Gå til innhold

FDISK

Anbefalte innlegg

Jeg har en WD Caviar 80GB med 8 mb cache. Når jeg skal partisjonere denne "finner" FDISK bare 10 GB. Hva kommer dette av ? Hovedkortet er et splitter nytt Asus A7V 333 RAID. En ting til, når jeg starter opp maskina søker den etter IDE Drives eller hva det står, men den finner ingen. Deretter kommer det spørsmål om å fortsette å bote eller konfigurere ett eller annet, når jeg prøver det kommer det bare opp at den ikke finner noen disk. Mens når jeg prøver å fortsette å bote fra en oppstarstdiskett finner den hdd'en. BIOS har også oppdaget den. Hva er det som kan være feil ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en bug i fdisk...

Du kan laste ned en ny fdisk

Søk på q263044 i microsoft knowledge base

Men det går greit å formatere med den gamle.

Den rapporterer bare feil størrelse, altså full størrelse minus 64 GB

Så når du kommer inn i OS er størrelse ok

[ Denne Melding var redigert av: tokki på 2002-10-05 17:24 ]

Lenke til kommentar

Javel, hvor finner jeg Microsoft Knowledge Base ? Vil gjerne ha norsk fdisk. Når jeg formaterte den siste partisjonen og skjekket hvor stor den var i Dos ved hjelp av kommandoen DIR viste den 74 GB. og den skulle egentlig være 8. FDISK fomler her ja. Vil gjerne partisjonere disken i størrelsene jeg setter og ikke hva FDISK finner for godt. Er det mulig å få ny norsk FDISK ? Hvor da?

Lenke til kommentar

Problemet med FDISK er at den ikke 'skjønner' mer enn rundt 70ognoe GB.. Er disken over dette vil du se at den begynner på nytt. Det vil si at en 100GB disk viser ca 30 GB i fdisk (70+30).

Av erfaring så har ikke dette bydd på noen problemer ennå. Den partisjonerer riktig, men viser bare litt feil. Bruk heller NTFS på så store volum.

Lenke til kommentar
Quote:

Den 2002-10-05 18:08, skrev AsconaB:

Når jeg formaterte den siste partisjonen og skjekket hvor stor den var i Dos ved hjelp av kommandoen DIR viste den 74 GB. og den skulle egentlig være 8. FDISK fomler her ja. Vil gjerne partisjonere disken i størrelsene jeg setter og ikke hva FDISK finner for godt. Er det mulig å få ny norsk FDISK ? Hvor da?

Orginalen av Fdisk er utdatert og støtter ikke over 64GB disker. Da viser den reell størrelse -64GB. I tillegg viser både fdisk, dir-kommendoen og windows generellt feile størrelser. Det kommer av at microsoft fortsatt ikke har tilpasset seg SI-standarden og oppgir tallene i kilo, mega og giga. De oppgir det heller i kibi, mibi, og gibi, men benevner de med kilo, mega og giga. Dette blir det selvfølgelig rot av. Eks. 80GB oppgis som 74,5GB men det korrekte er 80GB som er det samme som 74,5GiB.
Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-06 17:24, skrev borre:

Jeg får nesten tårer av å lese posten til Simen1... endelig en til som har skjønt det :smile:

Vel, jeg har vært dreven i SI-systemet i godt over 10 år, så det er ikke akkurat noe jeg har fått inn med skje i det siste. :smile:

Det er godt du er enig borre!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-05 17:08, skrev AsconaB:

En ting til, når jeg starter opp maskina søker den etter IDE Drives eller hva det står, men den finner ingen. ........ Hva er det som kan være feil ??

Har samme hovedkortet sjølv. Det søker etter disker tilkobla raid-kontrolleren (promise), men du har nok som meg ikkje diskar tilkobla der. Du kan disable dette søket med en jumper (raid_enable) som står rett under promise chipen. Da går oppstarten mykje raskare. :wink:

(La til jumper namn ved edit)

[ Denne Melding var redigert av: KristianS på 2002-10-12 00:33 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...