BareGjest Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Hei alla ihop .. Vurderer ny ekstern harddisk - hadde vært fint med en 500Gb men ser at 400Gb-diskene faktisk koster mindre hva GB/kroner angår. Det jeg iallefall lurer på er gevinsten ved FireWire - teoretisk skal jo denne gi overføringer høyere enn USB2 men er det virkelig verdt de ekstra kronene? Skal primært brukes som ekstern harddisk for stue-pc - film/musikk/bilder. (familiefilm og familiebilder og denslags:) Noen som har 400/500Gb disker å anbefale? max 2500,- for 500Gb tenkte jeg.. Lenke til kommentar
matrosen Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Hei alla ihop .. Vurderer ny ekstern harddisk - hadde vært fint med en 500Gb men ser at 400Gb-diskene faktisk koster mindre hva GB/kroner angår. Det jeg iallefall lurer på er gevinsten ved FireWire - teoretisk skal jo denne gi overføringer høyere enn USB2 men er det virkelig verdt de ekstra kronene? Skal primært brukes som ekstern harddisk for stue-pc - film/musikk/bilder. (familiefilm og familiebilder og denslags:) Noen som har 400/500Gb disker å anbefale? max 2500,- for 500Gb tenkte jeg.. 6099124[/snapback] abefaller Western Digital My Book Essential Edition 500 GB https://prisguiden.no/product.php?product_id=42614 Lenke til kommentar
Hobbes Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 (endret) Hei alla ihop .. Vurderer ny ekstern harddisk - hadde vært fint med en 500Gb men ser at 400Gb-diskene faktisk koster mindre hva GB/kroner angår. Det jeg iallefall lurer på er gevinsten ved FireWire - teoretisk skal jo denne gi overføringer høyere enn USB2 men er det virkelig verdt de ekstra kronene? Skal primært brukes som ekstern harddisk for stue-pc - film/musikk/bilder. (familiefilm og familiebilder og denslags:) Noen som har 400/500Gb disker å anbefale? max 2500,- for 500Gb tenkte jeg.. 6099124[/snapback] Det er USB2 som i teorien er raskere enn Firewire (480 Mbit/s mot 400 Mbit/s). I praksis har de vist seg å være nogenlunde like, kanskje med et lite Firewire overtak. Firewire 800 derimot er en helt annen historie abefaller Noen som fyllesurfer? Endret 14. mai 2006 av Hobbes Lenke til kommentar
matrosen Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 abefaller Noen som fyllesurfer? 6099466[/snapback] Nei bare trøttt... og da kommer leifene fram.... Lenke til kommentar
dragon Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 gå for usb du, da du skal sikkert besøke kompiser med eksterne harddisken. de fleste pc har usb kontra firewire. jeg har ekstern hd med begge deler da... hehe Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 En kamerat av meg sier at usb2 stjeler CPU som bare pokker i forskjell til firewire. Er det fordi han er bare uheldig med eksternhd sin eller er det faktisk slik? Lenke til kommentar
mr_trout Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 En kamerat av meg sier at usb2 stjeler CPU som bare pokker i forskjell til firewire. Er det fordi han er bare uheldig med eksternhd sin eller er det faktisk slik? 6128119[/snapback] Det er helt riktig at usb stjeler CPU. Dette slipper man med firewire, da alt skjer i hardware. Dette er grunnen til at firewire i praksis yter en god del bedre enn usb 2.0. Dersom du ikke skal jobbe på pcen mens du overfører data over usbkoblingen, utjevnes forskjellene ganske mye. Har du noen andre programmer åpne, faller overføringshastigheten ganske drastisk. Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 19. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2006 Men betyr dette at samtlige usb enheter jeg har koblet til pc til enhver tid også stjeler cpu? Jeg har usb-minne, styrespake, printer- og annet jalla som jeg egentlig ikke bruker hele tiden? Bør jeg la være å koble disse til når de ikke er i bruk? Lenke til kommentar
mr_trout Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Det er ikke noe problem å ha usbenheter tilkoblet. Prosessoren belastes kun når du overfører data over usbportene. Så lenge du ikke bruker enhetene aktivt, belastes ikke CPU Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå