Gå til innhold

USB eller FireWire?


Anbefalte innlegg

Hei alla ihop ..

 

Vurderer ny ekstern harddisk - hadde vært fint med en 500Gb men ser at 400Gb-diskene faktisk koster mindre hva GB/kroner angår.

 

Det jeg iallefall lurer på er gevinsten ved FireWire - teoretisk skal jo denne gi overføringer høyere enn USB2 men er det virkelig verdt de ekstra kronene? Skal primært brukes som ekstern harddisk for stue-pc - film/musikk/bilder. (familiefilm og familiebilder og denslags:)

 

Noen som har 400/500Gb disker å anbefale? max 2500,- for 500Gb tenkte jeg..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei alla ihop ..

 

Vurderer ny ekstern harddisk - hadde vært fint med en 500Gb men ser at 400Gb-diskene faktisk koster mindre hva GB/kroner angår.

 

Det jeg iallefall lurer på er gevinsten ved FireWire - teoretisk skal jo denne gi overføringer høyere enn USB2 men er det virkelig verdt de ekstra kronene? Skal primært brukes som ekstern harddisk for stue-pc - film/musikk/bilder. (familiefilm og familiebilder og denslags:)

 

Noen som har 400/500Gb disker å anbefale? max 2500,- for 500Gb tenkte jeg..

6099124[/snapback]

 

abefaller

 

Western Digital My Book Essential Edition 500 GB

https://prisguiden.no/product.php?product_id=42614

Lenke til kommentar
Hei alla ihop ..

 

Vurderer ny ekstern harddisk - hadde vært fint med en 500Gb men ser at 400Gb-diskene faktisk koster mindre hva GB/kroner angår.

 

Det jeg iallefall lurer på er gevinsten ved FireWire - teoretisk skal jo denne gi overføringer høyere enn USB2 men er det virkelig verdt de ekstra kronene? Skal primært brukes som ekstern harddisk for stue-pc - film/musikk/bilder. (familiefilm og familiebilder og denslags:)

 

Noen som har 400/500Gb disker å anbefale? max 2500,- for 500Gb tenkte jeg..

6099124[/snapback]

 

Det er USB2 som i teorien er raskere enn Firewire (480 Mbit/s mot 400 Mbit/s). I praksis har de vist seg å være nogenlunde like, kanskje med et lite Firewire overtak. Firewire 800 derimot er en helt annen historie

 

abefaller

 

Noen som fyllesurfer?

Endret av Hobbes
Lenke til kommentar
En kamerat av meg sier at usb2 stjeler CPU som bare pokker i forskjell til firewire. Er det fordi han er bare uheldig med eksternhd sin eller er det faktisk slik?

6128119[/snapback]

 

Det er helt riktig at usb stjeler CPU. Dette slipper man med firewire, da alt skjer i hardware. Dette er grunnen til at firewire i praksis yter en god del bedre enn usb 2.0.

 

Dersom du ikke skal jobbe på pcen mens du overfører data over usbkoblingen, utjevnes forskjellene ganske mye.

 

Har du noen andre programmer åpne, faller overføringshastigheten ganske drastisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...