Gå til innhold

Anbefalte innlegg

C++ er platform uavhenging, dvs at for å gjøre c++ programmer trenger man ikke noe rammeverk installert på datamaskinen.

Med C# og VB.NET trenger man .NET rammeverket installer på datamaskinen for å kjøre programmene.

Java krever Java Runtime, som er det samme som .NET rammeverket, bare at det er utviklet av SUN, og kjører JAVA istedenfor ms sine teknologier. Var det klart?

6136452[/snapback]

Yess! Takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å satse på VB nå er vel ikke spesielt smart. Så vidt jeg kan forstå satser MS nå hovedsaklig på C#, og at VB i det hele tatt er med lenger er mest av hensyn til de som allerede kan VB.

Har lagt merke til at nesten alt av nytt innhold/artikler/tutorials MS legger ut baserer seg på C#. Er masse VB også, men langt i fra like mye som C#.

Lenke til kommentar

C# og VB.NET er laget for .NET, og spiller derfor naturlig med .NET rammeverket.

C++ gjør det ikke - å kode C++ er generelt noe man ikke bør gjøre lenger nå som Java og C# finnes (ja, det er absolutt en IMHO). Du skal gjøre nokså sære ting for at du trenger den ekstra ytelsen C++ kan tilby.

J# er .. ja, hva er det? Det er ihvertfall ikke Java 2; Microsoft får ikke lov til å bruke den. Såvidt jeg vet er det Java 1 tilpasset .NET rammeverket.

Som vanlig i slike diskusjoner fokuseres det på språk.

Det tar et par dager å lære seg VB.NET eller C# (om du drar på intensive kurs; litt mer på egenhånd). Å lære seg et rammeverk kan ta år.

Det viktigste er derfor at du kommer i gang med å kode slik at du lærer deg rammeverket.

----------------------

Alle prosjektene jeg har vært med i har brukt C#.

Men det finnes serverprodukter som bare støtter VB.NET - f.eks. MSCRM og reporting services.

Men ta en titt i stillingsannonser selv, og se hva som er mest etterspurt.

- grå -

Lenke til kommentar
Takk for informative - og tidvis noe forvirrende - argumentasjoner for og imot VB. net og C#.

6136093[/snapback]

Slike debatter som dette har som oftest en tendens til å bli like informative som Mac vs Windows, Intel vs AMD, BMW vs Mercedes, og så videre. ;)

Lenke til kommentar

Men det ligger mye i det Lurifaksen sa... C# ble utviklet for .NET, VB.NET er tatt med for at VB-utviklere skal slippe å lære seg så mye ny syntax (ja, jeg vet det er forskjeller, så ikke gidd å hakk på meg der). C# er satningsområdet for MS når det kommer til .NET.

Lenke til kommentar

Mandred, når du tenker deg om så vet du også at MS kommer til å støtte og utvikle VB.NET så lenge det er nok som utvikler i det. Noe det kommer til å være for en lang tid fremover. Men hvor mange slike tråder skal vi ha før vi før nok? Vil minne om den du og Moskus hadde før jul :p:P

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg spurte, er at jeg vurderer å begynne på høgskole hvor VB.net er innføringsspråket, og Java er valgfag. Da er kanskje ikke det så lurt...eller er det sånn at dersom man først lærer et språk, vil det uansett være lettere å kunne sette seg inn i andre språk senere?

Lenke til kommentar

Det vil det nok være. Jeg tror nok at jeg har lettere for å lære meg C# hvis jeg skulle ha behov for det nå enn for noen år siden.

Dessuten hjelper det å ikke ha en så negativ holdning til noe man ikke kan som visse medlemmer på forumet her har. ;) Hvis man virkelig vil lære og forstå, så klarer man det uten større problemer.

Jeg har selv tenkt å bruke deler av mine ferieuker på å lese litt C++.

Lenke til kommentar
Det vil det nok være. Jeg tror nok at jeg har lettere for å lære meg C# hvis jeg skulle ha behov for det nå enn for noen år siden.

Dessuten hjelper det å ikke ha en så negativ holdning til noe man ikke kan som visse medlemmer på forumet her har. ;) Hvis man virkelig vil lære og forstå, så klarer man det uten større problemer.

Jeg har selv tenkt å bruke deler av mine ferieuker på å lese litt C++.

6161185[/snapback]

Det tror jeg blir noen morsomme ferieuker! Lykke til :)

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg spurte, er at jeg vurderer å begynne på høgskole hvor VB.net er innføringsspråket, og Java er valgfag. Da er kanskje ikke det så lurt...eller er det sånn at dersom man først lærer et språk, vil det uansett være lettere å kunne sette seg inn i andre språk senere?

6161115[/snapback]

Eneste grunnen til dette MÅ være at de har noen gamle forelesere som har kunnet VB i "alle år", og som ikke vil lære seg så mye nytt. Fatter ikke at en høgskole kan ha en slik fokus, når man snakker om at folk skal begynne helt på bunnen...

Lenke til kommentar

Hva så? Jeg kan ikke se noen nevneverde ulemper ved å lære VB .NET til fordel for C#.

Ytelses- og funksjonsmessig er språkene bortimot identiske (da de kompileres til samme IL-kode med CLR-modulen). Det kan nok forekomme forskjeller, det er sikkert, men de differasjoner som er iboende i selve språket er nokså minimale og ubetydelige i forhold til programmererens oppgave.

Lenke til kommentar

En fordel med å lære C# er vel at mange andre vanlige programmeringsspråk ligner veldig mye. F.eks. PHP, Perl, Java, J#. Siden jeg hadde litt kunnskaper om PHP var det i alle fall veldig enkelt for meg å komme i gang med C#. Omvendt er vel enda enklere.

Er vel ikke så mange språk som ligner veldig mye på VB?

Lenke til kommentar

Hehe, morsom diskusjon. Her kommer mine synspunkter:

C# er konstruert til å støtte .NET-rammeverket. Derfor blir det "riktigst" å lære fra bunnen dersom du ikke kan noe fra før (brannfakkel :) ). Det er også da naturlig nok lettere senere å lære seg f.eks. Java. VB.NET er KUN laget fordi vanlig VB eksisterte.

"Faren" med VB.NET er at man kan bruke gamle VB-synder pga støtte for bakoverkompatibilitet. Dette medfører at man f.eks. kan slite med å lære seg objektorientering skikkelig (VB har bl.a. mange løse funksjoner, f.eks. MsgBox, som ikke er tilknyttet noe objekt).

Mitt tips er faktisk dette:

- Dersom du kan VB6 fra før: lær deg C#! (så utvider du horisonten litt og slipper "gamle synder").

- Dersom du ikke kan noe fra før: samme hva, VB.NET eller C#. Det blir (nesten) en smakssak.

Når dette er sagt: for all del, det skader ikke å lære seg flere språk :)

Øyvind.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...