Dan Hansen Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Har nå hatt kameraet mitt (Canon MV700) et års tid, og tenkte jeg skulle kjøre noen av tapene over til DVD for lagring. Til min store forbauselse blir ca 45 minutter film til godt over 10GB! på harddisken. Hvordan i all verden får jeg dette ned på en DVD? Mvh Dan Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Du må konvertere det til et annet format, tenker jeg... Lenke til kommentar
BMP Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Dette må du redigere i et redigeringsprogram som komprimerer filene til MPEG2-DVDkvalitet, derretter brenner du de på en plate. Det er ikke noe problem å få en film på godt over en time inn på en DVD. Enkelte konverteringsprogrammer kan du stille inn til å brenne både 2,4,6,8,10 timer inn på en plate men selvsagt blir kvbaliteten utrolig dårlig på så mange timer. Les Incanus sine Guider til Videoredigering her nøye først, så lærer du utrolig masse. De er veldig gjennomført og lærerike. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Som BMP seier, det er ikkje noko problem å få over ein time med film på ei DVD-plate. Grunnen er at det du legg over frå kamera er i formatet DV AVI, som rett nok komprimerer litt, men ikkje so veldig mykje. Ein time video er ca. 13GB. DVDar bruker ein codec som heiter MPEG2. Den komprimerer videoen på ein annan måte, som gjer at ein får mykje mindre filer, utan at ein vil sjå so noko særleg forskjell i biletkvaliteten. Nokre redigeringsprogram har mogelegheit for å brenne til DVD, og dei vil då gjere konvertering for deg (merk at det ofte tek ganske lang tid). Dette gjeld ikkje gratisprogram som Windows Movie Maker, men program som Pinnacle Studio og Adobe Premiere Elements har denne mogelegheita. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 14. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2006 Takker for strålende svar. Konverterte en fil til MPEG2 og da gikk den ned fra 11,3GB til snaut 2,6GB. Dette betyr at jeg kan skvise 1,5 time inn pr DVD, hvilket sikkert holder i massevis. Ellers har jeg Pinnacle Studio Ver 9.3. Den kan vel også lagre i MPEG2 format direkte fra kameraet? Og jeg som trodde 80GB harddisk ville holde lenge ... ;-) Mvh Dan Lenke til kommentar
BMP Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Takker for strålende svar. Konverterte en fil til MPEG2 og da gikk den ned fra 11,3GB til snaut 2,6GB. Dette betyr at jeg kan skvise 1,5 time inn pr DVD, hvilket sikkert holder i massevis. Ellers har jeg Pinnacle Studio Ver 9.3. Den kan vel også lagre i MPEG2 format direkte fra kameraet? Og jeg som trodde 80GB harddisk ville holde lenge ... ;-) Mvh Dan 6103112[/snapback] hehe, jeg har 1,3 TB og mangler litt hele tiden. Venter med spenning på at 500GBdiskene skal gå ned i pris så jeg kan sett de opp i raid. Det hadde vært sjeft! Ellers så finns det mange programmer som lager disse DVDmenyene til deg og de kan være kjekke å ha på mange måter. Jeg bruker to forskjellige til forskjellige typer oppdrag. Det ene er Ulead DVDmoviefactory som er et utrolig enkelt program der du bare trykker "next" hele tiden til filmen er ferdig. Det andre jeg bruker er Adobe Encore som er et stort og tungt program som krever endel innsikt og innlæring men ikke umulig i det hele tatt. Forsøk deg frem for å finne hvilket program som passer deg best med såkalte "trails" i 14 dg feks. Jeg vil absolutt anbefale en meny på filmen din. Lenke til kommentar
meanbean Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Noen som har tips om program for å gjøre opptakene om til Divx eller Xvid? Aller helst gratis..... Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Ikkje noko poeng å kjøpe andre program, då ein kan brenne direkte til DVD frå Studio 9. meanbean: Spørsmålet hadde strengt tatt passa betre i ein eigen tråd... Men, gå til denne sida. I margen finn du linkar til "DivX guides" og "XviD guides". Frå ein av dei sidene klikker du deg vidare til "DivX/XviD encoding". Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 14. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2006 Da fikk jeg brent MPEG2-fila til DVD, men den lar seg ikke avspille på hverken DVD-spiller eller PS2. Kun pc. Noen idèer om hva det kan være? mvh Dan Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 DVDar krevjer ikkje berre MPEG2-filer, men eit spesielt filstystem for å kunne spelast på vanlege DVD-spelarar. Studio 9 har vel ein mogelegheit for å eksportere direkte til DVD, og det er den ein må bruke. Om ein berre brenner ei MPEG2-fil på ein DVD, vil ikkje DVD-spelaren din "kjenne att" denne att som ein DVD-film. Beklager at eg ikkje nemnte dette tidlegare. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 14. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2006 Prøvde nettopp Make Movie >> Disc >> Create Disc Da brukte den først en lidelsesfull lang tid på rendering før den brant en DVD som dessverre fortsatt ikke kan spilles av på en PS2 (mistenker at DVD spilleren min i stua er ødelagt) Er det noe spesielt jeg bør se etter når jeg gjør dette? Mvh Dan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå