Gå til innhold

Eos 350 D - Noen spørsmål..

Anbefalte innlegg

Jeg har et EOS 350 D selv, og møter stadig på andre som har det. Jeg tar mine bilder kun på manuelt, men mange andre sverger til automatikken - bla. på seriebilder. Er det sant at man kan ta bilder hyppigere i serier ved å bruke "aksjonsfunksjonen" på automatikk, enn dersom man tar det på manuelt?

Lurer også på hvilke innstillinger Canon egentlig har satt på de automatiske - er aksjonsprogrammet det samme som lukkertidsprioritert, portrett det samme som blenderprioritet osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle svarene på spørsmålene dine står ganske klart i bruksanvisningen, et veldig lurt sted å starte når man skal lære kameraet..

Seriebilde: Har ikke noe med hvilken funksjon du velger, men avhenger av lukkertid som du eller kameraet(på automatikk) stiller. Om jeg ikke husker helt feil så har antall bilder du kan ta i sekvens også med om du bruker JPG eller RAW som lagringsmetode.

Automatikkprogrammene sees ikke i sammenheng med de manuelle funskjonene du finner på kameraet i seg selv. Programvalgene er oppsett for sport, portrett osv som designerne til Canon har satt sammen med tanke på rask lukkertid(sport), liten dybdeskarphet(portrett), mye dybdeskarphet(landskap) osv. Alle disse programmene har en endring av lukker/blender i forhold til Auto(grønn) som designerne mener er sånn ca riktig for den enkelte situasjon.

Mens Auto(grønn) er en låst modus, så er P (program) en åpen auto, hvor du kan endre blender/lukker selv.

Tips: Les boken, lær Av, og Tv..

Lenke til kommentar

Siden jeg ikke har Canon og ikke kjenner det, burde jeg sikkert ikke svart, men det forundrer meg dersom Canon gjør dette anderledes enn andre merker.

Sportssprogrammet innebærer nok at kamera velger en rask lukker, portrett at kamera velger en stor åpning osv.

Selv bruker jeg utelukkende blenderprioritert eller manuell. På blenderprioritert er det ingen problem å sjekke hvilke lukker du får og justere blender etter dette.

Manuell bruker jeg i vanskelig lys, spesielt på macro. Du trenger ikke fler enn dette, evt lukkerprioritert som noen bruker i tillegg. Det at andre bruker forhåndsprogrammerte verdier kan du bare ta som tegn på at de ikke kjenner kameraet. :)

Blenderprioritert heter A for Alltid. :!:

Eneste grunn til at det skal være raskere på sportsprogram enn på manuelt må være hvis du velger en langsommere lukker enn det ferdigprogrammerte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...