CCTSM Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 jo, det skal jeg si dere, det funker ikke! har et standard adsl-modem fra tiscali, 3 pc'er og en hub(10 Mbit sucks!). har koplet alle pc'ene på hub'en, huben til adsl-modemet og modemet til telenettet. men kun 2 av pc'ene fungerer på nettet, den tredje kommer med den sedvanlige dns-erroren. instillingene er korrekt på alle, med dhcp aktivert(kjører 98 på en og xp på 2 maskiner). tiscali's kundeservice(eller mangel på sådan...) sier at de bare kan registrere 2 MAC-adresser. vil dette problemet fixes med og skifte ut hub'en med en switch, eller? noen andre forslag? merk at jeg ikke kan kjøre en pc som server med 2 nettverkskort. CCTSMaster Lenke til kommentar
president Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Du må vel sikkert ha en (bredbånds)ruter da ja. Eller en switch. Da er det bare en adresse som er synlig mot Tiscali. Lenke til kommentar
CCTSM Skrevet 5. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2002 jeg spør deg NÅ. vil f.ex en unex 5port 10/100 switch hjelpe? Lenke til kommentar
president Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Mulig jeg tar feil, men det virker såfremt det er en WAN-port på switchen i tillegg til LAN-portene. Har selv en Unex bredbåndsruter som brukes på ADSL. Den har en WAN-port og fire LAN-porter. Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Nei, det vil den ikke. Du må ha en router, som er noden som får ip-adresse fra ISP'en din, og oversetter det til lokaladresser i lan'et ditt. En Unex-svitch kan ikke dette. Funksjonen kalles NAT, og er en routingfunksjon. En switch er bare en mere avansert hub. Lenke til kommentar
CCTSM Skrevet 5. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2002 noen eksempel på en router som kan gjøre dette? helst også link til produsent/selger?? Lenke til kommentar
Invert Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Switchen min som er en SMC switch 8 port 100mbit, funker flott å dele tiscali internett... kobler inett kabelen i uploaden og tp kabler ut til pcene, alle pcene hos meg har fått egen ip opp ot inett! Lenke til kommentar
CCTSM Skrevet 5. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2002 hei. lurte på om denne routeren vil fungere? ------------- Unex NexIP - IS050s DSL/Cable Gateway {bla bla bla} Features All-in-one networking solution provides switching, IP sharing, and firewall security 4-port auto-negotiation 10/100Mbps switch connects multiple computers or another Ethernet network Ethernet WAN port connects DSL/Cable modem for high speed Internet sharing access IP sharing function enables up to 253 computers on the network to share one DSL/Cable Internet access NAT function provides firewall protection against outside intruders High compatibility design and smart set-up wizard ensure easy installation L2TP, PPTP, IPSec Pass Through VPN allows server-client secure connection Virtual Server/DMZ allows multimedia applications and Internet servers on LAN IP packet and MAC address filtering enhances transmission security MAC clone meets specific ISP's requirement for Internet sharing Smart Web-based setup wizard provides easy installation Platform-independent ensures full compatibility with PC or Mac ----------- ???? Lenke til kommentar
CCTSM Skrevet 6. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2002 er de overstående specs gode nok? Lenke til kommentar
Invert Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Husk: Alt av utstyr som kobles til internet må være ethernet kompatibelt, altså nettverkskort , hub/switch. Hvis de ikke det er det må du kjøe nytt. ------------------------ Hvis jeg tar feil rett meg... Lenke til kommentar
CCTSM Skrevet 6. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-06 11:41, skrev Invert:Husk: Alt av utstyr som kobles til internet må være ethernet kompatibelt, altså nettverkskort , hub/switch.Hvis de ikke det er det må du kjøe nytt.------------------------Hvis jeg tar feil rett meg... hub, switch og ruter er jo liksom laget for ethernet da... [ Denne Melding var redigert av: CCTSMaster på 2002-10-06 12:02 ] Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Tror den UNEX-saken der er midt i blinken. Den så veldig bra ut, og er sålangt den eneste jeg har sett med ISDN som nødløsning innebygd. Men hvis du ikke trenger ISDN, er den som heter IS050p akkurat samme greia, og endel billigere. Ps-data tar 875,- for den, hvilket er ingen upris. [ Denne Melding var redigert av: Slowcooler på 2002-10-06 13:16 ] Lenke til kommentar
Pete Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Hei Mulig du kan bruke RasPPPoE, og en funksjon i dette programmet som heter "Enabling the protocol to act as a PPPoE Access Concentrator". Maskinen som du innstallerer raspppoe på, fungerer da som en ruter/gateway for de andre maskinene på ditt lan. Lenke til kommentar
CCTSM Skrevet 6. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-06 12:47, skrev Pete:HeiMulig du kan bruke RasPPPoE, og en funksjon i dette programmet som heter "Enabling the protocol to act as a PPPoE Access Concentrator".Maskinen som du innstallerer raspppoe på, fungerer da som en ruter/gateway for de andre maskinene på ditt lan. 1. tiscali kjører ikke PPPoE. 2. nevnte for så vidt at jeg ikke kan kjøre server... Lenke til kommentar
geokri Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-05 18:52, skrev Invert:Switchen min som er en SMC switch 8 port 100mbit, funker flott å dele tiscali internett... kobler inett kabelen i uploaden og tp kabler ut til pcene, alle pcene hos meg har fått egen ip opp ot inett! de første kundene til tiscali har ikke adsl modem, men en cisco router fra tiscali, jeg hadde det, men da jeg flytta fikk jeg det ***** modemet som telenor bruker og måtte invistere i en router. Men hvordan i h..... har alle maskinene dine egne iper mot nett?? da må jo du ha fått tre iper fra tiscali?? koster jo litt xtra...men......jaja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå