CellularDude Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Dersom man kjøper en mobil i utlandet, enten i butikk eller på nettet, hvilke rettigheter har man dersom man oppdager feil med den etter at man har tatt den med hjem til Norge? Produsenten har 1-2 års garanti, og den gjelder i hele verden. Hvor henvender man seg om det oppstår feil? Til produsenten direkte? Ut over garanti-tiden gjelder reklamasjonsrett. Gjelder det kun produkter kjøpt i Norge, eller omfattes dette av ett eller annet EU-direktiv? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Garantien er som oftest lik over hele verden, da kan du sende den inn på service stort sett over alt bare du har kvittering. Reklamasjonsrettigheten er ikke det samme når du kjøper i utlandet. Norge har vel den beste loven om dette her, du stiller en god del svakere med utenlandskjøp. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 14. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2006 Garantien er som oftest lik over hele verden, da kan du sende den inn på service stort sett over alt bare du har kvittering. Reklamasjonsrettigheten er ikke det samme når du kjøper i utlandet. Norge har vel den beste loven om dette her, du stiller en god del svakere med utenlandskjøp. 6100178[/snapback] Det var det jeg var redd for. Takk for svaret! Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 For å presisere litt: reklamasjonsretten gjelder overhodet ikke på varer kjøpt i utlandet. Reklamasjonsretten er en del av forbrukerkjøpsloven som gjelder varer kjøpt i Norge av selgere som opererer i Norge. Den gjelder dermed heller ikke hvis du kjøper fra en utenlandsk nettbutikk. Hvis du sliter med f.eks. en Nokia-telefon som er kjøpt i utlandet må du ta den direkte til et Nokia-autorisert verksted; den kan ikke leveres til en forhandler. -snubbel Lenke til kommentar
zand Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Du har heller ikke noe krav på omlevering eller heving etter 2 reparasjonsforsøk. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 14. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2006 Ok! Men innen garantitiden, kan jeg da selv besørge å sende den til produsentens representant i Norge (F.eks Nokia, SE), eller til et godkjent serviceverksted, etter avtale med produsenten? Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Du kan gå direkte til et Nokia-autorisert verksted. For å finne ut hvilket som ligger nærmest, kan du ringe Nokia Customer Care. -snubbel Lenke til kommentar
Frosten Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Ring til Nokia Custom Carefør du går til et verksted. Det er ikke sikkert de autoriserte verkstedene vil ta inn telefonen din dersom den er kjøpt i utlandet, spesielt dersom den er fra Asia eller Amerika. Dersom den der i mot er fra Europa eller Afrika skulle det i utgangspunktet ikke være noe problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå