", men jeg skal skjekke at alt sitter godt fast!

EDIT: Har skjekket litt nå. Jeg har kjøleribber over prosessoren, og de er ganske løse. Noen som vet hvordan jeg fester de bedre?

Endret av -=Martin=-
Lenke til kommentar

Regner med at kjøleribbene har vifte, så du kan prøve å sette fingeren på midten av viften slik at den stopper i noen sekunder (det er ikke farlig siden kjøleribben fortsatt vil være relativt kald.) Slik kan du finne ut om det er selve viften vibrasjonene kommer fra, et ødelagt kulelager kan alltids få den til å vibrere, eller noe annet om den ikke bruker kulelager. Vet ikke helt hvordan du kan få kjøleribbene til å sitte bedre da jeg ikke har peiling på hvordan festemekanismen er.

Edit: småfiks

Edit2: ellers så kan det hende det viften(e) i strømforsyningen som lager lyden, muligens av samme årsak. Har hatt et lignende problem i en Dell pc.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Takk for svar, kjaks!

Har nå tatt på alle de ulike delene i maskinen mens den stod på, og den delen som vibrerte mest var skjermkortet! Skjermkortet har en liten vifte som sitter midt på kortet, så det kan være den som gjør det...

Noen som har peiling på hva som pleier å fungere når det gjelder vifter? kjaks, du nevener ødelagt kulelager. Må jeg kjøpe ny vifte, eller er det mulig å fikse?

-----

Nå som jeg har funnet ut at det ikke er prosessoren det er noe galt med, så ligger vel denne tråden i feil forum. Dersom moderator ønsker, må han/hun bare flytte tråden til et mer passende forum...

Lenke til kommentar
Takk for svar, amiganostalgia!

Det kan godt hende at det er vibasjoner, som du sier. Nå jeg tar på kabinettet, kjenner jeg at det vibrerer litt. Det er i det området hvor prosessoren er det vibrerer.

Jeg vet ikke helt hva du mener med "beskyttelses lokk", men jeg skal skjekke at alt sitter godt fast!

EDIT: Har skjekket litt nå. Jeg har kjøleribber over prosessoren, og de er ganske løse. Noen som vet hvordan jeg fester de bedre?

6101078[/snapback]

Med beskyttelses lokk. Ja da hvis du tar en titt på din prosessor, har den en flat

overflate eller ser du små brikker ? Flat overflate = beskyttelse for cpu.

Da har du ett veldig tynt "lokk" montert over cpu. Dette var IKKE standard før,

men er det på nyere prosessorer for alt jeg vet.

Det skal jo bare ett miniatyrisk avvik for at noe skal vibrere og produsere unødvendig lyd. Men såklart, her er det iallefall grunn til å mistenke at det kan være direkte farlig, ettersom lyden kan spores til cpu. Dog en cpu produserer ikke lyd i seg selv. (hørbar i det minste ;))

Det er iallefall noen ugler i mosen her.

Jeg kjøpte en ThermalTake Extreme Spirit chipset kjøler før påske.

Denne er stor og veldig nærme skjermkort. På oppstart vibrerer den såpass

at det kommer en slags støy og durelyd, men går raskt ned grunnet jeg har satt

den på vifte kontroller. Anbefaler forsåvidt folk som har denne og IKKE bruke

medfølgende vifte kontroller da den har bare 3 trinn og ikke trinnløs etc.Unødvendig.

Kjekt å dele erfaringer vet du.Håper dette ordner seg raskt.

Lenke til kommentar

Ok så det er skjermkort. Vel gale det og.

Begynn med hvilket skjermkort du har.

Som jeg sa med min chipset kjøler. Sjekk om det er noe annet som vibrerer

rundt skjermkortet. For i mitt tilfelle vibrerer skjermkortet noe hvis den chipset kjøleren går på full mugge el at den skulle vært ikke skikkelig festet, til hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...