Knebba Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Hei. Volvopenta md5 dieselmotoren vil ikke starte dynamoen og alt sviver rundt når jeg kinner, men den setter igang. har luftet den og det kommer diesel inn til stempelet, men den starter ikke. noen som vet hva som er problemet, og hvordan det kan fikses? Lenke til kommentar
Bawaria Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 (endret) Hvordan vet du at den får diesel frem til dysa og videre til sylinderen er har du røntgen syn. På disse motorene her er det veldigt viktigt å lufte dieselsystemet helt frem til dieselpumpen. Når det er gjort så trykker inn kaldstarten og full trottel så kiner da vil den starte. ( kaldstarten er den knappen med fjær under som sitter på diselpumpen Skal trykkes inn ved fullgass) Noen har kaldstart ved at en trekker ut stopperen gir full gass trykker inn stopperen rør ikke gassen når denne da skal staå i full trottle posisjon. Vis ikke dette går er det noe galt. Kans selvølgelig gi den en liten dert med startgass, men dette er ikke å anbefale. Forøvrig bruk AlDRIG startgass på motorer med gløde system. Endret 14. mai 2006 av Bawaria Lenke til kommentar
Bonanza Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 (endret) Aller først sjekker du om det virkelig er diesel som kommer frem. Har du ikke hatt tanken proppfull i vinter, kan det samle seg ganske mye kondens. Tapp av kondens-samleren nederst først, og la det sildre til det kommer ren diesel. Så skrur du ut brennstoffilteret, og ser at det er rent og pent der. Er det brun gele der, har du fått det som kalles "dieseldyr". Dette er ikke farlig, men du må ha det bort. Hell fem liter parafin på tanken, det løser opp geleen. Så bytter du brennstoffilteret, ludter skikkelig, og sjekker at det er ren diesel som kommer ut fra lufteskruene oppå toppen. Forsøk så å starte igjen. Jeg ville forsøkt med litt startgass først. Har motoren stått lenge i ro, kan den trenger litt hjelp første gangen. Bawaria anbefaler det ikke, men gir ingen begrunnelse, og det er første gang jeg har hørt at det ikke er å anbefale. Heller tvert i mot. Min erfaring er at motorer som er noen år gamle, og som ikke har glødeplugg eller "sigarett", gjerne trenger litt startgass. Kjøp en boks på besnistasjonen, koster vel en snau femtilapp, og spray inn en god dusj i luftfilteret mens du kjører startmotoren. Hvis du fortsatt ikke får start på rabalderet, så er det ett av tro. Enten er dysene tett, ventilene står fast, eller så er kompresjonen gal. Begynn med å sjekke ventilene. Oppå blokka er det et lokk med en stor skrue på midten, ta av det, så ser du vetilene og vippetøyet der. Sveiv rundt et par runder på sveiven, og se om ventillene går opp og ned som de skal. Hvis alt ser greit ut med ventilene, går du videre til dysene. Skru ut dysene og ta dem med til et verksted og få dem trykktestet, og evt reparert/skiftet. Hvis det ikke er noe galt med dysene, så er det antagelig kompresjonen som er feil. Sylinderne står på noen pakninger (skins), som det er viktig er riktige. Hvis en av de er i stykker, kan det bli feil trykk i sylinderen. Fire-fem bar er nok til at den ikke vil gå. Da må du ha båten på verksted. Det er ikkenødvendig å ta ut hele motoren, men sylinderne må av, og skins'ene må skiftes. Lykke til. Endret 14. mai 2006 av Bonanza Lenke til kommentar
Bawaria Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 En skal være forsiktig med startgass, kan faktiskt skade enkelte motorer. men den jernklumpen det er snakk om her tåler det :!: . Startgass på forkammermotorer har jeg ofte sett sprekkdanelser i topp på enkelte motorer fks Perkins og lignende. Direkte sprøyta motorer uten gløding så går det som regel greit. Fikk inn en lastebil en gang Vovo f10 hvor sjøføren hadde kjørt en Bens før som han hadde brukt startgass på på veldig kalde vinter dager. I vante tro gjorde han det samme på Volvoen, sprayet godt i med startgass vrei om startnøkkelen glødingen slo inn og startgassen tente så ladeluftkjøleren føyk tvers igjennom grillen på bilen og ut på gaten. Moralen er en skal vite vilken motor en kan bruke dette med startgass på. En ting er sikkert start gass ver ikke det naturlige å starte en motor med, men kan selvfølgelig brukes til nød for å få i gang en vrangpeis. Lenke til kommentar
Knebba Skrevet 15. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2006 takk for mange utfyllende svar. har byttet dieselfilteret, hadde glemt det noen år nå, så var på tide. men startgass er altså ikke skadelig? hvis jeg tar av blokka, må jeg da også kjøpe nye pakninger og hvor omfattende er det å gå inn å styre inni der? MVH kenneth østerhus Lenke til kommentar
Knebba Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 har nå funnet ut at hele motoren var full av vann. sendte den til overhaling og fått den tilbake. men termotstatlokket\blokka er tæret helt "ihjel", en ny koster 2500,-. er det noen som vet om steder det selges slike brukt? eventuelt andre måter å få det til billigere. Lenke til kommentar
Bawaria Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Du mener vell manifoilen er sprukken sånn at motoren snapper til seg vann. Prøv søk på finn.no brukte deler, eller legg inn ønske selv. Andre steder er jo fks. marinaer som driver med den type motor du har. Det er ofte de har noen brukte deler på lur. Lenke til kommentar
Knebba Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 mener at termostatlokket er tæret ihjel fikk tak i en ny av en forhandler som visstnok støper de selv, kom ned til et par hundre. vanskelig å få tak i brukte reservedeler til md5 motorer tipper jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå