Gå til innhold

Nvidia 4200 Ti støyer mye!

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et Nividia 4200 Ti i min pc. Grunnen til at jeg spør om dette er at min pc støyer noe hemningsløst!

Mitt oppsett:

2,53 Ghz Pentium 4

512mb ram

120gb harddisk

Orginalt Nivdia 4200 Ti 128mb

Som dere ser er dette en gammel pc og den vil nok snart bli byttet ut når dx10 kortene kommer og Vista og alt det der. Inntil da skulle jeg alikevel ønske at det var noe jeg kunne gjøre for å senke støyen!

Kan det være at det er skjermkortet som brøker så mye eller kan det være andre deler av maskinen?

Ville det hjulpet å sette på en ny vifte på kortet? Er dette vanskelig?

Er det andre ting jeg bør gjøre for å redusere støyen??

Jeg har aldri åpnet kabinettet eller noe så jeg vil helst ikke gjøre noe helt gale når jeg er der inne.

Har sikkert feilpostet denne, men jaja. Målet er å redusere støyen kraftig med enkle tiltak som ikke koster allverden!

Er det forresten noen andre som har opplevd støy fra 4200 Ti?

På forhånd takk.

|mEg|

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror du bør åpne kabinettet ditt og renske det for støv. Sjekk spesielt rundt skjermkort, prosessor og muligens strømforsyning også.

6100050[/snapback]

Takk for tipset!

Går det greit å åpne kabinettet når dataen står på? Støvsuge og sånn eller bør jeg helst ha dataen av?

Lenke til kommentar
Jeg tror du bør åpne kabinettet ditt og renske det for støv. Sjekk spesielt rundt skjermkort, prosessor og muligens strømforsyning også.

6100050[/snapback]

Takk for tipset!

Går det greit å åpne kabinettet når dataen står på? Støvsuge og sånn eller bør jeg helst ha dataen av?

6100100[/snapback]

Tror nok du helst bør ha maskinen slått av når du fjerner støv. Dessuten er det mange som anbefaler å tørke vekk støvet med papirkluter isteden for støvsuger, har visst noe med statisk elektrisitet å gjøre, om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Hvor skal jeg begynne..

Først og fremst, er du villig til å legge _litt_ penger i dette? Da snakker jeg ikke hinsides med tusenlapper, men et par hundrelapper, det vil hjelpe markant!

Hva er du villig til å gjøre ift:

1. Skjære i kabinettet? (i sammenheng med nummer 3)

2. Bytte vifter på cpu/skjermkort/chipsett/psu?

3. Montere nye vifter i kabinettet?

Skal du bytte hele maskinen når DX10 kommer?

Har du rengjort vifter og kjøleelementer? Støvsugd pc'en i det siste? Start med det, bruk tid på rengjøre skikkelig. Bruk en q-tip for å ta ting mellom viftene og kjøleblokken, demonter der hvor du har mulighet. Pass dog på at om du tar selve kjøleblokken _av_ cpu/gpu/chipsett så trenger du kjølepasta for å montere den igjen. Her er Artic Silver 5 suveren. Dette vil gjøre kjøling mer effektiv, og viftene vil kune roe ned litt.

OBS: Kobl fra viftene før du støvsuger selve viften! Det er viktig, grunnet indusert elektrisitet fra magnetene i viften. Kobler du fra er det harmløst, men husk å koble fra. Hvis ikke må du bare passe på at viften ikke spinner rundt.

Videre ville jeg kjøpt asfaltmatter på Biltema/Mekonomen eller andre tilsvarende butikker. Ta kabinettdøren av, samme med baksiden om det går. Er det en hk-brett, eller monteres HK direkte på baksiden av kabinettet?

Du skal i alle fall begynne med å kliste asfaltmatter på det du finner av karosseri i kabinettet. Dette vil dempe ressonans og vibrasjonsstøy. I tillegg kan du også supplere med skumgummi-matter, som vil ta en del luftbåren støy. Dette tar litt tid, men det hjelper. Du merker forskjellen veldig når du slår lett på kabinettet, du vil oppleve en hul og kort lyd etter støydemping.

Alle vifter vibrerer. Dette kan man gjøre noe med, på flere forskjellige måter. Dette gjelder _kun_ kabinettvifter. Der hvor det er plass til det ville jeg brukt et kraftig liggeunderlag, og skjært ut en ramme som passet viften. Lim viften fast, og lim videre underlaget fast i kabinettet. Dette vil hjelpe litt.

Om du har vifter i kabinettet, om dette er 80 eller 120 mm vifter, og disse er standard typer, så vil de mest sannsynligvis støye mer enn nødvendig. Disse kan man bytte ut til mer stillegående vifter. Selv er jeg blitt veldig glad i North Q vifter, med blått lys, som er meget stillegående i driften. Det er mange alternativer, slik som Mist, Papst, og en del andre. Jeg har erfaring med NorthQ og Papst, begge er stillegående, men Papst er mer anonym enn NorthQ. En del kommer også levert med en rheostat, en viftekontroller, slik at du kan skru ned hastigheten, og således også støyen. Bare husk; Mindre støy = Mindre luft.

Er det vifte på chipsettet på hovedkortet ditt? Denne kan byttes ut med en Zalman kjøleblokk.

Chipsettkjølere

Her ser du et par forskjellige, den øverste blå vil nok fungere fint for ditt bruk. Den er uten vifte, og således lydløs. Husk å kjøp med termisk pasta, som nevnt over.

ArticSilver 5 er den beste pastaen.

Skjermkortet er det ikke så mye å få gjort med uten å bytte kjøler.

Forskjellige kjølere til Ti-4x serien

Zalman, igjen, har to vifteløse alternativ. Disse vil fjerne ALL støy, men det forutsetter at du har litt luftflyt i kabinettet ditt. Dette trenger ikke være så allverden, men du bør ha to vifter i alle fall, en som suger inn foran, og en som blåser ut i bakkant. Dette skal holde fint.

Fan Mate 2 som du ser i handlekurven kan du sette på en av kabinettviftene, ta den som støyer mest. Da kan du regulere denne. Alternativt, men dette koster litt mer, kan du kjøpe en skikkelig viftestyring, med seks kanaler, altså for inntil seks vifter, Zalman MFC1. Denne koster litt mer, men vil også gjøre en bedre jobb siden du kan koble nesten alle viftene dine til denne.

Om du følger alle tipsene mine her vil du komme på rundt 250-300 om du kjøper dette her:

Handlevogn

Pluss frakt, forsåvidt, og ikke minst, litt under 100-lappen på asfaltmatter og skumgummi-matter.

Lykke til, vil gjerne høre hva du har fått gjort ut av det.

EDIT; Brukte kanskje litt lang tid, og var kanskje ett hakk eller to for nøye?

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar

Gamle-pcen min var omtrent helt lik som din. Etter et par år uten at den hadde blitt rengjort, begynte diverse vifter å bråke en del. Det jeg gjorde da var å skru den av, koble av strømmen og åpne opp kabinettet. Så fant jeg fram støvsugeren. Jeg fylte nesten opp hele støvsugerposen tror jeg :p Temperaturen sank med 20 grader på cpuen og 15 grader på skjermkortet, og viftene lagde mye mindre lyd.

Men pass på statisk elektrisitet! Tror det skal gå bra å bruke støvsuger så lenge tuppen er av plast. (Ikke skyld på meg hvis det går galt)

Edit: Hissig du skulle være da tore_v1 :tease:

Endret av KullOs
Lenke til kommentar

Når du har fjernet støv og slår maskina på igjen så gjør det gjerne uten å sette på lokket først. Da kan du mye enklere høre deg frem til den værste støykilden. Så vidt jeg husker har standardviftene på geforce 4 Ti 4200 glidelager. Disse slites relativt raskt og lager en forferdelig ulyd. Vifter på brikkesettet på hovedkortet har ofte samme type vifte og er like utsatt for slitasje og støy.

Vifta i strømforsyning og til prosessoren bruker å være av høyere kvalitet og holde lengre, men det er ikke umulig at det kan være en av disse som er utslitt heller.

Hvis du ikke hører hvor sen største støykilden er umiddelbart går det an å stoppe en og en vifte under drift og høre om det det blir forskjell i støynivået. Noen sekunders stopp gjør ingenting siden det er alt for lite til at kjøleribba og brikken under vifta skal bli overopphetet. Men pass på å ikke skad viftebladene når du stopper viftene. Stopp de gjerne ved å trykke fingeren i sentrum av vifta for en myk oppbremsing i stedet for å stikke skrujernet inn i viftebladene. Skrujern, penner etc knekker lett viftebladene. Hvis du ikke når sentrum av viftene med fingeren (f.eks med strømforsyningsvifta) så kan du holde en strikk inn mot viftebladene for å bremse de opp uten å skade de.

Hvis støykilden er vifta på skjermkortet eller på hovedkortet så utvikler disse så lite varme at de fint kan byttes ut med passive kjøleribber.

Lenke til kommentar

Ikke bruk papirkluter eller støvsuger. Kjøp en boks med trykkluft på Biltema eller en annen slik butikk, og fjern støvet med den.

Edit: Hm, lønner seg vel å refreshe tråden før man svarer :)

Endret av Ehrgeiz
Lenke til kommentar
Ikke bruk papirkluter eller støvsuger. Kjøp en boks med trykkluft på Biltema eller en annen slik butikk, og fjern støvet med den.

Edit: Hm, lønner seg vel å refreshe tråden før man svarer :)

6100302[/snapback]

Oi! Mange gode svar. Ser at det har blitt lagt igjen noen minutter på denne tråden :p !

Jeg skal se nærmere på kabinettet og se om jeg finner den værste støykilden. 300,-kr skulle sikkert gå greit å bruke, men først prøver jeg med støvsuging!

Tusen takk for en godt beskrevet guide tore_v1.

Lenke til kommentar

Bare hyggelig :)

Viftestyring og vifter er ting man kan ta med seg videre, i tillegg til at du sikkert kan bruke kabinettet til den "neste innmaten" du bygger inn der. De tingene som holder lengst er som regel kabinett og psu, så om du legger penger i støydemping av disse vil du nyte godt av det senere.

Lenke til kommentar
Bare hyggelig :)

Viftestyring og vifter er ting man kan ta med seg videre, i tillegg til at du sikkert kan bruke kabinettet til den "neste innmaten" du bygger inn der. De tingene som holder lengst er som regel kabinett og psu, så om du legger penger i støydemping av disse vil du nyte godt av det senere.

6101322[/snapback]

Kan du anbefale et agp skjermkort for rundt 1000,- lappen og nedover. Gjerne nevn ytelse også. Hvor får jeg mest for pengene??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...